کارشناسی ارشد مهندسی نفت



*معرفي مجموعه مهندسي نفت

مهندسان نفت به دنبال كشف منابع نفت يا گاز طبيعي در جهان مي‌باشند. پس از كشف چنين منابعي مهندسين نفت با همكاري زمين شناسان و ديگر متخصصان، ساختار زمين و خصوصيات صخره‌هاي حاوي ذخاير و روشهاي حفاري را تعيين كرده و عمليات حفاري را كنترل مي‌كنند. آنها به منظور دستيابي به حداكثر ميزان نفت و گاز،‌تجهيزات و مراحل كار را طراحي مي‌كنند. از آنجايي كه تنها درصد كمي از نفت و گاز موجود در منبع تحت فشار طبيعي از چاه فوران مي‌كند، لذا مهندسان نفت از انواع روشهاي تقويت شده بازيافت استفاده مي‌كنند مهندسي نفت كاربرد دانش، فناوري، رياضيات و اقتصاد در فرآيند اكتشاف ، استخراج، برآورد مخزن و توسعه نفت، گاز و ساير تركيبات هيدروكربوري از مخازن زيرزميني و انتقال آنها به پالايشگاه، صنايع پايين دستي و مصرف كننده است. شايان توجه است كه پالايش نفت در حيطه صنايع بالا دستي صنايع نفت و گاز بوده و در محدوده مهندسي شيمي قرار مي‌گيرد.

در سالهاي اخير به دنبال تغييراتي كه در رويكرد سرمايه‌ها بسوي منابع جديد انرژي صورت گرفته است بسياري از دانشگاه‌ها همچون استنفورد و دانشگاه كاليفرنيا اين رشته را به مهندسي انرژي تغيير نام داده‌اند چرا كه مباحث مطروحه در زمين گرمايي و ساير انرژي‌هاي نوين كماكان بسيار نزديك به اين رشته مي‌باشد.

اين روشها شامل تزريق آب، مواد شيميايي، گاز يا بخار به درون يك منبع نفت جهت با فشار بيرون راندن نفت بيشتر ، و حفاري كنترل شده توسط رايانه و يا شكافتن جهت اتصال يك منبع بزرگتر به يك چاه منفرد مي‌‌باشد. از آنجايي كه حتي با بكارگيري كاملترين روشهاي امروزي تنها قسمتي از نفت يا گاز يك منبع كشف مي‌شود، لذا مهندسان نفت به امور تحقيقاتي و گسترش فن‌آوري و روشهاي كارآمدتري مي‌پردازند تا ميزان كشف را افزايش داده و از هزينه حفاري و مراحل توليد بكاهند. اكثر مهندسان نفت در بخش‌هاي استخراج نفت و گاز،‌پالايش نفت و خدمات گيرندگان شامل شركتهاي نفتي بزرگ و صدها شركت كوچكتر و مستقل فعال در زمينه‌هاي استخراج، توليد و خدمات مي‌باشند. بسياري از آنها نيز توسط شركتهاي مشاوره مهندسي و بخشهاي دولتي استخدام مي‌شوند. اكثر مهندسان نفت در مناطقي كه در آنجا نفت و گاز كشف مي‌شود كار مي‌‌كنند. بسياري از مهندسان نفت در كشورهاي توليدكننده نفت مشغول بكارند.

فرصتهاي شغلي مطلوبي در انتظار مهندسان نفت است چرا كه بيشتر ناشي از شمار كم فارغ التحصيلان اين رشته مي‌باشد. چنين فرصتهاي شغلي به علت نياز به جانشيني مهندساني به وجود مي‌آيد كه تغيير شغل مي‌دهند و يا شرايط سخت كاري را تحمل نمي‌كنند.



کلاسهای کارشناسی ارشد مهندسی نفت

آزمونهای آزمایشی کارشناسی ارشد مهندسی نفت

جزوات و بسته های کارشناسی ارشد مهندسی نفت

بانک تست کارشناسی ارشد مهندسی نفت



نظرات کاربران

UserImage
UserImage

نظر خودرا وارد کنید!