دکتری مهندسی صنایع



معرفی رشته دکتری مهندسی صنایع و منابع آن


معرفی رشته ­های تخصصی دکتری مهندسی صنایع

موسسه آموزش عالی ماهان با 24 سال تجربه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون دکتری ، با تاسیس دپارتمان مهندسی صنایع در مقطع دکتری اولین و قوی ترین مرکز آموزشی جهت ورود به دکتری می باشد.
boolدر جستجوی برترین ها نیستیم ، به ساختن برترین ها می اندیشیم
مهندسی صنایع رشته‌ای ست که با طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستمهای یکپارچه‌ای از انسان، مواد اطلاعات (information)، تجهیزات (instrument) و انرژی (energy)مرتبط می‌باشد. این رشته بر پایه دانش تخصصی در علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روشهای تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا شده است تا به کمک آنها به ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌های یکپارچه بپردازد .
همچنین مهندسی صنایع راجع به مدیریت عملیات، مهندسی سیستم‌ها، مهندسی تولید و مهندسی ساخت یا مهندسی سیستم‌های ساخت آگاهی می‌دهد؛ وجه تمایز مهندسی صنایع به شرکت داشتن نقطه نظرات دانش آموختگان آن در کارشان باز می‌گردد. این رشته عموماً باعنوان مهندسی سیستم‌های سالم مطرح است. (در یک جمله هزینه و زمان کمتر برای بازده و راندمان بالاتر)
دورهٔ مهندسی صنایع از اواخر قرن نوزدهم میلادی در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌شود. اولین مرکز مهندسی صنایع در سال ۱۹۰۸ میلادی در دانشگاه پنسیلوانیا در کشور آمریکا ایجاد شد. اولین دکترای مهندسی صنایع در سال ۱۹۳۰ توسط دانشگاه کورنل (Cornell University) اعطا گردید. پدر علم مهندسی صنایع فردریک تیلور است.
تعریف وزارت صنعت و معادن ایران از مهندسی صنایع به صورت زیر می‌باشد:
با پیشرفت سریع علم، تکنولوژی و پیچیدگی‌های روز افزون آن، بالطبع سیستم‌های تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافته‌است. ادارهٔ صحیح و مناسب و سیستماتیک این گونه واحدها مستلزم استفاده از تکنیک‌های علمی و پیشرفته است. مباحث تولید و خدمات چنان گسترش یافته است که رشته‌های مهندسی سنتی از قبیل شیمی، راه و ساختمان، مکانیک و غیره پاسخگوی همه مسائل نیست. برای جبران چنین کمبودهایی در قرن حاضر به ویژه طی چند دههٔ اخیر از پیوند رشته‌های گوناگون علوم مدیریت، اقتصاد و روش‌های مهندسی، رشتهٔ جدیدی به نام مهندسی صنایع به‌وجود آمده‌است.
توسعه روزافزون جامعه صنعتی و اجبار انکار ناپذیر برای حرکت همگام با فناوری و اقتصاد جهانی، نیازمندی‌های جدیدی را فراروی دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی ایران قرار داده‌است. برای گذر از این مرحله مهم و حساس گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف هیات موسس انجمن مهندسی صنایع ایران را در سال ۱۳۷۷ تشکیل دادند. در تیر ۱۳۷۸، انجمن مهندسی صنایع ایران که طبق اساسنامه آن، موسسه‌ای است علمی، پژوهشی، آموزشی و غیر انتفاعی، در سال ۱۳۷۸ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز دریافت نمود. مهندسی صنایع رشته‌ای است که با طراحی، بهبود، و پیاده سازی سیستمهای یکپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط می‌باشد. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در رشته ریاضی و طبیعی، اجتماعی و طراحی بنا شده است تا به کمک این علوم و قوانین به تعیین، پیش بینی و ارزیابی نتایج حاصل از سیستمهای یکپارچه بپردازد.
مهندسی صنایع آن‌گونه که در ایران تدریس می‌شود در واقع مهندسی صنایع کلاسیک است که مبتنی بر بهینه سازی، بهینه سازی خطی (تحقیق در عملیات) و کارسنجی و زمانسنجی می‌باشد. اما مهندسی صنایع نوین مباحثی چون برنامه ریزی تعاملی، آمار مهندسی، تریز و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها را در بر می‌گیرد.

عناوين دروس امتحاني:
1- مجموعه دروس تخصصي در سطح كارشناسي شامل (تحقيق در عمليات ( 1و 2)  تئوري احتمالات و آمار مهندسي) و كارشناسي ارشد شامل (طراحي سيستمهاي صنعتي)
2- استعداد تحصيلي 
3- زبان انگليسي

دکتریلیست دروس
نام دروس
آمار و احتمال
تحقیق در عملیات 1و2
طراحی سیستم های صنعتی
استعداد تحصیلی
زبان انگلیسی

 

 

 

 

گرایش های رشته دکتری مهندسی صنایع


عناوين دروس امتحاني:
1- مجموعه دروس تخصصي در سطح كارشناسي شامل (تحقيق در عمليات ( 1و 2)  تئوري احتمالات و آمار مهندسي) و كارشناسي ارشد شامل (طراحي سيستمهاي صنعتي)
2- استعداد تحصيلي 
3- زبان انگليسي.
 
رشته گرايش رشته هاي مرتبط كه فارغالتحصيلان آن ميتوانند در اين كدرشته شركت كنند
 
مهندسي صنايع كليه گرايش ها تمامي رشته ها

 

 

جدول گرایشات

گرایش های اصلی

زیر مجموعه های مرتبط

 

مهندسی صنایع

کلیه گرایش ها

 

 

 

 

 

دانشگاه های پذیرنده


 

شبانه

روزانه

دکتری مهندسی عمران سازه

1

7

دانشگاه تهران

-

5

دانشگاه صنعتی شریف

-

6

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

1

4

دانشگاه خواجه نصیر

-

4

دانشگاه خوارزمی

-

5

دانشگاه تربیت مدرس

3

3

دانشگاه شهید رجایی

-

9

دانشگاه علم و صنعت


 

نمونه کارنامه رتبه های برتر دکتری مهندسی صنایع


 

نمونه کارنامه رتبه های برتر دکتری مهندسی صنایع

درحال به روز رسانی 

  

 

 

 




نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!