معرفی منابع کارشناسی ارشد علوم تربیتی 97 و آینده شغلی آن
علوم تربیتی
دیباچه: رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی، دارای گرایشهای تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامهریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی است.
>> گرایش تکنولوژی آموزشی:
تکنولوژی آموزشی در لغت از واژههای خاص "تکنو" به معنی برخورد سیستماتیک با پدیدههای علمی, "لوژی" به معنای شناخت، و "آموزش" به معنای فعالیتهای هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام میدهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص میشود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیدهها یا روشهای دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است. همانطور که گفتیم این یک تعریف لغوی است. اما در تعریف مفهومی باید گفت که تکنولوژی آموزشی شامل تئوریها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری میشود.این فرآیند از یک سو نگاهی خُرد و موشکافانه دارد؛ زیرا برای تسهیل فراگیری به تک تک فراگیران به صورت خُرد توجه میکند و از سوی دیگر کیفیت آموزشی را بهصورت کلی در نظر میگیرد و در این راستا به طراحی علمی، رشد علمی، کاربرد و مدیریت این فرآیند میپردازد.در کل میتوان گفت که رشته تکنولوژی آموزشی تلاش میکند تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی، به معلمها بیاموزد که چگونه معلمی ورزیده، کاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه یادگیری, استوار کنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشی بهترین راه تدوین کتب درسی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی را نشان میدهد.
تواناییهای لازم:
تکنولوژی آموزشی فرآیند کیفی و خُرد است؛ یعنی به یادگیری تک تک انسانها توجه دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید نوعدوست، انساندوست، علاقهمند به دانشآموزان و در عمل صادق باشد. همچنین لازم است از نظر هوشی، توانایی فوقالعادهای داشته و دید هنری داشته باشد.در حال حاضر نیز میبینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی، وسایل جدید و جالبی خلق میکنند. و در نهایت اینکه دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر هدفش ورود به آموزش وپرورش است، نباید ایدهآلگرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش وپرورش جا نیفتاده است و فارغالتحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموختههای خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند.
موقعیت شغلی در ایران:
فلسفه اصلی این رشته، استفاده از توانایی فارغالتحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. اما در عمل میبینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیطهای فوق، تکنولوژیستهای آموزشی به سختی جذب این مراکز میشوند. البته برخی از فارغالتحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شدهاند و با ارائه طرحهای آموزشی برای دورهها و درسهای مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء دادهاند.عدهای از فارغالتحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میشوند و بالاخره برخی از فارغالتحصیلان با توجه به تواناییهایی که در طی تحصیل کسب کردهاند، جذب بازار کار آزاد میشوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلمهای آموزشی میپردازند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک در گرایشهای مختلف علوم تربیتی:
تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش،آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی،روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعهشناسی عمومی، جامعهشناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامهریزی آموزشی ودرسی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روشهای آماری در علوم تربیتی، سنجش واندازهگیری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی.
دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی:
سمینار در برنامهریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباط انسانی، اصول طراحی پیامهای آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامههای تلویزیونی، انتخاب، بهرهبرداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تولید مواد آموزشی.
>> گرایش مدیریت و برنامهریزی:
گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی یک رشته میان رشتهای است که تلفیقی از رشتههای روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره میباشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصتهای یادگیری هر چه بیشتر برای گروههای واجبالتعلیم و علاقهمند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیتهای یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است.فارغالتحصیل این گرایش به راحتی میتواند علاوه بر پیشبینیهای آموزشی یک کشور، مراحل برنامهریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روشهای بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.
تواناییهای لازم :
فلسفه، جامعهشناسی، ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیطهای آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و روش آموزش کشور خود را بداند تا ظرافتهای رفتاری دانشآموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامهریزی آموزشی صحیح بپردازد.
