منابع و مباحث کارشناسی ارشد MBA (مدیریت کسب و کار و امور شهری )




معرفی منابع کارشناسی ارشد مدیریت MBA ( کسب و کار و امور شهری ) و آینده شغلی آن

 

معرفی رشته و آینده شغلی :

دوره  تحصیلی MBA  از جمله دوره های آموزشی مدیریتی پررونق سال های اخیر استدوره تحصیلی MBA  بیش از صد سال قدمت دارد؛ اگر چه شکل و سرفصل‌های آن به تدریج تغییر کرده است.رشته MBA نام خود را از مخفف عبارت Master of Business Administration گرفته است.

دوره تحصیلی MBA  به طور خاص برای کسانی در نظر گرفته شده است که نیازمند دانش مدیریت هستند، اما در زمینه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند. به همین علت، عموم مخاطبان دوره تحصیلی MBA، تحصیلات اصلی خود را در حوزه‌های دیگر گذرانده و برای تکمیل مهارت های مدیریتی خود، این رشته را به صورت دانشگاهی دنبال می‌کنند.

mba Management

طول دوره تحصیلی مدیریت کسب و کار:

دوره کارشناسی ارشد  MBAبه صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است طول دوره حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانس ها که 32 واحد است 48 واحد درسی است.

داوطلبین دوره تحصیلی MBA چه کسانی هستند و رشته MBA برای چه کسانی مفید است؟

  اگر به کارآفرینی فکر می‌کنید و قصد دارید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید، بی‌تردید مجموعه درس‌های رشته MBA  یکی از ضرورت‌های آموزشی شما محسوب می‌شود.

  اگر در سمت‌های مدیریتی یا سرپرستی اشتغال دارید یا چنین موقعیت‌هایی را در مسیر شغلی خود پیش‌بینی کرده‌اید، دوره MBA می‌تواند برای شما مفید باشد.

  اگر از کیفیت ارتباط خود با همکاران یا مدیران‌تان راضی نیستید، یا فکر می‌کنید رابطه‌های شغلی شما هنوز می‌تواند بهتر شود، احتمالاً دوره MBA می‌تواند در این زمینه کمک ارزشمندی باشد.

mba Management

 

 گرایش ها

در کنکور کارشناسی ارشد سال 1397 هفت گرایش برای رشته MBA ارائه شد.

گرایش استراتژی

هدف این گرایش، ارائه دانش مدیریت استراتژیک کسب و کار، تبیین علل عملکرد برتر و موفقیت پایدار سازمان ها و راه دستیابی به آن ها است. دانشجویان این گرایش می آموزند که چگونه برخی از سازمان ها به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست می یابند.

گرایش بازاریابی

در این گرایش، دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچیدگی های رفتار مشتریان و بازار را کسب می کنند. آنان می توانند علاوه بر تعریف و تخمین اندازه یک بازار مفروض، میزان سودآوری آن را نیز به میزان مناسب برآورد کنند.

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی بر استفاده مؤثر از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان تمرکز دارد. این گرایش برای بالا بردن قابلیت های سازمانی و انطباق با شرایط محیطی تاکیدی ویژه بر ابعاد انسانی در سطوح فردی، گروهی و سازمانی دارد. دانشجویان این گرایش می توانند به بهبود کارایی سازمان و دستیابی به اهداف انسانی سازمان و جامعه کمک کنند.
 

گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

یک سیستم اطلاعاتی تعامل بین کاربران، فرایندهای کسب و کار، داده و فناوری است. فناوری اطلاعات نیز به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی با به کارگیری فناوری اطلاعات می پردازد.

گرایش عملیات و زنجیره تأمین

هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مفاهیم، موضوعات و مسایل مدیریت عملیات و زنجیره تأمین است. دست آورد تحلیل، طراحی و برنامه ریزی عملیات و زنجیره تأمین، تطابق نیازهای متقاضیان کالا و یا خدمات با منابع، تونمندی ها و فرایندهای یک سازمان و یا شبکه ای از سازمان ها است. به این منظور می بایست مجموعه ای از مفاهیم، قواعد و روشهای هم خوان را از سطوح کلان و راهبردی تا سطوح خرد و اجرایی به کار گرفت.

