معرفی رشته کارشناسی ارشد آموزش زبان و آینده شغلی
معرفی رشته و آینده شغلی
گرایش آموزش زبان انگلیسی به بررسی مسائل مربوط به یادگیری زبان میپردازد و مشکلات و موانع یادگیری زبان را بررسی کرده و راه حلهایی را در جهت رفع این مشکلات ارائه میدهد. در گذشته مسائل مربوط به آموزش زبان به عنوان زیرمجموعهای از رشتة زبانشناسی محسوب میشد. با پیدایش نظریه های چامسکی در اواخر دهة ۱۹۵۰ که منجر به انقلابی در زمینه زبانشناسی گردید، مسائل مربوط به زبانشناسی نظری مورد توجه زبانشناسان قرار گرفت. بنابراین مسائل مربوط به آموزش و یادگیری زبان تحت عنوان زبانشناسی کاربردی گسترش یافت. اگرچه زمان دقیق پیدایش زبانشناسی کاربردی مشخص نیست، اما اولین شماره مجلة یادگیری زبان در سال ۱۹۴۸ در دانشگاه میشیگان منتشر شد. در مجموع، زبانشناسی کاربردی در ابتدا بیشتر بر مبنای زبانشناسی بود، اما در اوایل دهه ۱۹۶۰ مسائل مربوط به فراگیری و ارزیابی زبان دوم را دربرگرفت و سپس در دهة هفتاد به تدریج از زبانشناسی نظری جدا شد.
دوره ارشد:
دوره ارشد آموزش زبان انگلیسی مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای پژوهشی و علمی است که برنامه آن هدف تربیت نیروی انسانی متخصص به منظور تدریس سطوح مختلف رشته های زبان انگلیسی تهیه و تدوین گردیده است. هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس زبان انگلیسی برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسائل آموزش زبان و ترجمه متون مختلف انگلیسی به زبان فارسی و بالعکس و یادیگر مشاغل مربوط می باشد. داوطلبان ضمن تکمیل معلومات قبلی خود راجع به جنبه های مختلف زبان با اصول نظری، و روشهای تدریس این زبان با توجه به نیازهای جامعه آشنایی پیدا می کنند. رشته آموزش زبان در ایران در میان رشتههای مربوط به زبان از نظر ادامه تحصیل دارای شرایط بهتری است این رشته در ایران تا مقطع دکتری تدریس میشود و تا چند سال آینده هم به تعداد دانشگاه هایی که در داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در این رشته مینمایند افزوده خواهد گردید.
فارغالتحصیلان:
فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی باید از سطح بالایی از دانش زبان عمومی برخوردار باشند. علاوه بر دارا بودن دانش زبان عمومی، باید به مسایل مربوط به آموزش، تدریس و یادگیری زبان نیز تسلط یابند.
اشتغال:
بازار کار آموزش زبان انگلیسی نسبتاً مناسب است. فعالیتهای اصلی فارغ التحصیلان به آموزش زبان مربوط میشود که شامل تدریس و همکاری با مجلات و روزنامههای خارجی منتشر شده در داخل کشور، همکاری با صدا و سیما در بخش دوبله کردن فیلمهای خارجی، همکاری با شرکتهای تجاری بین المللی است.
جدول ضرایب دروس امتحانی
رشته
|
ضرایب به ترتیب دروس
|
زبان عمومی
|
زبان تخصصی آموزش
|
زبان تخصصی ادبیات
|
زبان تخصصی مترجمی
|
آموزش زبان انگلیسی
|
2
|
3
|
0
|
0
|
زبان و ادبیات انگلیسی
|
2
|
0
|
3
|
0
|
مترجمی زبان انگلیسی
|
2
|
0
|
0
|
3
|
منابع دروس آزمون ارشد آموزش زبان انگلیسی مطابق با آخرین تغییرات آزمون
دروس
|
مواد امتحانی
|
منابع
|
زبان عمومی
|
زبان عمومی ویژه گروه زبان
|
زبان عمومی ویژه گروه زبان، انتشارات موسسه ماهان
504 Essential Words
1100 Words
Oxford practice Grammar Advanced (by George Yule)
|
زبان تخصصی
|
روش تدریس
|
1 - Principles of language Teaching and learning (D.H. Brown)
2 - Approaches and Methods in Language Teaching (J,C.R Richards and T.S. Rodgers, R&R)
3 - Teaching by Principles (D.H. Brown)
4 - Developing Second Language Skills (K. Chastain, Chastain)
5 - Techniques and Principles in Language Teaching (D. Larsen-Freemen)
|
زبانشناسی
|
1 - Essential Introductory Linguistics (G. Hudson, Hudson)
2 - An Introduction to Language (V. Fromkin, R. Rodman, and N. Hyams, Fromkin)
3 - The Study of Language (G. Yule)
|
|
آزمون سازی زبان
|
1 - Testing Language Skils (H. Farhady, A. Ja’farpur, and P. Birjandi, FJB)
2 - Writing English Language Tests (J.B. Heaton, Heaton, All)
3 - Language Assessment by Douglas Brown
4 - Fundamental considerations in Language Testing by L.Bachman
|