کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات | ماهان



 * معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت 

کارشناسی ارشد مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته ها در کنکور کارشناسی ارشد است و گواه این مطلب، شرکت نزدیک به 40000 نفر درآزمون مجموعه کارشناسی ارشد مدیریت در سال گذشته است جذابیت های رشته مدیریت و گرایشهای متنوع آن توجه بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر را نیز به خود جلب کرده و باعث ایجاد رقابت شدید بین داوطلبان شده است. 

گرایشهای این رشته عبارتند از:


کارشناسی ارشد مدیریت مالی: فارغ التحصیلان مدیریت مالی قادر به اشتغال درحوزه مدیریت و معاونت امور مالی و حسابرسی شرکت های خصوصی ودولتی خواهند بود. 

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی : فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی قادر خواهند بود علاوه بر مدیریت سازمان ها، در امور بازرگانی و بازاریابی به فعالیت بپردازند. 

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی : درگرایش مدیریت دولتی دانشجویان توانایی اداره موسسات دولتی و حتی خصوصی را کسب می کنند معمولاً حوزه های کاری این گرایش شامل «معاونت منابع انسانی کارگزینی و اصلاح ساختار سازمانی»می باشد. 

کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی : زمینه کاری مدیریت صنعتی، واحدهای صنعتی و تولید است و در حوزه های « کنترل کیفیت و مدیریت تولید» مشغول به کار خواهند شد. 

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات: کسب مهارت در زمینه فناوری های اطلاعات و کاربردآن در امور مدیریت از اهداف این گرایش است. 

کارشناسی ارشد مدیریت کار آفرینی: یکی از گرایش های جدید مدیریت است که به بحث در مورد ایجاد و تأسیس واحدهای مختلف و اداره موسسات کوچک می پردازد. 

معرفیگرایش مدیریت بازرگانی 


هدف 

هدف رشته مدیریت بازرگانی عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی،افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطبه هریک از این مسائل، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد مسأله و تصمیم گیری واجرایت صمیمات متخذه. 


تاریخچه 

گرایش مدیریت بازرگانی از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرار داد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای  جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی ازاساتید آمریکایی آغاز کرد. سپساین رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاه های گوناگون کشور گسترش یافته وهمینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد وپیام نور ارائه می گردد. 



گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد 

این رشته دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که عبارتند از: بازاریابی، بازاریابی بین الملل، مدیریت تحول، مالی، بیمه، بازرگانی بین الملل و ... 



واحدهای درسی در دانشگاه 

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی رابگذراند. ازمجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 44 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار می باشند. 


آینده شغلی 

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی وخدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته ونسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود  رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند. 

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی،صنعتی ودولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالایسازمان عهده دار شوند.علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. 
معرفی گرایش مدیریت مالی: 

این رشته تا قبل ازسال 1381به عنوان یکی از گرایشهای مدیریت بازرگانی محسوب می شد ولی به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها وتاثیر این جریانها بر روی موفقیت و سود آوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری وغیره از سال 1381 به صورت یکی از رشته های کارشناسی ارشد مدیریت درآمد. 



گرایش‌های مختلف: 

این رشته در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی امکان دارد که درآینده نزدیک به لحاظ تخصصی شدن مباحث آن دارای گرایش شود. 


واحدهای درسی در دانشگاه: 

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه میباشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است. درسهای این رشته شامل تئوریهای مدیریت پیشرفته،روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی، اقتصاد مدیریت، بررسی موارد خاص، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته (1) و (2)، ریاضیات مالی، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی،سازمانهای پولی و مالی، سیمنار در مدیریت مالی، مدیریت مالی پیشرفته و تحقیق در عملیات و غیره می باشد. 


آینده شغلی: 

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری وبانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی(ارایه روشهای نوین مالی) تامین مالی و اعتباری و ... می تواند در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی دربانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار وغیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد. 
معرفی گرایش مدیریت دولتی 

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظردانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. 

هدف 

هدف رشته مدیریت عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره هاو شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت. 

نقش و توانایی 

فارغ التحصیلان میتوانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت درسمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها وسازمانهای دولتی و شهرداری ها را عهده دار شوند. 

شرکت کنندگان دراین دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. 

ضرورت و اهمیت این دوره در آشنا سازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد. 

گرایشها 

این گرایش در سطح کارشناسی ارشد در 5 گرایش ساختاروتشکیلات و روش‌ها، مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، تحول سازمانی و مدیریت مالی دولتی تدریس می شود. گرایش‌های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنهادر 8 واحد درسی است. 

