دوران جمع بندی_3 هفته ی آخر_قسمت اول



دوران جمع بندی_3 هفته ی آخر_قسمت اول

سلام.امیدوارم در این روزهای سرد زمستانی،تلاش و زحمت برای موفقیت در کنکور،گرما بخش زندگی تان باشد.
دوستان عزیز،پس از طی مسیری چندماهه،به ایستگاه آخر رسیده ایم،حواستان را حسابی جمع کنید که مقصد از آنچه فکر می کنید،به شما نزدیک تر است.آن چه در ادامه می آید،اهم نکاتی است که می تواند در این دوران به شما کمک کند.
الف_تفکرات غلط
هر چقدر به روز برگزاری آزمون نزدیک تر می شویم،افکار منفی و باورهای غلط بیشتری سراغ دانشجویان می آید،البته میزان هجوم این افکار به عوامل متعددی از جمله میزان اعتماد به نفس فرد و ...بستگی دارد.در ادامه برخی از این افکارکه معمولا" توسط داوطلبان بیان می شود را مطرح می کنیم:
1_ مقدار مطالبی که نخوانده ام زیاد است و آن هایی را هم که خوانده ام خوب مسلط نیستم.
2_ ای کاش من ساکن تهران بودم...اگر کلاس فلان استاد را رفته بودم...کاش تو آزمون آزمایشی شرکت کرده بودم...اگر فلان کتاب را می خواندم...و خیلی اگرهای دیگر.
3_قبولی در کنکور نیاز به هوش بالا دارد،من که لیسانسم مال پیام نوره...محاله من سراسری قبول شم.اونم تهران.
4_ افرادی قبول می شوند که مطالب خوب در ذهنشان وجود داشته باشد،من که اصلا" رشته لیسانسم مرتبط نیست و  12 سال پیش لیسانسمو گرفتم و تو این مدت لای کتابام رو هم باز نکردم..
5_خوش به حال اونایی که بیکارن و میتونن درس بخونن،ما که شاغلیم.این 1ماه هم بخونیم و نخونیم فرقی نداره.
6_مگه قراره تو این یک ماه آخر معجزه اتفاق بیفته،اونم برای من که دانشجو ام و الان امتحانای پایان ترم دانشگاست.انشالله سال بعد.
7_تو این یک ماه آخر فقط باید تست حفظ کرد؛از هردرس 500 تا تست حفظ کنم.حتما" قبولم.و....


این ها تنها برخی از افکار منفی است که در این دوران به سراغ شما می آید،اما راه حل منطقی برای مقابله با این مشکل و نا امیدی حاصل از آن، در داشتن نگاه واقع بینانه و به دور از جو زدگی است.این نگاه به موارد بالا می تواند به شکل زیر باشد.
1_همه داوطلبان حتی فردی که رتبه ی 1 می شود از عملکرد خود ناراضی است و این یک حس طبیعی در انسان است که در جستجوی بهترین ها و بیشترین بازده است.اما به یاد داشته باشید،اگر شما سال گذشته در کنکور شرکت کرده بودید و میانگین موزون 60% را بدست می آوردید،رتبه 1 می شدید،پس نیازی به 100% ندارید.می توانید به کارنامه ی نفر اول سال گذشته مراجعه کنید و ببینید که درس زبان را سفید گذاشته اند...پس نیازی به تسلط کامل بر 100% مطالب و پاسخگویی کامل نیست.
2_به نظر اکثر مشاورین 95% موفقیت فرد در کنکور به خودش بستگی دارد و 5% به امکانات کمک آموزشی.یادتان باشد که همه ی رتبه های خوب از تمام امکانات برخوردار نبوده اند.
3_هر ساله بسیاری از رتبه های خوب کنکور را کسانی تشکیل می دهند که دانشجوی معمولی در دانشگاه پیام نور،غیرانتفاعی و... بوده اند.هیچ جیز جایگزین تلاش فرد نخواهد شد.
4_ مهمترین عامل برای موفقیت،پشتکار و تسلیم نشدن تا لحظه ی آخر است.موفقیت برای هر فردی با توجه به شرایط خودش تعریف میشه،در چندسال گذشته داوطلبای زیادی رو دیدم که با لیسانس غیرمرتبط تونستن رتبه ی خوب بیارن.
5_ کیفیت مطالعه از مقدار و کمیت آن مهم تره،یک ساعت درس خوندن با تمرکز بهتر از 3 ساعت زل زدن به یک صفحه ی کتابه،اگر وقتتون محدوده پس به افزایش کیفیت مطالعتون فکر کنید.
6_بعضیا میگن که فقط به نیمه ی پرلیوان نگاه کن،من میگم همزمان نیمه ی پر و  خالی لیوان رو کنار هم ببین.تست های کنکور از همون درسایی میاد که الان تو دانشگاه داری میخونی و امتحانشو داری،پس تهدید رو به فرصت تبدیل کن.
7_هیچکس با مهندسی معکوس و صرفا" تست حفظ کردن به جایی نمیرسه،به نظر من کلا" تو آزمون های تستی چیزی به اسم حفظیات نداریم،دو حالت داره.یا تست محاسباتیه یا تحلیلی.
....
نکته ی آخر: به نظرم کنکور شبیه مسابقه دو ماراتن میمونه.
1_خیلی ها شروع میکنن،اما همه به خط پایان نمیرسن.کسی به آخر خط میرسه که استقامت بالایی داشته باشه.
.پس یادمون باشه درسته که فقط یک نفر اول میشه اما هر کسی که به خط پایان میرسه برنده است به شرطی که رکورد خودش رو ارتقا داده باشه.

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!