موقعیت شغلی در ایران :
امروزه آموزش با همه جنبههای زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیدهتر شود، آموزش و پرورش نقش مهمتری در حل مسائل آتی و رشد انسانها پیدا میکند. به همین دلیل موقعیتهای شغلی بسیاری برای فارغالتحصیلان این گرایش وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامهریزی آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایدهآل میدانند و معتقدند که فارغالتحصیلان مدیریت و برنامهریزی آموزشی باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهرهگیری از شاخههای مختلف آموزشی، نمیتواند توسعه همه جانبه داشته باشد.در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت وبرنامهریزی و برنامهوبودجه فعالیت میکنند. گفتنی است که فارغالتحصیلان مدیریت و برنامهریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکدههای درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم، میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
دروس تخصصی گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی:
اصول مدیریت آموزشی ، روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، اصول برنامهریزی آموزشی، مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامهریزی درسی، کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، روابط انسانی درسازمانهای آموزشی،نظارت و راهنمایی تعلمیاتی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامهریزی آموزش ضمن خدمت، مدیریت اسلامی، پروژه تحقیقاتی (سمینار)، کار عملی مدیریت در آموزشگاه، کار عملی در سازمانها، متون زبان خارجه (در برنامهریزی آموزش درسی)، متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی.
>> گرایش آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی:
آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان ششمین سال زندگی کودک ادامه مییابد، بسیار مهم است. زیرا کودکان در چنین سالهایی، مراحل مهم و حساس زندگی خود را از نظیر شخصیتی، اجتماعی و آموزشی پشت سر میگذرانند، و در واقع 6 سال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکلگیری شخصیت دورانی سرنوشتساز است. از سوی دیگر آموزش وپرورش دبستانی مهمترین حلقه از حلقههای نظام آموزش و پرورش کشور است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمانی، عاطفی، ذهنی به سر میبرند، از همینرو توجه به این دوره از آموزش و پرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودکان پیشدبستانی و دبستانی را پرورش دهند.
تواناییهای لازم :
تعلیم و تربیت بیش از آنکه علم باشد،فن و هنر است و یک معلم یا مربی باید به یاری فن و هنر خویش مراحل یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید فردی خلاق بوده و از اطلاعات عمومی نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی برخوردار باشد و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرد.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغالتحصیل این گرایش علاوه بر کار در آموزش و پرورش و مهد کودکها و آمادگیها در صورت داشتن سرمایه لازم میتواند مجوز تأسیس مهد کودک و آمادگی را بگیرد و در این زمینه به طور خصوصی فعالیت کند. همچنین میتواند در مراکز مرتبط با کودکان مانند کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.
دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش دبستانی و پیشدبستانی:
آموزش و پروش پیشدبستانی و دبستانی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک، اصول بهداشت و کمکهای اولیه، تفاوتهای فردی کودکان، روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیشدبستانی و دبستانی، آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات، آموزش هنر، تهیه و کاربرد وسایل مواد آموزشی،کاردستی و مهارتهای فنی، مشاهده (کارورزی) زبانآموزی، قصهگویی و نمایش خلاق، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان، مشاوره کودک، روانشناسی آموزش خواندن، ادبیات کودکان، آشنایی با فعالیتهای تربیتی ـ اجتماعی، روش تدریس علوم تجربی واجتماعی، تربیت بدنی(ورزش و بازیهای دبستانی)، کارورزی دبستان.
>> گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:
کودکان ودانشآموزان استثنایی به پنج گروه عقبمانده ذهنی و معلول جسمی، ناشنوا و نیمهشنوا، نابینا و نیمهبینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم میشوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تعلیم و تربیت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش به کودکان دارای مشکلات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته میشود و متخصصان کودکان استثنایی تلاش میکنند تا با توجه به ویژگیهای عقلانی و جسمانی آنان ، تواناییهای ذهنی و جسمی آنها را به حداکثر برسانند .
تواناییهای لازم :
دانشجوی این رشته باید صبر و حوصله بسیار داشته و عشق و علاقه وافری به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی داشته باشد. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و روشهای آموزش، حرف اول را میزند.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانشآموزان استثنایی (عقبمانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقبمانده ذهنی فعالیت کنند همچنین میتوانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقبمانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور شوند.
دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:
فیزیولوژی، روانشناسی عقبماندگیهای ذهنی، آموزش و پرورش عقبماندگان ذهنی، اختلالات رفتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، روشهای تغییر رفتار، آزمونهای تشخیص عقبماندگیهای ذهنی، بهداشت و کمکهای اولیه، روشهای مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی، تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی، روش تدرس زبان فارسی، کارورزی در روشهای تدریس، روشهای بازپروری حسی ـ حرکتی ، روشهای بازپروری حرفهای، روشهای بازپروری اجتماعی، کارورزی در روشهای بازپروری.
زبان عمومی و تخصصی
سرفصل ها
|
کل مطالب
|
منابع
|
کتاب بانک تست زبان عمومی موسسه ماهان- مولف: مریم رمضانی
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- 504 Absolutely Essential Words، ناشر قلمستان هنر.
3- واژگان تخصصي رشته علوم تربيتي واژگان انتهاي كتابهاي علوم تربيتي.
|
آمار و روش تحقیق
سرفصل ها
|
کلیات آمار توصیفی(مفاهیم اساسی آمار انواع متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری،...)، توزیع فراوانی و نمودارها، اندازههای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی، نمرات استاندارد، منحنی طبیعی، همبستگی، رگرسیون
آمار توصیفی از ابتدای فصل اول تا پایان فصل پنجم
مقدمات آمار استنباطی (نمونه گیری و برآورد)، آزمونt، آزمونها معنادار بودن: نسبت، واریانس و همبستگی، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، طرح بلوکی تصادفی
آمار توصیفی از ابتدای فصل ششم تا انتهای فصل نهم
علم و روشهای علمی، تحقیق و مفاهیم اساسی آن، انتخاب مسئله و بیان فرضیه، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق، جامعه و نمونه، تحقیق زمینهیابی
روش تحقیق از ابتدای فصل دهم تا انتهای فصل سیزدهم
تحقیق آزمایشی، آزمایشات میدانی و طرحهای دورن آزمودنیها، پژوهش تاریخی، پژوهش در عمل، تحقیق پسرویدادی، تحقیق کیفی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، گزارش تحقیق
روش تحقیق از ابتدای فصل چهاردهم تا انتهای فصل هفدهم
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کتاب آمار توصیفی و استنباطی علی دلاور.
3- کتاب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور انتشارات ویرایش
4- روش تحقیق در علوم تربیتی تالیف اسماعیل (سعدی پور)بیابان گرد .جلد 1 و 2
5- روشهای تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمد، حجازی، بازرگان انتشارات آگه.
|
روانشناسی تربیتی
سرفصل ها
|
پنج فصل اول کتاب روانشناسی پرورشی نوین. دکتر علی اکبر سیف ( نشردوران) شامل: روانشناسی پرورشی ، یادگیری آموزش، پژوهش در روانشناسی تربیتی، رشد و تحول شناختی، نظریههای رشد شناختی و نظریههای یادگیری رفتاری، اضافه بر آن دو فصل 4 و 5 از کتاب روانشناسی تربیتی پروین کدیور (انتشارات سمت) شامل ویژگیهای عاطفی فراگیران و نظریهها و رویکردهای رفتاری
فصلهای6و7و8و9و10 از کتاب روانشناسی پرورشی نوین. دکتر علی اکبر سیف ( نشردوران ) نظریههای یادگیری شناختی گشتالت- آزوبل- بندورا، نظریههای یادگیری شناختی خبرپردازی، نظریه یادگیری سازندهگرایی، انگیزش در یادگیری و سبک های یادگیری و تفکر.
