بازار کار و آینده شغلی گرایش مهندسی اکتشاف معدن



بازار کار و آینده شغلی گرایش مهندسی اکتشاف معدن

​مهندسی اکتشاف معدن از جمله رشته های است که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های ایران وجود دارد. مهندسی اکتشاف معدن  در واقع یک رشته تلفیقی از علوم زمین و مبانی فیزیک و شیمی زمین است که بصورت یک علم مهندسی و بسیار کاربردی در حال حاضر در بسیاری از دانشگا های دنیا دانشجویان متخصص تربیت می کند. رمز موفقیت در بازار کار آینده این رشته داشتن تسلط کامل به علوم زمین شناختی و درک درست از پدیده های فیزیک و شیمی زمین است. تسلط بر نرم افزارهای تخصصی این گرایش بسیار حائز اهمیت است چرا که بخش عمده کارهای اکتشافی خارج از حیطه های عملیات فیلدی و نمونه برداری های صحرایی صرفا محاسبات و تحلیل های بسیار پیچیده نرم افزاری است که امروزه به شکل بسیار گسترده ای مورد نیاز تمامی مراحل اکتشاف هستند.
همانطور که در مطالب قبلی به ان اشاره شد موفقیت شغلی فرد در هر گرایش تحصیلی بیشتر موثر از توانایی های فردی و استعداده های بلقوه خود شخص است تا نوع گرایش و دانشگاه آن، بنابراین بهتر است هر شخص قبل از اقدام به انتخاب یک گرایش از میزان توانایی ها و قابلیت های عملی خود درک و شناخت کافی رو داشته باشد چرا که در غیر اینصورت موفقیت شغلی آینده او نیز  به همان اندازه با ابهام روبروست.
 
موضوع های شغلی در زمینه مهندسی اکتشاف معدن:

وزارت صنایع و معادن: اکتشاف و ثبت محدوده های مواد معدنی، ناظر فنی معدن، اجرای طرح های ژئوفیزیکی جهت انجام پروژه های خاص و اکتشافی، تهیه نقشه های زمین شناسی و معدنی.
وزارت نفت: اکتشاف و برآورد ذخیره مخازن نفتی. پروژه های ژئوفیزیکی لرزه نگاری _ تصویر سازی بسترهای هیدروکربوری، 
وزارت نیرو: مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیکی پی سدها در مراحل اولیه ساخت سد،
سازمان محیط زیست کشور: مطالعات ژئوشیمی جهت شناسایی آلودگی های معدنی و .... 

مهندسی اکتشاف معدن  یکی از حرفه های شغلی سخت و بیشتر عملیاتی است که زمینه های کاری گسترده ای دارد و در صورت تسلط بر علوم اکتشافی و زمین شناسی و نرم افزاری یکی از پردرآمد ترین شغل ها در بین سایر گرایش ها مهندسی معدن است.


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!