گرایش فناوری

در این گرایش به سیستم های مدیریتی که به ایجاد، کسب و استفاده از فناوری کمک می کنند، پرداخته می شود. همچنین وظایف اصلی مدیریت فناوری در سطح بنگاه و دانش مورد نیاز در سطح فرابنگاه بحث می شود. در سطح بنگاه مواردی چون شناسایی و ارزیابی فناوری، برنامه ریزی فناوری، اکتساب فناوری بهره برداری و محافظت از فناوری در زمره موضوع های اصلی قرار می گیرند. در سطح فرابنگاه نیز به مواردی مانند سیاست گذاری علم و فناوری، تحولات فناورانه و نظام ملی نوآوری پرداخته می شود.

گرایش مالی

دانشجویان با ارائه راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری، گام هایی موثر برای رفع مشکلات اقتصادی بنگاه بردارند. گرایش مالی به مدیریت کارآمد و موثر وجوه مالی به شیوه ای می پردازد که باعث تحقق اهداف بنگاه شود. این گرایش شامل چگونگی بودجه بندی سرمایه ای، تأمین مالی و اداره منابع و مصارف کوتاه مدت مانند دارایی ها و بدهی های جاری است

دروس کنکور

ریاضی عمومی

ضریب 2

استعداد تحصیلی ((GMAT

ضریب 2

زبان انگلیسی

ضریب 1

 

منابع و مباحث کارشناسی ارشد MBA (مدیریت کسب و کار و امور شهری ) موسسه ماهان

جدول گرایشات

نام درس

تعداد تست

ضرایب گرایشات

مدیریت کسب و کار

مدیریت امور شهری

(زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی

60

0

2

(زبان تخصصی(انگلیسی

60

1

0

GMAT

40

2

2

دانش مسائل روز

25

0

2

نظریه‎های عمومی مدیریت

35

0

2

زبان فارسی

25

0

1

ریاضی عمومی1و2

( دوره فنی و مهندسی )

30

2

0




 

زبان تخصصی ویژه mba

منابع

1- زبان تخصصی ویژهmbaدکتر مریم رمضان نیا و دکتر حسن ایروانی- انتشارات ماهان

2- مبانی مدیریت کونتزManagement , a Global perspective by H.Koontz

سرفصل ها

کل مطالب



 

زبان عمومی و تخصصی

منابع

1- زبان عمومی دکتر مریم رمضان نیا- زبان تخصصی دکتر مریم رمضان نیا و دکتر حسن ایروانی- انتشارات ماهان

2- مبانی مدیریت کونتزManagement , a Global perspective by H.Koontz

3- کتاب بانک تست زبان عمومی موسسه ماهان ـ مولف: مریم رمضانی

سرفصل ها

کل مطالب

 

استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (GMAT)

 

منابع

1- استعداد و آمادگی تحصیلی(G-MAT)دکتر سید علی مدنی کزازی و دکتر احسان احمدیان- انتشارات ماهان

سرفصل ها

حل مساله :مباحث جبر- هندسه- کل مطالب -

استدلال منطقی :نتیجه گیری - مباحث تکمیلی - استدلال منطقی - کل مطالب

کفایت داده :جبر -مباحث تکمیلی+ هندسه

 

دانش مسائل روز در زمینه موسسات تولید ، خدماتی و طرح های عمرانی

 

منابع

1- دانش مسائل روز دکتر مهدی باقری نصر آبادی- انتشارات ماهان

سرفصل ها

مباحث پایه‌ای و بنیادی (کارآفرینی ، بازاریابی ، استراتژیک ، اقتصاد ، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت ، حسابداری ، ریسک و سرمایه گذاری و . . . )

منبع: 1- مبانی کارآفرینی: احمد پورداریانی و مقیمی 2- کارآفرینی سازمانی: احمد پورداریانی و کریمی نشر دانشگاه تهران، 3- مدیریت سرمایه گذاری و ریسک: هادی منافی ، 4- اصول و مبانی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، جعفری ، نشر کیومرث5- مبانی مدیریت استراتژیک: هانگرو ویلن، نشر پژوهشهای فرهنگی6- مدیریت استراتژیک پیشرفته :رسولی و صالحی ، نشر پیام نور7- مدیریت استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی: کلارک ، ترجمه اعرابی و ایزدی، نشر پژوهشهای فرهنگی 8- مدیریت عمومی ، الوانی ، نشر نی( بخش ضمائم)9- مبانی سازمان و مدیریت : مقیمی ، نشر راهدان10- اصول و مبانی مدیریت بازاریابی نوشته کاتلر و کوین لین کلرنشر مبلغان ترجمه حیدرزاده و ....11- اقتصاد خرد، دکتر نظری یا کتاب ماهان12- اقتصاد کلان دورنبوش فیشر یا کتاب ماهان13- مدیریت استراتژیک بازاریابی، چرندو، ترجمه حیدرزاده، نشر بازرگانی14- کتاب جامع کارآفرینی، احمد پورداریانی، جمالی و قاسمی ، نشر کتابخانه فرهنگ15- اصول مدیریت بازاریابی: مسینگهام: ترجمه نوروزی و سلطانی نژاد، نشر مهربان

مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت ، مدیریت تولید و عملیات ، رفتار سازمانی پیشرفته، سیستم‌های کنترل مدیریت استراتژیک منابع انسانی و .....