فصلهای 11و12و13و14و15و16 از کتاب روانشناسی پرورشی نوین. دکتر علی اکبر سیف ( نشردوران) شامل: راهبردهای یادگیری و مطالعه، هوش و تفکر، مفهومسازی و قاعدهآموزی، حل مساله، تفکر انتقادی و آفرینندگی، طراحی آموزشی، طبقه بندی هدفهای آموزشی
فصلهای 17و18و19و20و21و22 از کتاب روانشناسی پرورشی نوین. دکتر علیاکبر سیف (نشردوران ) شامل آموزش معلم محور (آموزش به کمک سخنرانی)، آموزش مستقیم، آموزش یادگیرنده محور، ادارهی کلاس درس، سنجش و یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- روانشناسی پرورشی نوین - دکتر علی اکبر سیف - ویرایش ششم ، انتشارات دوران 1387
3- روانشناسی پرورشی - پروین کدیور- انتشارات سمت
4- منابع تکمیلی: نارسائیهای ویژه یادگیری سیف نراقی- نادری. اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان و روشهای اصلاح آن- سیف نراقی- نادری
|
روشها و فنون تدریس
سرفصل ها
|
از کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس) حسن شعبانی انتشارات سمت
فصل اول تا پايان فصل ششم از كتاب روشها و فنون تدريس دكتر اسكندر فتحي آذر. انتشارات دانشگاه تبريز
فصل 7 تا پايان كتاب از كتاب روشها و فنون تدريس دكتر اسكندر فتحي آذر
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان ـ سیدجمال بارخدا – عبدالله رحیمی
2-روشها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی- انتشارات سمت
3- روشها و فنون تدریس، اسکندر فتحی آذر، انتشارات دانشگاه تبریز
|
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
سرفصل ها
|
کل کتاب اصول و فلسفه تعلیم و تربیت علی شریعتمداری)- از کتاب ماهان : فصل 1 و 2 به اضافه ی کل بخش دوم کتاب
،گوتک، جرالد ال . انتشارات سمت. بخش 1 و 2 کتاب ماهانکل کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی
نکته : دانشجویان گرامی پس از مطالعه ی کتاب دکتر شریعتمداری ، می توانند از کتاب گوتک فقط مطالب جدید را مطالعه کنند و از تکرار مطالعه ی مطالب مشترک با کتاب دکتر شریعتمداری در این آزمون صرف نظر کنند
کل کتاب آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش تالیف جی، اف، میلر ترجمه فریدون بازرگان انتشارات سمت / بخش اصلها و تناقضات فلسفي از كتاب غلامحسين شكوهي
کل مطالب کتاب نقیبزاده نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش (تاکید بیشتر بر متفکران غرب
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- اصول و فلسفه تعلیم و تربیت تألیف دکتر علی شریعتمداری انتشارات امیرکبیر چاپ آخر
3- فلسفه آموزش و پرورش، تألیف علی اکبر شعاری نژاد انتشارات امیرکبیر چاپ آخر.
4- نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش تألیف میر عبدالحسین نقیبزاده انتشارات طهوری چاپ آخر.
5- اصول تعلیم و تربیت، دکتر علی شریعتمداری انتشارات تهران چاپ آخر.
6- آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش تالیف جی، اف، میلر ترجمه فریدون بازرگان انتشارات سمت.
7- کل کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی،گوتک ،جرال ال ، اتشارات سمت.
|
مدیریت آموزشی
سرفصل ها
|
تمام كتاب مديريت عمومي (شامل 8 فصل) از دكتر علي علاقهبند. انتشارات مدرسه
کل کتاب اصول مدیریت ، تالیف دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت .
رهبری ومدیریت آموزشی، تألیف سیدمحمدمیرکمالی،انتشارات یسطرون، فصل 6 و کتاب 7 کتاب در کنار این کتاب داوطلبان با توجه به اهمیت درس مدیریت آموزشی می توانند کتاب هوی و میسکل ترجمه ی دکتر میر محمد سید عباس زاده چاپ دانشگاه ارومیه را نیز مطالعه کنند.
كل كتاب مديريت رفتار سازماني از دكتر علي علاقهبند ص11تاص221 انتشارات امير كبير
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- علاقهبند، علی، (1390)، مدیریت عمومی، تهران، نشر روان.
3- هرسی، پال و کنث بلانچارد (1389)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقهبند، تهران، انتشارات امیرکبیر.
