منابع و مباحث کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک



معرفی رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و منابع آن


موسسه آموزش عالی آزاد ماهان با سیزده سال تجربه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون دکتری ،

با تاسیس دپارتمان مهندسی مکانیک در مقطع دکتری اولین و قوی ترین مرکز آموزشی جهت ورود به دکتری می باشد.

دکتریدر جستجوی برترین ها نیستیم ، به ساختن برترین ها می اندیشیم
مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی، ساخت، ماشین آلات، انرژی‌ها، حرکت و گرما سر و کار دارد. مهندسی مکانیک نقش به سزایی در بهبود کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی ایفا کرده و از طرف دیگر، زیرساختی برای سایر علوم محسوب می‌شود.
به جرات می‌توان گفت که مهندسی مکانیک گسترده‌ترین رشته مهندسی از نظر دامنه فعالیت‌ها و کاربردها است. چشم‌انداز شغلی مهندسان مکانیک، امیدبخش و با استحکام بوده و فرصت شغلی این رشته در ایران نسبت به رشته‌های دیگر بسیار مناسب است
هم اكنون گرایشهای مختلفی را در قالب چهار گروه به این شرح در بر می گیرد:

*معرفی رشته مهندسی مکانیک 

مهندسی مکانیک را شاید به توان از دیدگاه تنوع موضوعات تحت پوشش ، جامع­ ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده همه علوم و فنون است که با ، تبدیل حرکت و انجام کار ، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گوناگون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم­های مکانیکی ، حرارتی و سیالاتی مرتبط می­باشد. به عبارت دیگر محاسبات فنی ، مدل سازی و شبیه سازی ، طراحی و تهیه نقشه­ها ، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تأسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی­های مهندسان مکانیک انجام می­گیرد. مهندسی مکانیک دارای گرایش­های مهم طراحی کاربردی جامدات، حرارت و سیالات ، ساخت و تولید است. 


گرایش ساخت و تولید : 

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه ­های کاربردی مهندسی مکانیک می­پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب­ها و ساخت قطعه­ های گوناگون فعالیت می­کند. 


گرایش طراحی کاربردی : 

گرایش طراحی کاربردی به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می­پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه، دستگاهها و ماشین­های مختلف را طراحی می­کند. هر ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است . حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین از چه راهی تأمین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است.همچنین ابداع و پیش بینی دستگاه تنظیم ماشین آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می­باشد. 

در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می­شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت­های تعلیق ، سیستم­های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی می­شود . همچنین یک هواپیما قسمتهای مربوط به فرود ، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می­گردد. 

دکتر قرشی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این گرایش می­گوید: 

گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم­ها می­پردازد. گفتنی است که دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند و تنها در 20 واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ التحصیلان آنها نیز توانایی­های مشترک زیادی دارند. 


گرایش تبدیل انرژی : 

همان طور که از نام این گرایش پیداست مهندسان مکانیک گرایش تبدیل انرژی به مسایل مربوط به حرارت و سیالات می­پردازد . به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد می­کند و یا طول­های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می­شود . همچنین از دروس اصلی این رشته می­توان به مکانیک سیالات اشاره کرد که نیروهای وارد بر جسم متحرک در سیال را بررسی می­کند. 

گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می­پردازد و وظیفه­اش تحلیل و طراحی سیستم­ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت و انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه داشتن موتور توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی می­شود.همچنین مسایل مربوط به تأسیسات ساختمان و راکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف، طراحی توربو ماشین­ها ( ماشین­های دوار) مثل توربین­های بخار، توربین­های گاز و فن گویل­ها به گرایش سیالات مربوط می­شود. دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع، دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان­ها و به طور کلی مباحث « تأسیساتی » مطالعه می­کنند. در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی نیروگاهها، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درون سوز اتومیبل­ها مطالعه می­گردد. 


گرایش مکاترونیک : 

انجمن مکاترونیک ایران ، با توجه به کاربرد روزافزون این علم در جهان، از بهمن 1383 با اهداف زیر تشکیل شده است: 

گسترش و ارتقای علم مکاترونیک در کشور 
ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحب نظران ، محققان و کارشناسان مکاترونیک 
بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه­های مرتبط با علم مکاترونیک 
مکاترونیک تفکری جدید در طراحی و تولید محصولات صنعتی با ترکیبی توامان از مهندسی مکانیک ، الکترونیک ، کامپیوتر ، سیستم­های کنترل و فناوری اطلاعات است. مکاترونیک به مهندسان این توان را می­دهد تا با یکپارچه­ سازی حوزه­ های تخصصی یاد شده، از اولین مراحل طراحی و تولید ، به خلق محصولاتی با کیفیت بهتر ، قابلیت اعتماد بالاتر ، هزینه کمتر و در زمان کوتاه­تر بیندیشند. 



گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک 

تقریباً در اوایل دهه 70 میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستم­های حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده می­کند. این علم طیف گسترده­ای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی می­پوشاند. 

مطالعه کامل مکانیک شامل دو موضوع اساسی می­باشد: استاتیک، که مطالعه اجسامی است که ، در اثر نیرویی که بر آن­ها اعمال می­شود، در حال سکونی یا وضعیت تعادل باقی می­مانند و دینامیک ، که مطالعه اجسام متحرک است. دینامیک را به نوبه خود می­توان به زیر گروههای سینماتیک و سینتیک تقسیم بندی نمود. سینماتیک را می­توان علم حرکت نامید، زیرا این علم، در مورد روابطی بحث می­کند که مابین جابجایی­ها، سرعت­ها و شتاب­ها در حرکت انتقالی و دورانی وجود دارند. این علم با نیروهای درگیر کاری ندارد بلکه فقط به توصیف حرکت ناشی از آن­ها می­پردازد. سینتیک در مورد اجسام متحرک و نیروهایی بحث می­کند که عمل می­نمایند تا ایجاد حرکت کنند. اما سوالی که ممکن است در این قسمت مطرح شود این است که وارد کردن علم مکانیک در حوزه مباحث زیستی و حیاتی چه ثمری دارد؟ و اگر علمی به نام بیومکانیک وجود نمی­داشت ، چه اتفاقی رخ می­داد؟ 

برای پاسخ به این گونه سوالات و روشن شدن ضرورت وجود دانش بیومکانیک چند مثال می­زنیم: 

رشد و نمو در انسان از آغاز تولید شروع می­شود و به صور مختلفی در بخش­های متفاوت بدن، در تمام طول حیات ادامه می­یابد. نیروهای مکانیکی می­توانند اثر عمده­ای بر رشد بدن ایجاد کنند. نیروهای عمود بر بدن به آن اجازه دهند تا به یک روش نمونه رشد کند. برای مثال ساختار داخلی کلی استخوان عمدتاً با تعداد دفعات بارگذاری بر روی استخوان کنترل می­شود. حال فرض کنید در زمان رشد سریع، نیروهایی غیرطبیعی بر بدن وارد شود، این مسئله می­تواند منجر به الگوهای رشد غیرعادی شود. اگر بتوانیم تعیین کنیم که یک تغییر شکل چگونه ایجاد شده یا می­شود، قادر خواهیم بود تا نیروهای تغییر شکل دهنده را رفع کنیم و نیروهایی را به کار بریم که می­توانند فرآیند را معکوس نموده و آن را تصحیح نمایند. درمان بسیاری از تغییر شکل­های مادرزادی و غیرمادرزادی توسط ابزار آلات توانبخشی نظیر ارتزها، نمونه ­­هایی برای فهم اصول بیومکانیکی به کار رفته در رشد و نمو می­باشند. 


گرایش سیستم محرکه خودرو : 

سیستم محرکه خودرو عبارت است از مجموعه­ای که قدرت را از موتور دریافت کرده و آن را به چرخهای محرک ارسال می­کند. در این رشته دروس مربوط به این مجموعه مطالعه می­شود و در تمامی رشته­ های مربوط به خودرو فقط صرف بر بهینه کردن مجموعه خودرو می­باشد برای مثال این مجموعه شامل گیربکس و دیفرانسیل می­باشد و به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می­پردازد. 


گرایش طراحی سیستم تعلیق ، ترمز و فرمان : 

این رشته نیز همانطور که از اسمش پیداست مربوط به مجموعه خودرو می­باشد. این رشته نیز برای بهینه کردن مجموعه خودرو در زمینه تعلیق و ترمز و فرمان می­باشد. نحوه بهینه کردن و نیز دروس مربوط به طراحی و تحلیل این مجموعه در این گرایش مورد بررسی قرار می­گیرد. در واقع در این مجموعه باید تمامی نیروها و گشتاورها و همچنین کارایی مناسب قطعه را تضمین کنند. 


