منابع و مباحث دکتری مدیریت آینده پژوهی ، تکنولوژی ، کارآفرینی-موسسه ماهان



معرفی رشته دکتری مدیریت کارآفرینی ,آینده پژوهی و تکنولوژی  و منابع دروس


معرفی رشته مدیریت کارآفرینی، آینده­ پژوهی و مدیریت تکنولوژی

 

هدف از رشته کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیت‌های کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی، تربیت سیاست­گذاران و کارشناسان کارآفرینی و مشاورین راه ­اندازی و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط می­باشد. دانشجویان این رشته بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی باشند. دانش­ آموختگان رشته کارآفرینی به عنوان مدرس، مدیران موسسات، پژوهش گران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی - اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می­کنند. بدون شک در دنيايي که کارآفريني به معرفي افق­هاي جديد پيش رو مي­پردازد، مديران کارآفرين، نيروي محرک اقتصاد و رمز موفقيت سازمان خواهند بود. آینده پژوهی رشته­ای میان رشته­ای و تلفیقی از علوم مهندسی و مدیریت است. هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که دارای قدرت تخیل، پیش­بینی و تصمیم­گیری صحیح و به موقع در عرصه­ های خرد و کلان مخصوصا در عرصه علم و فناوری باشند. آینده­پژوهان با شناسایی حالت­های مختلفی که در آینده می­توانند رخ دهند برای دست­یابی به آینده­ای که نیازهای آنان را تامین و برآورده می­کند، برنامه­ ریزی می­کنند. مدیریت تکنولوژی تخصصی میان رشته‌ای است که علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و دانش و روش‌های مدیریت را یکپارچه می‌کند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می‌شود. سعی دارد با تمرکز بر روی «تکنولوژی» و فرایندهایی همچون تحقیق و توسعه، نوآوری، انتقال تکنولوژی و همکاری تکنولوژی، نحوة به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و تعمیق تکنولوژی‌های موجود را در بنگاه‌های مختلف تولیدی و خدماتی، تعیین و مدیریت نماید.

آینده شغلی معرفی رشته مدیریت کارآفرینی، آینده ­پژوهی و مدیریت تکنولوژی 

 

حوزه­ های کاری رشته های کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی به هم مرتبط و وابسته است که یک کارآفرین، نیازمد تخصص آینده­پژوهی است و در کنار آن به استفاده از تکنولوژی و شیوه­ها و راه­های استفاده از آن نیز نیازمند است و مدیریان نوآوری برای رشد و ارتقاء یک سازمان باید ایده ها را عملی و بالفعل نمایند و در عین حال این امر به توسعه و مدیریت آن سازمان کمک خواهد کرد. فارغ التحصیلان دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی در تمامی گرایش­های آن امکان اشتغال در اکثر سازمان­های دولتی و خصوصی مثل شرکت­ها و کارخانه­های صنعتی و تولیدی، خدماتی و فناوری اطلاعات دارند و وظایفی همچون درک کامل رویکردهای حال و آینده یک شرکت، کشف خلاقیت­های نو و تغییر آن­ها به کالا و محصولات تجاری، سنجش روش­های جدید فناوری و تکنولوژی در آینده و پیاده سازی آن­ها و گسترش دائم ظرفیت­های توسعه و پیشرفت را عملی می­کنند. در کشور ما با توجه به کارآفرینی و تکنولوژی­های کاربردی و توسعه از یک بنگاه کوچک اقتصادی یا تولیدی گرفته تا سطح کلان دولتی و خصوصی رو به افزایش است و با توجه به کمبود متخصصان لازم برای تصاحب عنوان های شغلی ایجاد شده، بازارکار این رشته­ها در آینده قابل توجه است و هر چه تخصص و مهارت و دانش فرد بالاتر باشد، امکان تصاحب شغل­های بهتر با درآمد بیشتر متغیر خواهد بود. میزان دستمزد و درآمد نیز وابسته به همین معیارها و نیز خصوصی یا دولتی بودن سازمانی که فرد در آن شاغل است، متفاوت خواهد بود. معمولاً پایه حقوق هر رده شغلی بر اساس قانون وزارت کار تعیین می شود و افزایش آن وابسته به میزان ارزش افزوده­ای است که فرد در محیط کار تولید می­کند.

