دکتری مهندسی شیمی






دکتریآیا از پراکندگی و وسعت منابع کنکور دکتری در هراس هستید؟
دکتریآیا با سلایق طراحان سؤال آشنا نیستید و نمی دانید از چه سرفصل ها و چه محتوایی مورد سنجش قرار می گیرید؟
دکتریآیا نیاز به خلاصه و چکیده ی سر فصل های مهم و پرتکرار کنکور دکتری را در خود احساس می کنید؟
دکتریآیا از انگیزه ی کافی برای درس خواندن و طی مسیر رقابت کنکور دکتری برخوردار نیستید؟



موسسه آموزش عالی ماهان با سیزده سال تجربه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون دکتری ، با تاسیس دپارتمان مهندسی شیمی در مقطع دکتری اولین و قوی ترین مرکز آموزشی جهت ورود به دکتری می باشد.
دکتریدر جستجوی برترین ها نیستیم ، به ساختن برترین ها می اندیشیم
مهندسی شیمی و مهندسی نفت در میان سایر رشته های مهندسی منحصر به فرد است زیرا مهندسین شیمی و نفت علاوه بر فیزیک و ریاضیات نیاز به فهم دقیق شیمی را دارند. همین امر سبب جدا شدن این شاخه از مهندسی از سایر رشته های مهندسی گردیده است. از طرفی هر چه صنایع شیمیایی و نفتی بزرگتر وپیچیده تر می شوند به همان اندازه کار مهندسین شیمی و نفت به پایه قویتر و عمیق تر علمی و تجربی احتیاج پیدا می کند.

در دانشکده مهندسی شیمی و نفت، علاوه بر فعالیتهای آموزشی، در زمینه های مختلف مهندسی شیمی و نفت نظیر انتقال حرارت٬ ترمودینامیک٬ مکانیک سیالات٬ کنترل٬ انتقال جرم٬ آب و فاضلاب، رآکتور٬ بیوتکنولوژی٬ پلیمر٬ محیط زیست٬ مهندسی پزشکی٬ صنایع غذایی٬ مهندسی مخزن و بهره برداری و غیره فعالیتهای پژوهشی گسترده ای صورت می گیرد و تحقیقات ارزنده ای نیز تاکنون انجام شده است.

دروس مقطع دکترای مهندسی شیمی
دکتری دروس عمومی
دکتری دروس پایه
دکتری  دروس اصلی
ترمودینامیک پیشرفته انتقال حرارت پیشرفته مکانیک سیالات پیشرفته
آمادگی امتحان جامع ریاضیات پیشرفته انتقال جرم پیشرفته
دکتری  دروس تخصصی اجباری
پایان نامه سمینار جامع
پایان نامه پایان نامه پایان نامه
دکتری  دروس تخصصی اجباری
سینیتیک و طرح راکتورهای پیشرفته مباحث پیشرفته مکانیک سیالات چندفازی در محیط های متخلخل تکنیک هایی در جداسازی پیشرفته
هیدرات های گازی کنترل فرآیند پیشرفته علوم ایروسول
تصفیه آب و فاضلاب صنعتی پیشرفته ازدیاد برداشت از مخازن نفتی پیشرفته کاربرد هوش مصنوعی در صنایع نفت و گاز
دکتری  دروس اختیاری
آینده شغلی
وضعيت نياز كشور به رشته مهندسی شیمی در حال حاضر
هر كارخانه توليدي اعم از كوچك يا بزرگ نياز به يك مهندس شيمي دارد. چرا كه تقريبا در تمام فرآيندهاي نوين از مواد شيميايي استفاده مي‌كنند و در حقيقت رشد شگرف صنعت در قرن گذشته تا حدود زيادي مديون مهندسي شيمي بوده است. به همين دليل در كشورهاي صنعتي اين رشته اهميت ويژه‌اي دارد. تا جايي كه ميزان توليد و مصرف اسيد سولفوريك يك كشور را ، شاخص گستردگي صنايع آن كشور مي‌دانند. چون اسيد سولفوريك در صنايع شيميايي كاربرد بسياري دارد و مصرف آن در هر كشور نشانگر گستردگي صنايع شيميايي و در نهايت كل صنعت آن كشور است.
رشته مهندسي شيمي در كشور ما نيز يكي از رشته‌هاي مهم و پركاربرد مي‌باشد.براي استخراج، پالايش ، انتقال نفت و همچنين براي تبديل نفت به فرآورده‌هاي شيميايي كه داراي ارزش افزوده بسيار زيادي هستند، نياز به تخصص مهندسين شيمي داريم فعالیت در دو بخش مهم صنعت تنها منحصر به مهندسين شيمي مي‌شود. يعني تنها يك مهندس شيمي مي‌تواند در يكي از اين دو بخش فعاليت داشته باشد كه اين دو بخش عبارتند از :
الف ) طراحي راكتورها ؛ به عبارت ديگر دستگاههايي كه در آنها واكنش‌هاي شيميايي اتفاق مي‌افتد. مثل راكتورهاي صنعت پتروشيمي كه در آنها از تركيب دو يا چند ماده ، ماده جديد به وجود مي‌آيد .
ب ) طراحي دستگاههايي كه به جداسازي مواد مي‌پردازند
براي مثال نفت خام، مخلوط پيچيده‌اي است كه از تركيب مواد بسياري تشكيل شده است و به همين دليل به صورت اوليه قابل استفاده نمي‌باشد. بلكه بايد تجزيه شده و از آن نفت سفيد، گازوئيل، بنزين، مازوت و ... به دست بيايد. كار فوق توسط دستگاه تقطير انجام مي‌گيرد كه طراحي آن بر عهده مهندسين شيمي است. البته فرآيند جداسازي منحصر به تقطير نيست بلكه انواع و اقسام تحولات را داريم كه در آن تحولات، جداسازي مواد انجام مي‌گيرد مثل استخراج مايع از مايع ،‌دستگاه جذب سطحي ، ليچينگ و موارد متعدد ديگر.
به عبارت ديگر مهندس شيمي دستگاههايي را طراحي مي‌كند كه در آنها واكنش‌هاي شيميايي و يا فرآيند جداسازي انجام مي‌گيرد كه البته محصول هر يك از دستگاههاي فوق ارزش افزوده بسيار زيادي دارد.صنايع شيميايي نه تنها باعث افزايش سرمايه و بهبود وضعيت اقتصادي يك كشور مي‌شود بلكه در ايجاد بازار كار نيز بسيار موثر است. براي مثال با ايجاد هر شغلي در صنعت پتروشيمي حدود بيست شغل در صنايع پايين‌دستي و وابسته به وجود مي‌آيد. در اين ميان مهندسين شيمي به عنوان گردانندگان اين صنايع نقش بسيار مهمي دارند. در واقع اگر در كشور ما سرمايه‌گذاري صنعتي زياد شود، جامعه به شدت نياز به مهندس شيمي دارد، چون علاوه بر صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ، همه كارخانه‌ها از جمله كارخانه‌هاي سيمان، سراميك، صنايع غذايي و حتي نيروگاهها به مهندس شيمي نياز دارند .
نام دروس آزاد/سراسری
طراحی راکتور مشترک
ترمودینامیک
پدیده های انتقال (انتقال جرم و عملیات واحد و مکانیک سیالات پیشرفته)
ریاضیات آزاد
انتقال حرارت پیشرفته
زبان تخصصی




جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 8506-021 تماس بگیرید 

نظرات کاربران

UserImage

نظر خودرا وارد کنید!