گرایش سازه بدنه خودرو : 

این رشته نیز مربوط به بدنه خودرو می­باشد و این گروه نیز طراحی و تحلیل­های مربوط به بدنه خودرو را تضمین می­کنند. و نیز راههایی برای بهینه کردن این مجموعه را مورد بررسی قرار می­دهند. 

منابع و مباحث کارشناسی ارشد مکانیک

زبان عمومی

کتاب بانک تست زبان عمومی موسسه ماهان- مولف: خانم رمضانی

زبان تخصصی

جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

دینامیک ماشین

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- دینامیک ماشین، مولف: مارتین

ارتعاشات

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- ارتعاشات، مولف: رائو

3- ارتعاشات، مولف: دکتر منصور نیکخواه بهرامی - انتشارات دانشگاه تهران

4- ارتعاشات، (حل مسئله) سری کتاب‌های شومز

کنترل

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- کنترل اتوماتیک، مولف:اوگاتا

3- کنترل اتوماتیک، مولف: دورف

استاتیک

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- استاتیک (ج.ال.مریام، ال.جی. کریگ)

مقاومت مصالح

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- مقاومت مصالح (جانسون، پوپوف)

طراحی اجزاء

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- طراحی اجزای ماشین (شیگلی)

توانایی ماشین‌کاری و ماشین ابزار

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2-مبانی ماشینکاری و ماشینهای ابزار-ترجمه: محمد رضا خویی و افضلی- مرکز نشر دانشگاهی

3-جزوه امیرکبیر- مولف:رازفر

قالب پرس

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- با عنوان طراحی و ساخت قالب و قیود- مترجم: عبدالله ولی‌نژاد- نشر طراح

3-جزوه امیرکبیر- مولف: دکتر ملایی

علم مواد

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2-مولف : حسین تویسترکانی-انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان

تولید مخصوص

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- مولف: دکتر مهدوی نژاد- انتشارات دانشگاه تهران

هیدرولیک و نیوماتیک

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- مولف: حمید‌رضا رستمی- انتشارات فنی و حرفه‌ای

انتقال حرارت

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- انتقال حرارت هولمن،انتقال حرارت اینکورپرا،کتاب لام سنجل،کتاب‌های سری شوم(shaum)

ترمودینامیک

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- ون وایلن - اسمیت ونس.

مکانیک سیالات

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- استریتر، کتاب فاکس مک دونالد - وایت.

ریاضیات مهندسی

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- کتاب بانک تست موسسه ماهان

3- ریاضی مهندسی، شیدفر

4- ریاضی مهندسی، حاجی جمشیدی

5- ریاضی مهندسی، نیکوکار

6- ریاضی مهندسی پیشرفته، اروین‌کرویت‌سیک

7- توابع مختلط، هرب‌سیلورمن

‌8- ریاضی مهندسی‌پیشرفته، ماهان غلامی

9- ریاضیمهندسیبرایدانشجویانرشتههایعلومپایهومهندسی، بیژنطائری

10- ریاضیاتمهندسیپیشرفته،تالیف اروینکریزیگ،ترجمه علیاکبرعالمزاده

ریاضی عمومی 1 و 2

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- کتاب بانک تست موسسه ماهان

3- ریاضی عمومی لیتهلد (درسی)

4- ریاضی عمومی جورج توماس، راس فینی(با حل المسائل درسی)

5- رياضيعمومي 1و2، آدامز

6- ریاضیعمومی،جورجتوماس

7- ریاضیعمومی،ایساکمارون

8- ریاضی عمومی 1و2،احمد عرفانیان ورجبعلی کامیابیگل

 

معادلات دیفرانسیل

1- جزوه مکاتبه‌ای موسسه ماهان

2- معادلات دیفرانسیل وکاربردهای آن، جورجسیمونز

3- معادلات دیفرانسیل نیکوکار، انتشارات آزاده

4- معادلات دیفرانسیل،کرایه چیان

 

 

 

 

  
 

 

 

 

 

گرایش های رشته دکتری مهندسی مکانیک


 آشنایی با گرایش ساخت و تولید

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب ها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت می کند.

 فارغ‌التحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در صنايعي مانند ماشين‌سازي، ابزارسازي، خودروسازي ، صنايع كشاورزي، صنايع هوايي و تسليحاتي به ساخت و توليدي ماشين‌آلات، طراحي كارگاه و يا كارخانه توليدي بپردازند و نظارت و بهره‌برداري و اجراي صحيح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان اين رشته بايد در دروس رياضي، فيزيك و مكانيك از آگاهي كافي برخوردار باشند.