4- علاقهبند، علی، (1390)، مقدمات مدیریت آموزشی، تهران، نشر روان
5- علاقهبند، علی، (1385)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران، نشر روان
6- کتاب اصول مدیریت ، تالیف دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت
7- رهبری ومدیریت آموزشی، تألیف سیدمحمدمیرکمالی،انتشارات یسطرون
|
تکنولوژی آموزشی
سرفصل ها
|
کل کتاب مبانی نظری هاشمفر دانش انتشارات سمت شامل: فصل اول: کلیات، فصل دوم: آمادهسازی، فصل سوم: طراحی، فصل چهارم: اجرا و ارزشیابی از کتاب ماهان بخش اول و بخش سوم
کل کتاب مباحث نوین در فناوری آموزشی ترجمه ی سیدعباس رضوی انتشارات دانشگاه شهید چمران اهوازو از کتاب ماهان: بخش چهارم و پنجم // دانشجویان گرامی می توانند با توجه به اهمیت این درس در رشته ی تکنولوژی آموزشی این منبع را نیز مطالعه نمایند. کتاب یادگیری الکترونیکی در قرن21 مولف: دی. آر. کریسون و تری آندرسون مترجم: دکتر اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد
کل کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی محمد احدیان انتشارات بشری + مقدمات تکنولوژی آموزشی خدیجه علی آبادی، انتشارات پیام نور شامل: بخش1: تاریخچه و مفهوم تکنولوژی آموزشی ، بخش 2: طراحی منظم آموزشی - از کتاب ماهان: از ابتدای کتاب تا صفحه76
کل کتاب طراحی اثربخش آموزش، غلامحسین رحیمی دوست، انتشارات دانشگاه اهواز - از کتاب ماهان: بخش آخر کتاب /// دانشجویان گرامی می توانند با توجه به اهمیت این درس در رشته ی تکنولوژی آموزشی این منبع را نیز مطالعه نمایند. طراحی آموزشی تالیف دکتر داریوش نوروزی و دکتر سید عباس رضوی
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان ،تالیف سید جمال بارخدا
2- مقدمات تکنولوژی آموزشی، تألیف خدیجه علی آبادی، انتشارات پیام نور، چاپ آخر.
3- مقدمات تکنولوژی آموزشی، تألیف محمد احدیان، انتشارات بشری، چاپ آخر.
4- رسانههای یاددهی- یادگیری، محمدحسن تیموری
5- جزوههاي طراحي و توليد فيلمهاي آموزشي خانم نرجس خاتوني. انتشارات دانشكده علومتربيتي علامه طباطبايي
6- فناوری نوین آموزشی تالیف سید عباس رضوی انتشارات دانشگاه اهواز
|
سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت
سرفصل ها
|
کتاب سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت. مولف دکتر علی اکبرسیف: تاریخچه- مفاهیم کلی (اندازهگیری- ارزشیابی- سنجش- امتحان) – انواع مقیاسها - اقسام آزمون (دقت یا ساخت- موضوع- اجراء)- انواع ارزشیابی (تشخیصی- تکوینی- تراکمی) مدرک (مطلق - نسبی). ازکتاب سنجش و اندازهگیری دکتر سیف. روشهای سنجش فرایند و فرآوردههای یادگیری غیرشناختی- از کتاب ماهان: 5 فصل اول
کتاب سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت. مولف: دکتر علی اکبرسیف: روشهای سنجش فرایند و فرآوردههای یادگیری غیر شناختی. انواع سوالات (انشایی- عینی) – نظریه شناختی بلوم- روشهای سنجش فرایند وفرآورده های یادگیری غیر شناختی. ازکتاب سنجش و اندازهگیری - ازکتاب ماهان: فصلهای 5،6،7
کتاب سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت. مولف دکتر علی اکبرسیف انواع نُرم - انواع ضریب همبستگی- ضریب (دشواری - تمیز)- نظریه (کلاسیک- سوال پاسخ). ازکتاب سنجش و اندازهگیری دکتر سیف. کاربرد آزمونهای آماری. از کتاب ماهان: فصلهای 8 و9
