کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی



 * معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی * 

گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد

مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی ، بازرگانی بین المللی* ، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایشهای رشته بازرگانی بود.
*در سرفصل های موجود در سایت وزارت علوم نام این رشته بازرگانی بین المللی ذکر شده اما در دفترچه کنکور ارشد 95 با نام بازاریابی بین المللی پذیرش صورت گرفته است. 

آینده شغلی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.
برخی از مشاغل مربوط به این رشته عبارتند از: مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمان ها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک ، امور مالی و بانکداری و ....

واحدهای درسی در دانشگاه (مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این رشته دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. دروس پایه 10 واحد، دروس اصلی 10 واحد، دروس تخصصی (که در گرایش های مختلف متفاوت می باشد)، 8 واحد می باشند.

دروس پایه

نام درس تعداد واحد
نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته 2
تحلیل اماری 2
مدیریت استراتژیک پیشرفته 2
مدیریت منابع انسانی پیشرفته 2
اخلاق و احکام کسب و کار 2
 

 

دروس اصلی

نام درس تعداد واحد
کاربرد تئوری تصمیم گیری 2
روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت 2
بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته 2
مدیریت رفتار مصرف کننده 2
مدیریت تبلیغات و برند 2
 

 

دروس تخصصی

نام درس گرایش مربوطه تعداد واحد
مدیریت استراتژیک بازاریابی بازاریابی 2
مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی بازاریابی 2
بازاریابی صنعتی و خدمات بازاریابی 2
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری بازاریابی 2
استراتزیهای بازرگانی بین المللی بازرگانی بین المللی 2
بازاریابی بین المللی و صادرات بازرگانی بین المللی 2
مدیریت زنجیره تأمین بین المللی و واردات بازرگانی بین المللی 2
اصول مذاکرات و قراردادهای بازرگانی بین المللی بازرگانی بین المللی 2
تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته تجارت الکترونیکی 2
طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
مدیریت تفکر و تحول استراتژیک مدیریت استراتژیک 2
اجرا و کنترل استراتژی مدیریت استراتژیک 2
طرح ریزی کسب و کار مدیریت استراتژیک 2
مدیریت استراتزیک در شرکتهای مادر و هلدینگ مدیریت استراتژیک 2
مدیریت زنجیره تأمین بازرگانی داخلی 2
مدیریت فروش و تحویل بازرگانی داخلی 2
مدیریت ارتباطات با سازمانها و نهادهای داخلی بازرگانی داخلی 2
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای بازرگانی بازرگانی داخلی 2
مبانی و نظریه های کارآفرینی کارآفرینی 2
بازاریابی نواورانه و کارآفرینی کارآفرینی 2
کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات کارآفرینی 2
مدیریت کسب و کارهای کوچک کارآفرینی 2
 

 

دروس جبرانی

نام درس تعداد واحد
زبان تخصصی 2
مبانی سازمان و مدیریت 2
مدیریت رفتار سازمانی 2
تحقیق در عملیات 2
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم 2
مدیریت منابع انسانی 2
سیستم های اطلاعاتی مدیریت 2
مدیریت کیفیت و بهره وری 2
مدیریت مالی 2
 

گروه های آموزشی حداکثر می توانند یک ترم از دروس فوق را به عنوان جبرانی تعیین کنند.

ضرایب دروس، تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (کلیه گرایشها)

ضرایب کلیه گرایشها شامل بازاریابی ، بازرگانی بین المللی ، بازرگانی داخلی، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، کارآفرینی یکسان و به صورت زیر می باشد.

شماره دفترچه نام درس ضریب تعداد سوالات زمان پاسخگویی
1 زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) 3 30 150
تئوری های مدیریت 3 30
تحقیق در عملیات 2 15
ریاضی و آمار 2 20
اقتصاد خرد و کلان 2 20
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 2 15
بازاریابی 4 15

اطلاعات ضرایب مربوط به آزمون سال 1397 و اطلاعات تعداد سوالات و زمان مربوط به آزمون سال 1396 می باشد
ظرفیت دانشگاهها در رشته مدیریت بازرگانی در 12 سال گذشته

  سال 84 سال 85 سال 86 سال 87 سال 88 سال 89 سال90 سال91 سال 92 سال 93 سال 94 سال 95
روزانه تهران 87 59 76 78 107 89 122 150 246 140 123 137
روزانه سایرشهرستانها 31 43 59 99 116 120 180 215 299 339 365 381
کل روزانه 118 102 135 177 223 209 302 365 545 479 488 518
نوبت دوم (شبانه) تهران 37 27 54 67 85 66 133 120 128 66 68 75
نوبت دوم (شبانه) سایرشهرستانها 38 34 34 55 53 59 72 87 156 137 104 148
کل نوبت دوم (شبانه) 75 62 88 122 138 125 205 207 284 203 172 223
غیر انتفاعی تهران - - - - - - - - 15 30 70 115
غیرانتفاعی سایرشهرستانها 30 40 35 50 75 65 91 270 141 594 1760 2670
کل غیر انتفاعی 30 40 35 50 75 65 91 270 156 624 1830 2785
پیام نور تهران، پردیس، ری وکرج - - 40 48 60 57 150 153 210 161 161 414
پیام نور سایرشهرستانها - 20 20 20 20 15 44 69 75 68 183 835
کل پیام نور - 20 60 68 80 72 194 222 285 229 344 1249
نیمه حضوری تهران - - - 10 7 - 12 10 10 - 12 -
نیمه حضوری سایرشهرستانها - - - - - - - 12 30 12 - -
کل نیمه حضوری - - - 10 7 - 12 22 40 12 12 -
پردیس خودگردان (بین الملل)  تهران، کرج - - - - - - - - 30 28 73 68
پردیس خودگردان (بین الملل) سایرشهرستانها - - - - - 30 100 184 156 65 178 163
کل پردیس - - - - - 30 100 184 135 93 251 231
کل مجازی - - - - - - 62 180 350 280 85 320
جمع کل ظرفیت 223 224 318 427 523 501 966 1450 1795 1920 3182 5326
 
توجه: در ظرفیت سالهای 88 تا 95 ظرفیت شیوه عادی و آموزش محور به صورت یکجا آورده شده است

توجه: ظرفیت سالهای 87، 88، 89، 90 ، 91 ، 92 و 93 منحصرا مربوط به گرایش های بازرگانی، آماد (با ضرایب مدیریت بازرگانی)، مدیریت حمل و نقل بین قاره ای (با ضرایب مدیریت بازرگانی) می باشد و ظرفیت های مربوط به رشته مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی را در بر نمی گیرد
در ظرفیت سال 94 ، با توجه به تغییر ضرایب رشته های مدیریت حمل ونقل بین قاره ای و مدیریت بازرگانی دریایی و متفاوت بودن آن با ضرایب رشته بازرگانی، ظرفیت این رشته ها در جدول فوق نیامده است.
ظرفیت بورسیه موسسات در جدول درج نشده است.
دوره های مجازی شامل مجازی دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و ویژه شاغلین می باشد
ظرفیت های اضافه شده در مرحله تکمیل ظرفیت در جدول بالا نیامده است.



پرسش های پاسخ داده شده


هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

سوال خود را بپرسید
در صورتیکه علاقه مند به دسته بندی سوالات خود به نام خودتان هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس سوال خود را مطرح نمایید تا پس از پاسخ در بخش سوالات من قابل مشاهده باشد.
در صورت تمایل وارد شوید
  • انتخاب مقطع :


    انتخاب گروه :


    انتخاب رشته :


    استان :


    شهر :


  •  
  •    
  •  
  •