 

آشنایی با گرایش طراحی کاربردی

گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم ها می پردازدمهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق ، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی می شود. گرایش کنترل- ارتعاشات از نظر بازار کاری نسبت به گرایش جامدات در سطح پایین تری قرار دارد. وظیفه کنترل ربات ها و مسایلی که به ارتعاشات اجزای ماشین ها مربوط می شود تحت نظر این گرایش می باشد.

آشنایی با گرایش تبدیل انرژی

گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می­ پردازد و وظیفه ­اش تحلیل و طراحی سیستم­ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است. در این گرایش عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طول های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می شود .

گرایش های سیستم های انرژی و روش های انرژی تجدید پذیر و محیط زیست به تازگی در بعضی از دانشگاه ها راه اندازی شده است. قبولی در این شاخه ها با ضرایب تبدیل انرژی می باشد و مباحث کاملا حرارتی است. این شاخه به مسائل مربوط به بهینه سازی انرژی می پردازد.

آشنایی با گرایش سیستم محرکه خودرو

امروزه در اکثر جوامع پيشرفته و توسعه يافته انواع خودروی سواری، موتور سيکلت‌ها، اتوبوسها و مينی‌بوس‌ها در شهرها و اتوبوسها، کاميونها و تانکرها در بين شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کاميونها، لودرها و انواع تجهيزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اوليه و بديهی خودروها محسوب می‌شوند.  مهندسان مکانیک در گرایش های خودرو، به‌طور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمين حرکت می‌کنند و هم‌اکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.

گرایش سیستم محرکه خودرو از دید حرارت سیالات، به بررسی موتور ماشین می پردازد.  هم‌اکنون سیستم محرکه خودروها، موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری می‌باشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌توان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که برمبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژی‌های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث سیستم محرکه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنک‌کاری موتور و سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب می‌کند.

 

آشنایی با گرایش طراحی سیستمهای دینامیکی خودرو

امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمی‌شود. مبحث تعلیق مبحث پیچیده‌ای است که راحتی و ایمنی خودروها را در برمی‌گیرد. خودوریی که می‌خواهد با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت کند و به خوبی در شرایط مختلف آب‌وهوایی ترمز کند، نیاز به سیستمهای تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینه‌سازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.

 

آشنایی با گرایش سازه بدنه خودرو

بدنه محکم‌تر، زیباتر و سبک‌تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست‌ویکم خواهد بود. همانطور که مشاهده می‌شود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته‌اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون کامپوزیتها، میکروکامپوزیتها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرحهایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می‌شد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. مسلم است آینده از آن کسانی خواهد بود که دارای دانش و توانایی بیشتری در کاربرد این موارد دارند.

آشنایی با گرایش مکاترونیک

مکاترونیک (یا مهندسی مکانیک و الکترونیک) تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم هاي تشکیل شده از اجزاي مکانیکی -الکترونیکی - کنترلی و نرم افزار داشته باشد. واژهٔ مکاترونیک توجه را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشته هاي مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازي است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته را در سیستم هاي ترکیبی به خدمت بگیرد.

رشته مکاترونیک از سال 1383 در دانشگاه هاي ایران تشکیل شده است. مانند بسیاري از نقاط جهان، سرفصل هاي یکسانی در دانشگاه ها اجرا نمی شود و رشتهٔ مکاترونیک توسط اساتید مکانیک، و در برخی دانشگاه ها توسط اساتید برق، مدیریت مي شوند. طبیعتا نوع نگاه به مواد درسی نیز با نگرش مدیر گروه هاي دانشگاه ها فرم مي پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد قزوین اولین دانشگاه هاي ایران هستند که رشته مکاترونیک را دایر کرده اند.

آشنایی با گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک – توانبخشی – ورزش

مهندسی پزشکی رشته نوپایی است که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش است. این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره گیری از مهارت های مهندسی و آنلایز مسائل بیولوژیکی و پزشکی وسایلی را طراحی کنند که به پزشکان در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر کمک کند.

تقریباً در اوایل دهه 70 میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستم­های حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده می­کند. این علم طیف گسترده­ای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی می­پوشاند.

بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.

پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب، ریه، شریان ها، مویرگ ها، استخوان ها، غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است. 