منبع: 1- مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت، رنگریز و خورشیدی، نشر بازرگانی،2- حسابداری: کتاب ماهان3- مدیریت تولید و عملیات: انتشارات آزاده4- اصطلاحات اینکو ترنر2010 5- مبانی سازمان و مدیریت نشر راه دان، 6- رفتار سازمانی پیشرفته: زارعی متین، نشر آگه7- مدیریت استراتژیک منابع انسانی، لاندی و کاولینگ ترجمه ابطحی و نجاری، نشر فوژان8- سیستمهای کنترل مدیریت: نوشته گوش ترجمه اعرابی و آقا محمدی، نشر مهکامه9- مدیریت فناوری مدرن: جعفرنژاد، نشر دانشگاه تهران 10- مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته : نقوی و آلاشتی، نشر مهکامه11- استراتژی دانش، اعرابی و موسوی، نشر مهکامه12- مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی نوشته دولان و شولر ترجمه صائبی و طوسی ريا، نشر موسسه های آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

قوانین مهم ( اساسی ، کار ، بیمه بیکاری ، تامین اجتماعی ، تجارت ، محاسبات عمومی کشور ، مدیریت خدمات کشوری ، بهبود مستمر محیط کسب و کار، پولی و مالی ، بودجه 95 و . . . )

بحث قوانین

سند چشم انداز و اسناد بالا ‌دستی ، برنامه توسعه پنجم و ششم کشور ، نقشه جامع علمی کشور ، سیاست کلی نظام ( 44 ، اقتصاد مقاومتی ، نظام اداری ، اصلاح الگوی مصرف ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و . . . )و مباحث مهم دانش و عمرانی روز کشور

سیاستهای کلی نظام ، برنامه های توسعه و مباحث روز

 

نظریه‌های عمومی مدیریت                          

منابع

1- مدیریت عمومی دکتر الوانی–مبانی سازمان و مدیریت دکتر رضائیان- تئوری رابینز- مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان(داخل بودجه بندی نیز ذکر شده)

سرفصل ها

مفاهیم و کلیات مدیریت، نظریه ها و مکاتب

خلاقیت، تصمیم گیری، برنامه ریزی، مقدمات سازماندهی

سازماندهی و طراحی ساختار، هماهنگی، کنترل

مباحث رفتار سازمانی و منابع انسانی (انگیزش،ارتباطات، رهبری، تعارض،....)

 

mba management

زبان فارسی

منابع

1- زبان فارسی دکتر ابراهیم واشقانی فراهان- انتشارات ماهان

2- کتاب زبان فارسی کارشناسی ارشد ، انتشارات ساکو ، تالیف غلامی کلیشمی ( رجوع شود به فهرست مطالب )

سرفصل ها

-آرایه های ادبی - قالب های شعری - دستور زبان فارسی-املاء - متون نظم و نثر - سبک شناسی و تاریخ ادبیات- ویرایش و تصحیح جملات

 

ریاضی عمومی 1و2 دوره فنی مهندسی

منابع

1- ریاضی عمومی جلد 1و2دکتر حسن رضاپور- انتشارات ماهان

2- حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی (calculus)- تالیف: توماس یا آدامز و . . .

3- ریاضی عمومی 1و 2 ، انتشارات ماهان

سرفصل ها

1-مباحث مقدماتی و تابع 2- حد و پیوستگی و مجانب 3- مشتق و کاربرد مشتق

1-انتگرال و کاربرد انتگرال 2- مختصات قطبی 3- اعداد مختلط 4- دنباله‌ها

1-سری 2- هندسه تحلیلی و جبر خطی 3- رویه‌ها و توابع برداری 4-توابع چند متغیره و کاربردهای آن

1-انتگرال‌های دوگانه 2- انتگرال‌های سه‌گانه3- انتگرال‌های منحنی الخط 4- انتگرال‌های سطح

  

 

 



نظرات کاربران

UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage
UserImage

اولین قبلی1 | 2 | 3بعدی آخرین
نظر خودرا وارد کنید!