معرفی مجموعه فیزیک



معرفی مجموعه فیزیک

تاريخچه فيزيک 
 
همانطور كه متقدمين از روي تجربه و امتحان به خواص باطني پاره‌اي از اجسام پي ‌پرده و از تركيب مواد به وسايل مختلف (تشويه، تكليس، تقطير و غيره) مواد شيميائي بدست آورده و براي علماي شيمي جديد مايه‌اي درست كرده‌اند، همينطور هم تحقيق در خواص فيزيكي اجسام از مسائل تازه نيست و از قديم الايام انسان درصدد كشف آنها بوده و از توجه به تغييرات و خواص ظاهري به بعضي اصول و قواعد فيزيكي پي برده و فيزيك جديد در حقيقت مولود توجهات و تحقيقات متقدمين مي‌باشد. 
 
مثلاً‌ تالس كه قديمي‌ترين و معروفترين حكماي سبعه است و تقريباً در شش قرن قبل از ميلاد مي‌زيسته محقق ساخت كه از مالش كهربا خاصيتي در آن به ظهور مي‌رسد كه اجسام سبك را جذب مي‌كند، همچنين فيثاغورث حكيم و رياضي‌دان معروف يوناني و شاگردهايش به پاره‌اي مسائل و قضاياي صوت پي برده بودند. (اين دانشمند اول كسي است كه زمين را متحرك مي‌دانست. 
 
ارسطو نيز در چهار قرن قبل از ميلاد تئوريهاي دقيقي در باب كائنات الجو (از قبيل جرثقيل، منجنق ، را اختراع نموده. 
 
البته موضوع محاصرة سيراكوز را به توسط روميان و سه سال مقاومت اهالي آن شهر را به وسيله نقشه‌هاي ارشميدس اغلب در تاريخ ديده‌ايم. گويند يكي از وسايلي كه ارشميدس براي دفاع از وطن خود بكار مي‌برد اين بود كه به وسيله آئينه‌هاي مقعر اشعه آفتاب را جمع كرده به جانب كشتيهاي دشمن منعكس مي‌ساخت وبدين‌وسيله آنها را آتش مي‌زد. 
 
همچنين قانوني را كه راجع به «اجسام مرتمسة در مايعات» وضع كرده از قوانيني است كه به وسيلة اتفاق غريبي به كشف آن نائل شده است: 
 
هيرن پادشاه سيراكوز به زرگري دستور داده بود كه تاجي از طلاي خالص براي او بسازد، زرگر در ساختن تاجي تقلب كرده مقداري نقره با آن ممزوج كرده و نزد هيرن بود. اتفاقاً پادشاه به زرگر ظنين شد و براي اطمينان خاطر خود ارشميدس را بطلبيد و او را مأمور تحقيق خلوص يا عدم خلوص تاج نمود. ارشميدس مدتها در اين باب فكر مي‌كرد ولي راه‌حلي به نظرش نمي‌رسيد تا روزي كه به حمام رفته بود در خزينه آب احساس كرد كه دست‌ها و پاهايش سبكتر به نظرش مي‌آيد. 
 
اين مسئله كوچك روزنة اميدي براي او پيدا و بدين‌وسيله به كشف حقيقت بزرگي نايل گرديد. معروف است كه در اثر حالت غيرطبيعي كه از اكتشاف مزبور براي ارشميدس دست داده بود با همان حال برهنگي از حمام خارج و دوان دوان به جانب خانه سلطان روان گرديد و فرياد مي‌زد: Eureka! Eureka يعني يافتم، يافتم. در واقع هم وسيله كشف تقلب زرگر را از روي كشف قانون كلي «تعيين وزن خالص مخصوص اجسام نسبت به آب» پيدا كرده بود. 
 
قانوني را كه ارشميدس به وسيلة فوق موفق به كشف آن گرديده موسوم به D’Archimede Principle و به قرار ذيل مي‌باشد: 
 
بر كليه اجسام مرتمسه در سيال (مايعات و گازها) فشاري از تحت به فوق وارد مي‌آيد كه مقدار آن مساوي است با وزن سيال تغيير مكان يافته. 
 
بالاخره بطليموس (قرن دوم ميلادي) منجم و رياضي‌دان يوناني نيز تحقيقات عميقي راجع به نور كرده و كتاب نفيسي در اين مبحث از خود باقي گذارده است. 
 
پس از بطلميوس تحقيقات فيزيكي تا قرن ۱۳ ميلادي متوقف شد و حتي مي‌توان گفت كه رو به انحطاط گذارد. فقط عده‌اي از قبيل جابر و محمدبن موسي در اين رشته زحماتي كشيده و اطلاعات قابل توجهي كسب كرده بودند. 
 