الکترونیک‌ نوین‌ به‌ وجود آورنده‌ سیستمها و ابزارهای‌ پیچیده‌ای‌ است‌ که‌ در بسیاری‌ از مصارف‌ زندگی‌ روزمره‌ و شاخه‌های‌ مختلف‌ صنعت‌، پزشکی‌ و مهندسی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند. هدف‌ از ارائه‌ این‌ مجموعه‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ در زمینه‌ شناخت‌ نحوه‌ عملکرد، چگونگی‌ نگهداری‌ بهره‌برداری، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی سیستمهای‌ الکترونیکی‌ در واحدهای‌ مختلف ‌صنعتی‌ و خدماتی‌ کشور است‌. برای‌ این‌ منظور، در این‌ مجموعه‌ دانشجویان‌ با فیزیک ‌ادوات نیمه‌هادی، ساختمان‌ و طرز کار عناصر الکترونیکی‌ مانند انواع‌ ترانزیستورها، دیودها و مدارهای‌ مجتمع‌ و نیز آنالیز مدارها و سیستم‌های‌ الکترونیکی‌ آشنا می‌شوند. جهت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ این‌ سیستمها از روشهای‌ کلاسیک‌ و نیز از روشهای‌ مبتنی‌ بر محاسبات‌ کامپیوتری‌ استفاده‌ فراوان می‌شود. 

 

 

 

 

ضرایب دروس گرایش های مختلف کارشناسی ارشد مکانیک 


گرایش ها به همراه ضرایب دروس ارشد مکانیک 

نام درس

تعداد سوالات

ساخت و تولید

طراحی کاربردی

تبدیل انرژی

بیومکانیک

زبان

30

1

1

1

3

ریاضی عمومی 1 و 2

10

2

2

2

4

معادلات

5

2

2

2

4

ریاضی مهندسی

5

2

2

2

4

سیالات

6-7

1

2

3

3

ترمودینامیک

6-7

1

2

3

3

انتقال حرارت

6-7

1

2

3

3

استاتیک

6-7

2

3

2

4

مقاومت مصالح

6-7

2

3

2

4

طراحی اجزا

6-7

2

3

2

4

ارتعاشات

5

1

2

2

3

دینامیک

5

1

2

2

3

کنترل

5

1

2

2

3

دینامیک ماشین

5

1

2

2

3

دروس ساخت و تولید

20

4

0

0

0

مبانی بیومکانیک 1 و 2

20

0

0

0

3

دروس پایه پزشکی

20

0

0

0

3

 

نام درس

تعداد سوالات

سیستم محرکه

دینامیک خودرو

بدنه خودرو

مکاترونیک

زبان

30

2

2

2

1

ریاضی عمومی 1 و 2

10

3

3

3

2

معادلات

5

3

3

3

2

ریاضی مهندسی

5

3

3

3

2

سیالات

6-7

3

1

2

2

ترمودینامیک

6-7

3

1

2

2

انتقال حرارت

6-7

3

1

2

2

استاتیک

6-7

4

3

4

2

مقاومت مصالح

6-7

4

3

4

2

طراحی اجزا

6-7

4

3

4

2

ارتعاشات

5

3

4

3

3

دینامیک

5

3

4

3

3

کنترل

5

3

4

3

3

دینامیک ماشین

5

3

4

3

3

دروس ساخت و تولید

20

3

0

0

2

مبانی بیومکانیک 1 و 2

20

0

0

0

0

دروس پایه پزشکی

20

0

0

0

0


نمونه کارنامه رتبه برتر


 

نمونه کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 97 

 

نام درس

گرایش تبدیل

گرایش طراحی

گرایش طراحی

گرایش ساخت

زبان عمومی و تخصصی

سفید

سفید

سفید

67/16

ریاضیات

10

15

67/36

67/21

سیالات

37/47

32/26

11/42

سفید

جامدات

25

33/33

67/36

67/31

دینامیک و ارتعاشات

67/6

سفید

سفید

سفید

ساخت و تولید

سفید

سفید

سفید

33/43

رتبه در گرایش

233

313

111

15


 

نمونه کارنامه رتبه 5 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

 

نام درس

رتبه 5 ارشد

زبان

60%

ریاضیات

60%

سیالات

52%

جامدات

11%

دینامیک - ارتعاشات

20%

متوسط : 47%

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران

UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage

نظر خودرا وارد کنید!