 

منابع دکتری مدیریت کارآفرینی، آینده ­پژوهی و مدیریت تکنولوژی

 

عناوین درسی

ضرایب

1) آمار و کاربرد آن در مدیریت

4

2) مبانی سازمان و مدیریت

4

3) اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

4

4)نظریه های کارآفرینی

4

5)تئوری های نوآوری

4

6) مدیریت استراتژیک پیشرفته

7) استعداد تحصیلی

1

8) زبان انگلیسی

1

 

آمار و کاربرد آن در مدیریت

منابع

آمار در اقتصاد و بازرگانی، محمد نوفرستی، نشر رسا

آمار و کاربرد آن در مدیریت، عادل آذر، منصور مؤمنی و سعید جعفری

آمار و احتمالات، عادل آذر

آمار و کاربرد آن در مدیریت، هادی رنجبران

آمار و کاربرد آن در مدیریت، وحید ناصحی فر

تئوری احتمالات و آمار کاربردی (تحلیل آماری)، اکبر عالم تبریز، بابک حاجی محمدرضا تبریزی

سرفصل ها

آمار توصیفی: کلیات آمار، پارامترهای مرکزی و پراکندگی داده­های پیوسته و گسسته، مبانی احتمال، تابع احتمال گسسته و پیوسته

متغیرهای تصادفی پیوسته و گسسته، امید ریاضی، میانه، کوواریانس، گشتاور، معیارهای تصمیم­گیری در شرایط ریسک

توزیع­های احتمال گسسته و پیوسته، حد مرکزی، مارکوف، چی بی شف، توزیع نمونه­ای واریانس، توزیع نمونه­ای نسبت نمونه، توزیع نمونه­ای تفاضل نسبت دو نمونه

برآوردهای نقطه­ای و فاصله­ای، فاصله اطمینان برای واریانس، نسبت و مجموع نسبت دو جامعه، خطاهای آماری، آزمون نکویی برازش، آزمون استقلال، خطاهای نوع اول و دوم، فروش مدل رگرسیون، خطای معیار برآورد، ضریب همبستگی اسپیرمن، سری­های زمانی

 

مبانی سازمان و مدیریت

منابع

مدیریت عمومی، مهدی الوانی، نشر نی

مبانی سازمان و مدیریت، علی رضاییان، انتشارات سمت

تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمان، تالیف استیون رابینز، مهدی الوانی و حسن دانایی­فرد، انتشارات اشراقی

مبانی سازمان و مدیریت، محمد مقیمی، انتشارات نگاه دانش

مبانی تئوری و طراحی سازمان، تالیف ریچاردال دفت، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی

سرفصل ها

تئوری ساختار رابینز نشر صفار، مدیریت عمومی الوانی نشرنی

مبانی سازمان و مدیریت مقیمی نشر راه دان، مبانی سازمان و مدیریت، رضائیان نشر سمت

 

 

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

منابع

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، سیدمحمد مقیمی، نشر راه دان

مدیریت در اسلام، علی آقا پیروز، ابوطالب خدمتی، عباس شفیعی و سید محمود بهشتی­نژاد، زیر نظر مهدی الوانی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مدیریت ما (مدیریت اسلامی در پرتو نهج­البلاغه امام علی علیه السلام)، علی­اصغر پورعزت، بنیاد نهج البلاغه

مدیریت اسلامی، محمدحسن نبوی، انتشارات بوستان کتاب قم

مدیریت اسلامی، سید علی اکبر افجه­ای، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی

مدیریت از منظر کتاب و سنت، سید صمصام­الدین قوامی، تهران، دبیرخانه مجلس خبرگان

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، نشر مهربان

مدیریت اسلامی و الگوهای آن، لطف­الله فروزنده دهکردی، علی اکبر جوکار، انتشارات دانشگاه پیام نور

مدیریت اسلامی (رویکردها)، علی نقی امیری و حسن عابد جعفری، انتشارات سمت

اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن، ولی­الله نقی پورفر، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی

سرفصل ها

کلیه بخش های کتاب ماهان چاپ پنجم

نظریه ­های کارآفرینی

منابع

تئوری کارآفرینی (نظام های اقتصادی و کارآفرینی)، محمود احمد پور دارياني، محمد كاظم نصيري

کارآفرینی پیشرفته، محمود احمدپور داریانی، علی ملکی

کارآفرینی در سازمان های دولتی‏، سید محمد مقیمی، ‏نشر فراندیش

نظریه های کارآفرینی، یوسف وکیلی، سیدمحمد مقیمی، مرتضی اکبری، فرشاد رضوان، انتشارات دانشگاه تهران

کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، احمدپور داریانی، نشر جاجرمی

