مقایسه ی دانشگاه هاروارد با کمبریج و آکسفورد



آیا با دانشگاههای  هاروارد  و کمبریج و آکسفوردآشنایی دارید؟ آیا می دانید دانشگاههای  هاروارد  و کمبریج و آکسفورد هرساله، در میان برترین دانشگاههای جهان قرار می گیرند؟ آیا  شرایط تحصیل در دانشگاههای  هاروارد  و کمبریج و آکسفورد را می دانید؟

 ما در این مقاله سعی داریم شما را با برترین دانشگاههای جهانآشنا نموده و شما را در انتخاب تصمیم گیری در مورد آینده تحصیلی و به تبعآن آینده شغلی تان همراهی کنیم. و از آن جا که این بسیاری از هم وطنان عزیزما علاقه مند هستند که درباره  دانشگاه هایی که دارای برترین سطح علمی دردنیا می باشند اطلاعات بیشتری کسب نمایند و  مایل به پذیرش در  دانشگاه های هاروارد، کمبریج و آکسفورد هستند میباشند، بر آنیم تا در این نوشتار به  مقایسه ی دانشگاه هاروارد و کمبریج و آکسفورد بپردازیم.

دانشگاه هاروارد درسال ۱۶۳۶ میلادی در ایالت ماساچوستدر کشور آمریکا بنا نهاده شد، نام اولیهای که برای این دانشگاه انتخاب شد (دانشگاه نو) بود که سه سال بعد درشانزدهم مارس سال  ۱۶۳۹ زمانی که جان هاروارد، چهارصد جلد کتاب را به همراه ۷۷۹ پوند را به این دانشگاه اهدا کرد نام این دانشگاه به هاروارد تغییر پیدا کرد.

دانشگاه هاروارد، دارای نه دانشکده می باشد: دانشکده حقوق، دانشکده الهیات، دانشکده هنر و علوم، دانشکده پزشکی، دانشکده آموزش ،دانشکده بازرگانی، دانشکده معماری، مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد و موسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف. این دانشگاه ارایه دهنده ۴۶ رشته در مقطع کارشناسی،۱۳۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و۳۲ رشته در مقاطع بالاترعرضه کرده است.

از سال ۱۹۷۸تا سال ۲۰۰۸ متقاضیان ورود به این دانشگاه ملزمبودند که دوره هایی را در هفت رشته عمومی در خارج از رشته تحصیلی خودبگذرانند اما از این سال به بعد دانشجویان کارشناسی باید دوره‌هایی را در هشت رشته عمومی، درک زیبایی‌شناختی و تفسیری، فرهنگ و اعتقادات، استدلالتجربی و ریاضی، استدلال اخلاقی، علوم سیستم‌های زنده، علوم جهان فیزیکی،‌ جوامع جهانی و ایالات متحده در جهان را سپری کنند.

ترم های تحصیلی در دانشگاه هارواد از اوایل ماه سپتامبر آغاز می شود و تا اواسط ماه می ادامه پیدا می کند.

دانشگاه هاروارد، دارای  چندین موزهعلمی،‌ هنری و فرهنگی است،‌ موزه هنر هاروارد متشکل از سه موزه جداگانه ‌استکه در آنها می‌توان مجموعه‌هایی باستانی از هنرهای اسلامی، چینی،‌ هندیاروپایی را یافت. هم چنین دوره های ویژه خاور شناسی و هم چنین پروژه تاریخشفاهی ایران نیز به شدت مورد استقبال ایرانیان و ایران دوستان قرار گرفته است.

کتابخانه دانشگاه هارواردنیز به عنوان بزرگ ترین کتابخانه آکادمیک آمریکا و یکی از بزرگ ترین و غنی ترین کتابخانه های جهان شناخته می شود که شامل ۸۰ کتابخانه مستقل است که حاوی ۱۵ میلیون نسخه کتاب است.

دانشگاه کمبریج  در سال ۱۲۰۹ تاسیس شد و سومین دانشگاه قدیمی جهان به حساب می آید. دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد به عنوان دانشگاههای باستان، به واسطه قدمتشان شناخته می شوند. مرکز اصلی دانشگاه کمبریج درشهر کمبریج واقع شده است واین دانشگاه دارای سی و یک دانشکده است که سهدانشکده موری ادواردز، نیونهام و لوسی کاوندیش ویژه زنان است. نکته بسیارقابل توجه در مورد این دانشگاه این است که تاکنون بیش از ۹۰ نفر از فارغالتحصیلان این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند.

