معرفی گرایش های رشته فیزیک

رشته فیزیک در 5 گرایش اصلی پذیرش دانشجو دارد:
2-فیزیک اتمی و مولکولی
3-فیزیک ذرات بنیادی
4-فیزیک هسته ای
5-گرانش و فیزیک نجومی
1-فیزیک حالت جامد و ماده چگال :
گرایش حالت جامد وماده چگال در واقع علم مواد است و به بررسی ساختارهای درونی مواد از دید ماکروسکوپی می پردازد.این علم در واقع مطالعه ساختارهای محسوس و قابل اندازه گیری مواد که نقش مهمی را در شکل دهی ماده دارند و از طرفی قوانین حاکم بر آنها را هم تا حدی میدانیم بر عهده دارد و سعی می کند از این علم برای پیشبرد فناوری های جدید استفاده کند و از این رو در پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور نقشی بسیار کلیدی و انکارناپذیر دارد.از آن جمله می توان به ساخت مواد مختلف در صنایع هوایی  و نظامی و  یا ساخت نمایشگرهای نسل جدید و ساخت ابرکامپیوترها و وسایل خانوادگی اشاره کرد.یکی از زیر شاخه های این علم فیزیک نانو است که انقلابی بسیار بزرگ در صنعت ایجاد کرده است.دانشگاههای مطرح در این زمینه عبارتند از :

1-شریف2- تهران3- بهشتی4 –صنعتی اصفهان5-اصفهان
6- تحصیلات تکمیلی زنجان     7- تربیت مدرس   8-تبریز     9-فردوسی مشهد
2-فیزیک اتمی و مولکولی:
همانطور که از نامش پیداست به مطالعه ترازهای اتمی در یک اتم و گذار بین آنها می پردازد و از قوانین کوانتوم برای استفاده از این قدرت موجود در طبیعت استفاده می کند و به وسیله تحریک های خارجی و نیروهای اعمال شده این اثر را تقویت کرده و از آن استفاده می کند.گرایش های اصلی فیزیک اتمی و مولکولی فیزیک لیزر , اپتیک و پلاسما است که همگی آنها کاربردهای فراوانی دارند که ذکرشان در این چند صفحه نمی گنجد , از صنایع هوایی و نظامی گرفته تا نیروگاههای هسته ای و صنایعی که از فناوری لیزر استفاده می کنند در پزشکی , کشاورزی و ...همگی از کوچکترین کاربردهای تحصیل و کسب تجربه و دانش در این حوزه از فیزیک است.دانشگاههای مطرح در این زمینه عبارتند از :
1-شریف         2- تهران            3-بهشتی         4-تربیت مدرس
5-اصفهان      6-تبریز           7-شیراز         8- امیرکبیر          9-علم و صنعت
3-فیزیک ذرات بنیادی :
این شاخه از فیزیک بیشتر مرتبط با کسب دانش است و برای افرادی مناسب است که روحیه علم اندوزی و دانش پروری در آنها موج می زند.این علم به مطالعه برهم کنش ها و ساختارهای درونی هسته های اتم ها و کشف ذرات جدید در طبیعت و ساختن یک نظریه وحدت بخش برای تمامی بر هم کنش ها می پردازد و از سال 1925 تا کنون پیشرفت های زیادی کرده است و آزمایشگاههای بزرگی که در اروپا و آمریکا برای این علم ساخته شده است حاکی از حس کنجکاوی بزرگ انسانها برای کشف رازهای این علم می باشد.این شاخه از فیزیک در عین پیچیدگی بسیار شیرین و جذاب است.دانشگاههای مطرح در این گرایش عبارتند از :
1-شریف       2- تهران        3-تربیت مدرس      4-بهشتی        5-الزهرا
6-صنعتی اصفهان      7-فردوسی مشهد        8-شیراز        9- تبریز
4-فیزیک هسته ای :
گرچه این رشته در نگاه اول شباهت های زیادی با فیزیک ذرات دارد اما می توان این شاخه را به دو بخش عمده فیزیک هسته ای تئوری و کاربردی تقسیم کرد.فیزیک هسته ای تئوری به مطالعه مدل های موثر برای برهم کنش هسته ها با هم در عالم اولیه و اجرام بسیار داغ کهکشانی و هم چنین ازمایشگاههای ذرات می پردازد.اما فیزیک  هسته ای کاربردی , علم مدیریت انرژی آزاد شده در بر هم کنش های هسته ای برای تولید انرژی است که با توجه به پیچیده بودن این علم نیاز به ملاحظات فراوانی دارد.دانشگاههای مطرح در این زمینه عبارتند از :
1-تهران       2-  صنعتی اصفهان        3-اصفهان       4- تبریز         5-شیراز
6-خواجه نصیر         7- تفرش       8- دامغان         9-شاهرود
5-فیزیک نجومی و گرانش
این گرایش به مطالعه فیزیک کهکشانها و ستاره ها و کلا هر آنچه که در عالم است می پردازد چونکه فیزیک غالب و اصلی در کیهان فیزیک گرانش است و کار اصلی این علم, مطالعه نسبیت عام و معادله اینشتین است و برای افراد علاقه مند به فیزیک نجومی هستند بسیار توصیه می شود و در طی 30 سال اخیر ارتباط های عمیقی بین گرانش و نظریه ریسمان که یک نظریه وحدت بخش است یافت شده است.دانشگاههای مطرح در این زمینه عبارتند از :
1-شریف          2- تهران            3-بهشتی             4-تبریز                                        5-تحصیلات تکمیلی زنجان         6-الزهرا
نحوه پر شدن دانشگاهها
2-فیزیک اتمی و مولکولی گرایش اپتیک و لیزر
3-فیزیک نجومی و گرانش
5-فیزیک هسته ای و فیزیک اتمی گرایش پلاسما

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!