دانشگاه ها 

درحال حاضر دانشگاه‌ های تهران، تهران (واحد قم)، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شاهد، ولیعصر رفسنجان و زاهدان در سطح کارشناسی ارشد در این گرایش دانشجو پذیرش می‌کنند. همچنین دانشگاه پیام نور در واحدهای تهران، شیراز، رشت، دلیجان و گرمسار از طریق آزمون سراسری در این گرایش دانشجو می پذیرد. 

گرایش مدیریت دولتی در سطح دکترای تخصصی نیز دارای سه گرایش سیاستگذاری (خط‌مشی گذاری)،رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می‌باشد. 

آینده شغلی : 

این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری درزمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند. 

معرفی گرایش مدیریت صنعتی 

هدف از رشته مدیریت صنعتی عبارت است از : 

آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیزآشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی 

نقش و توانایی : 

فارغ التحصیلان گرایش مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت وکنترل پروژه را دارا می باشند. 

شرکت کنندگان دراین دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد.

معرفی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات 

هدف از رشته مدیریت فناوری اطلاعات عبارت است از : تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات درسازمان که به تصمیم گیری بهتر مدیران ارشد منتهی می شود . 

دانشگاه ها 

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1380 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. پس از آن دانشگاه تهران، الزهرا و تربیت مدرس و در سال 1384 دانشگاه شهید بهشتی نیز به جمع سایر دانشگاه های پذیرش کننده اضافه شد. در سال 1385 دانشگاه زاهدان دراین گرایش پذیرش نمود. در حال حاضر علاوه بر موارد فوق، این گرایش در دانشگاه پیام نور مرکز تهران و همچنین واحد بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز دایر است.همچنین درچندین دانشگاه و موسسه نیز به صورت مجازی ارائه می گردد. 

واحدهای درسی در دانشگاه 

دروس پیش نیاز: (6واحد) شامل: کامپیوتر، آمار، روش تحقیق 

دروس اصلی (24 واحد) شامل: تئوری مدیریت پیشرفته،‌ مدیریت رفتارسازمانی پیشرفته، تحلیل آماری، سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته، مدیریت منابع اطلاعاتی، تحقیق در عملیات پیشرفته، تحلیل و طراحی سیستمهای ساختار یافته،‌ سیستمهای مدیریت بانک های اطلاعاتی،‌ سیستم های معین تصمیم گیری و خبره، فن آوری اطلاعات، و پایان نامه 


دروس تخصصی شامل 8 واحد با توجه به گرایش : 

گرایش نظام کیفیت فراگیر: مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی رویه های اجرایی و ابزارطراحی فرآیند ها، استانداردهای مدیریت کیفیت فراگیر، نقش فناوری اطلاعات در تحقق مدیریت فراگیر 

گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی: کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر، روش شناسی ایجاد سیستمهای اطلاعاتی، موارد عملی سیستمهای اطلاعاتی 

گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته: سیستم های خبره، سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری،سیستم های اطلاعاتی استراتژیک، منطق فازی و هوش مصنوعی 

آینده شغلی 

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی وآشنایی با دروس کامپیوتر وIT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ راخواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی ازنرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود. ازآنجا که گرایش نظام کیفیت فراگیر از این رشته دارای دروس تخصصی متفاوت می باشد لذا این دسته ازفارغ التحصیلان علاوه بر موارد فوق، شانس استخدام در واحدهای مدیریت کیفیت، سیستمها و روشها از سازمانها را نیز خواهند داشت. 

معرفی گرایش مدیریت کارآفرینی 

مدیریت کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها، فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیت های کارآفرینی. هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیت های کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی می باشد. 

شرکت کنندگان دراین دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی، عمومیو دولتی باشند. دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس، مدیران موسسات، پژوهشگران ومتخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی  اجتماعی کشور شده وبه تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک نمایند. 

این رشته دارای 18واحد درس اصلی می باشد. (به پورتال ماهان مراجه نمایید).

پرسش های پاسخ داده شده


هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

سوال خود را بپرسید
در صورتیکه علاقه مند به دسته بندی سوالات خود به نام خودتان هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس سوال خود را مطرح نمایید تا پس از پاسخ در بخش سوالات من قابل مشاهده باشد.
در صورت تمایل وارد شوید
  • انتخاب مقطع :


    انتخاب گروه :


    انتخاب رشته :


    استان :


    شهر :


  •  
  •    
  •  
  •  



برچسب ها