بسیاری از پیشرفت های علمی در جهان مدیون فارغ التحصیلان دانشگاه کمبریج است. افرادی همچون رانسیس بیکن، ایزاک نیوتن، هنری کاوندیش، چارلز داروین، آلنتورین، استفان هاوکینگ،‌فرانسیس کرک و جیمز دی واتسون از بزرگان و نوابغیهستند که در این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

دانشگاه کمبریجمتشکل از دانشکده هایی است کهبه طور مستقل عمل می کنند و هریک دارایی ها و درآمد مستقل خود را دارند، کمبریج ثروتمندترین دانشگاه بریتانیا و کل قاره اروپا است، در سال ۲۰۰۰ بیلگیتس مبلغ ۲۱۰ ملیون دلار از طریق بنیاد بیل و میراندا گیتس به دانشگاه کمبریج اهدا کرد که از طریق آن دانشجویان خارج از بریتانیا از طریق بورس بتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشگاه کمبریج طی هفت سال متوالی در فاصله بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به عنوان برترین دانشگاهبریتانیا شناخته شد و بر طبق آخرین رتبه بندی کیو اس، رتبه سوم جهان را بهدست آورد و بر اساس همین رتبه بندی این دانشگاه همواره در بین ده دانشگاه برتر جهان جای گرفته است.

بر طبق اعلام سایت این دانشگاه هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی این دانشگاه برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا ساکن هستند بهشرح زیر است:

دانشجویان گروه یک که متقاضی تحصیل در رشته های زیر هستند:

مطالعات آسیایی و خاورمیانه، اقتصاد، تاریخ، تاریخ هنر، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، اقتصاد، حقوق، زبان شناسی، زبان های مدرن و قرون وسطی، فلسفه، الهیات و مذهبی مطالعات که سالیانه مبلغ ۱۵۸۱۶ یور

دانشجویان گروه دو:

ریاضیات مبلغ  یورو ۱۷۶۴۰

دانشجویان گروه سوم:

معماری، جغرافیا، موسیقی : مبلغ ۲۰۶۹۷

دانشجویان گروه چهارم:مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر،  مطالعات مدیریت، مهندسی ساخت و تولید، علوم طبیعی، روانی و علوم رفتاری

مبلغ ۲۴۰۶۹ یورو

دانشجویان گروه پنجم:پزشکی و دامپزشکی

مبلغ ۳۸۲۸۳ دلار

هم چنین هزینه های زندگی برای هر سال دانشجویان چیزی در حدود۱۰هزار یورو تخمین زده می شود که البته بنا برسبک زندگی هر فرد ممکن استکمتر یا بیشتر شود و میانگین شهریه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان خارجی ۲۶۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ یورو تخمین زده  می شود.

دانشگاه آکسفورد

سومین دانشگاهی که در این مجال به بررسی آن می پردازیم، دانشگاه آکسفورد استکه در منطقه آکسفورد بریتانیا واقع شده است، مساله جالب این است تاریخ تاسیس این دانشگاه هم چنان به عنوان یک معما باقی مانده است اما به طورتقریبی سال ۱۰۹۶ میلادی را به عنوان سالی که اولین اسناد آموزشی درباره این دانشگاه موجود است را ذکر می کنند .

دانشگاه آکسفورد دارای بیش از چهل  دانشکده است که بسیاری از آنها به صورت خود مختار عمل می کنند. درباره سطح علمی دانشگاه آکسفورد همین بس که تاکنون ۴۶ نفر از اساتید و فارغ التحصیلان این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند..دانشگاه اکسفورد دارای چندین موزه و گالری و کتابخانه و پارک می باشد که روزانه به روی علاقه مندان به بازدید از آن باز می باشد که در خود آثار بسیاری ازهنرمندان نامی از جمله پیکاسو و لئوناردو داوینچی جای داده است.

دانشگاه اکسفورد حدود  بسیاری از بزرگان وشخصیت های سیاسی را پرورش داده و بیش از ۳۰ نفر از رهبران سیاسی دنیا ازفارغ التحصیلان این دانشگاه می باشند.


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!