کارآفرینی پیشرفته، احمدپور داریانی و ملکی، انتشارات راه دان

کارآفرینی، رابرت هیسریچ، مایکل پیترز، ترجمه فیاض بخش، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف

نگرشی معاصر بر کارآفرینی (جلد ۱ و۲)، هاچسل ریچارد دام، دانلد اف کوراتکو، ترجمه عامل محرابی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

کارآفرینی، احمدپورداریانی و عزیزی، نشر محراب قلم

سرفصل ها

موفقیت،برنامه ریزی شغلی و مفاهیم اولیه-فرآیند کارآفرینی،ایده،فرصت-سیر تکاملی و تعاریف کارآفرینی-کارآفرینی در نظریه های اقتصادی و از دیدگاه اقتصاددانان

انواع کسب وکارها، روش های راه اندازی کسب و کار،برنامه کسب و کار

فعالیت های مدیریتی و تولیدی در کسب و کارهای کارآفرینانه،فعالیتهای بازرگانی و مدیریت ریسک در کسب و کارهای کارآفرینانه،فعالیتهای حسابداری و مالی در کسب و کارهای کارآفرینانه

دیده بان جهانی، توسعه کارآفرینی و محیط کسب و کار

کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت،کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری،رهیافت جامعه شناسی،

رهیافت جامعه شناسی،کارآفرینی اقلیتها-مدلهای کارآفرینی و رهیافتهای جایگزین

کارآفرینی سازمانی،مدلهای کارآفرینی،آموزش کارآفرینی، بررسی تحقیقات کارآفرینی ، کارآفرینی دانشگاهی

تئوری ­های نوآوری

منابع

مدیریت نوآوری (یکپارچه­سازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان)، جو تید و جان بسنت، ترجمه محمدرضا آراستی و همکاران، جلد اول و دوم، انتشارات رسا

نوآوری باز (پارادایم نوین آفرینش و تجاری­سازی فناوری)، هنری ویلیام چسبرو؛ ترجمه سید کامران باقری و مرضیه شاوردی، انتشارات رسا

سرفصل ها

اهمیت، مفاهیم و انواع نوآوری (بررسی ابعاد نوآوری)، نسل­های مدل­های نوآوری، یادگیری و موفقیت در نوآوری، ایجاد سازمان­های نوآور و سازماندهی فرآیندهای نوآوری، تدوین راهبرد نوآوری، تدارک منابع نوآوری، شبکه ­های نوآوری

کارآفرینی و نوآوری در شرایط عدم قطعیت، تدوین طرح نوآوری، نوآوری در خلق محصولات و خدمات جدیدف کسب وکارهای ریسک ­پذیر، خلق ارزش و ثروت از نوآوری، یادگیری در فرآیند نوآوری، نوآوری باز و بسته، مدل کسب و کار و مدیریت دارایی فکری

مدیریت استراتژیک پیشرفته

منابع

مبانی مدیریت استراتژیک، هانگر- ویلن، ترجمه محمد اعرابی، حمیدرضا رضوانی

مدیریت استراتژیک، فرد دیوید، ترجمه علي پارسیان و محمد اعرابی

برنامه­ريزي و مديريت استراتژيك، پيرس و رابينسون، ترجمه خليلي شوريني، نشر یادواره کتاب

سرفصل ها

مبانی مدیریت استراتژیک هانگر و ویلن ترجمه اعرابی و رضوانی نشر پژوهشهای فرهنگی

مدیریت استراتژیک تامپسون و گمبل ترجمه عبدالوند و نیکومرام نشر مبلغان

مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک تالیف حسینی و عزیزی

نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک علی احمدی نشر تولید دانش

مدیریت استراتژیک پیشرفته رسولی و صالحی نشر پیام نور

مدیریت استراتژیک دیوید ترجمه اعرابی و پارسائیان نشر پژوهشهای فرهنگی

  

استعداد تحصیلی

منابع

جزوه مکاتبه ای ماهان

سرفصل ها

کلیه مطالب

 

زبان انگلیسی

منابع

جزوه مکاتبه ای ماهان

سرفصل ها

کلیه مطالب


پرسش های پاسخ داده شده


هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

سوال خود را بپرسید
در صورتیکه علاقه مند به دسته بندی سوالات خود به نام خودتان هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس سوال خود را مطرح نمایید تا پس از پاسخ در بخش سوالات من قابل مشاهده باشد.
در صورت تمایل وارد شوید
  • انتخاب مقطع :


    انتخاب گروه :


    انتخاب رشته :


    استان :


    شهر :


  •  
  •    
  •  
  •