فيزيك جديد 
 
پاية فيزيك جديد در قرن هفدهم به توسط گاليله گذارده مي‌شود؛ اين دانشمند شهير ايتاليائي متولد شهر پيزا رفته بود اتفاقاً چشمش به قنديلي مي‌افتد كه به سقف آويزان بود و آهسته نوسان مي‌كرد چون خوب متوجه شد ديد: نوسانات كه رفته رفته از وسعت خود مي‌كاستند زمانشان پيوسته تغيير ناپذير مي‌ماند _ بدين طريق قانون متحدالزمان بودن «Lsoc hronisme » نوسانات كوچك پاندول را كشف و بعد هم بلافاصله مورد استعمال آن براي تنظيم ساعتهاي ديواري از نظرش خطور كرد. 
 
دماسنج، ترازوي آبي و دوربين نجومي از اختراعات و اصول ««ديناميك جديد و عده‌اي از قوانين نقل از كشفيات اومي‌باشد.گاليله نه تنها فيزيكدان معروفي بوده بلكه در رياضيات و نجوم مقامي بس ارجمند داشته است. اين دانشمند درسال ۱۶۰۹ اولين دوربين نجومي را در شهر ونيز بنا نهاد و به وسيلة آن حركت ماه را بدور محور خود مشاهده كرد. 
 
رصدهاي دقيق گاليله او را به سلسله هيئت كپرنيك هدايت نمود و به عكس نظر به قدما كه زمين را مركز عالم سماوي مي‌دانستند ثابت كرد كه مركز عالم شمسي آفتاب است نه زمين. بيان اين نظريه در آن زمان در ايتاليا كه به منزلة كفر و زندقه محسوب مي‌شد و بخصوص دربار رم با اين نظر بشدت مخالفت كرده و گاليله را وادار كردند سوگند ياد كند ديگر به اظهار چنين نظريه‌اي زبان نگشايد‌، گاليله نيز خواهي نخواهي قبول كرد ولي در سال (۱۶۳۲) در مراجعت به فلورانس كتابي تدوين و در آن جميع ادله و براهين خود را در موضوع سلسلة هيئت مزبور بيان نمود. 
 
باري دانشمند ايتاليائي براي صرف اظهار حقيقت اواخر عمر را بطور نيمه اسير و شديداً تحت نظر انگيزيسيون مي‌زيسته تا اينكه بالاخره در سال (۱۶۴۲) زندگاني را بدرود و خود را از شر دشمنان علم و حقيقت آسوده ساخت. 
 
اگر چه مخترع دماسنج گاليله مي‌باشد ولي نقطه ذوب يخ را براي صفردماسنج (Hooke) قرار داد و ثبوت نقطه جوش آن را Halley تعيين كرد. بالاخره دماسنجي كه صعود منظم درجات حرارت را نشان دهد به توسط Renaldini ساخته شد. 
 
دكارت قوانين انكسار و تئوري رنگين كمان را بنا نهاد. توريچلي ميزان الهوا را ساخت كه پس از او پاسكال آن را براي اندازه‌گيري ارتفاعات بكار برد. تحقيقات و تجسساتي كه پاسكال در تعادل مايعات كرد او را به اختراع منگنه آبي راهنما شد. 
 
در همين دوره آكادمي دل سيمانتو Academie Del cimento كه لئوپلد دومديسي در فلورانس تشكيل داده بود كمك زيادي به پيشرفت شاخه هاي گوناگون فيزيك نمود. 
 
چندي بعد در فرانسه نيروي جاذبه را اندازه گرفتند و مقدار (G) تصحيح شد (۸۱/۹متر مجدداً اسحاق نيوتن بعد از شنيدن اين خبر به خيال اول خود رجوع نموده و آن را موضوع حساب قرارداد، گويند در اواخر همين كه ديد نتيجه موافق پيش‌بيني اوست از فرط شعف نتوانسته محاسبه را به اتمام رساند. 
 
اسحاق نيوتن به واسطه استدلال رفته رفته به كشف اين قانون كلي نايل شد: هر دو ذره مادي يكديگر را به نسبت معكوس مجذور فاصله و مقدار جرمشان جذب مي‌كنند. 
 
خلاصه اين عالم شهير به واسطه اكتشافات و اختراعات خود يك روح جديد به فيزيك بخصوص مبحث نور) بخشيد. حلقه‌هاي رنگين (Anneaux) colrees) ) و تجزيه نور بالون اصليه آن از اكتشافات و تلسكوپ آئينه‌دار از اختراعات او است. 
 
رمر (Ronmer) سرعت نور را اندازه گرفت و ماريت (فرانسوي) و بويل (Boyle) انگليسي) قانون فشار گاز را وضع كردند.در درجه حرارت ثابت حجم هر بخار يا گاز با فشار ي كه بر آن وارد مي‌آيد نسبت معكوس دارد . 

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!