کتاب سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت. مولف دکتر علی اکبرسیف :انواع روایی- انواع اعتبار یا انواع (اعتبار – پایایی)، ارزشیابی از کار معلم. از کتاب ماهان. فصلهای 10،11،12
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علیاکبر سیف
3- اصول روانسنجی و روانآزمایی - نگارش و ترجمه دکتر حسن پاشاشریفی
4- سنجش و اندازهگیری در روانشناختی و علوم تربیتی – تالیف دکتر حسین لطفآبادی
5- سنجش و اندازهگیری دکتر (سیف، پاشا شریف، گنجی، دلاور)
|
مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی
سرفصل ها
|
کل کتاب برنامهریزی آموزشی یحیی فیوضات، انتشارات ویرایش شامل: فصل 1: اهمیت برنامهریزی آ.پ، فصل 2: سیر تحول و تکامل برنامهریزی آ.پ، فصل 3: اصول برنامهریزی، فصل 4: مبانی تهیه و تنظیم برنامه، فصل 5: مدلهای برنامهریزی آ.پ، از کتاب ماهان: به دلیل همپوشی بسیار کل بخش اول کتاب تحت عنوان برنامهریزی آموزشی
کل کتاب برنامهریزی آموزشی دکتر بهرام محسنپور انتشارات سمت و همچنین کل کتب فرایند برنامهریزی آموزشی، ترجمه ی فریده مشایخ انتشارات مدرسه واز کتاب ماهان: به دلیل همپوشی بسیار کل بخش اول کتاب تحت عنوان برنامهریزی آموزشی
کل کتاب برنامهریزی درسی مدارس ترجمه فریده مشایخ، انتشارات مدرسه و همچنین فصل4و فصل7 از كتاب برنامهريزي درسي دكتر تقي پور ظهير. انتشارات آگاه- از کتاب ماهان: به دلیل همپوشی بسیار کل بخش دوم کتاب تحت عنوان برنامهریزی درسی
كل كتاب برنامه ريزي درسي از دكتر كوروش فتحي و اجارگاه. انتشارات بال- از کتاب ماهان: بخش دوم کتاب
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان ، تالیف سید جمال بارخدا
2- مبانی برنامهریزی آموزشی، تألیف دکتر یحیی فیوضات، نشر ویرایش چاپ آخر
3- مبانی برنامهریزی درسی مدارس، تألیف الف لوی ترجمه فریده مشایخ انتشارات مدرسه چاپ آخر.
4- فرآیند برنامهریزی آموزشی تألیف گروه مشاوران یونسکو ترجمه فریده مشایخ انتشارات مدرسه چاپ آخر.
5- مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی تألیف دکتر علی تقیپور ظهیر انتشارات آگاه.
برنامه ریزی درسی تالیف کوروش فتحی واجارگاه .انتشارات گال
|
نظارت و راهنمایی
سرفصل ها
|
کلكتاب نظارت و راهنمايي آموزشي نيك نامي.انتشارات سمت- از کتاب ماهان: 5 فصل اول
کل کتاب نظارت در مدیریت راهنمای تعلیماتی و بهبود اجرای برنامهریزی آموزشی و درسی،تالیفجان وایلز و جوزف باندی ترجمه دکتر محمد رضا بهرنگی، انتشارات : کمال تربیت. / با توجه به اهمیت این درس در آزمون دانشجویان گرامی می توانند این منبع را در این مرحله مطالعه کنند : کل کتاب نظارت و راهنمایی تعلیماتی (کاربرد فنون کلینیکی در نظارت، راهنمایی، کارورزی و آموزشهای پیش و ضمن خدمت معلم، تالیف کیت اچسون و دامین گال ترجمه دکتر محمد رضا بهرنگی، انتشارات : کمال تربیت از کتاب ماهان 5 فصل اول کتاب
کل کتاب نظارت و راهنمایی آموزشی دکتر بیژن عبداللهی, نشرآگاه یا آثار معاصر- از کتاب ماهان: فصل6،7،8
کل کتاب نظارت و راهنمایی منوچهر وکیلیان –دانشگاه پیام نور/ کل کتاب ماهان
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- وایلز، جان و جوزف باندی، (1382)، نظارت در مدیریت: راهنمایی تعلیماتی و بهبود اجرای برنامهریزی آموزشی و درسی سال 2000، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران، نشر کمال تربیت.
3-نظارت و راهنمایی تالیف مصطفی نیکنامی
|
تعلیم و تربیت اسلامی
سرفصل ها
|
کتاب تعلیم و تربیت اسلامی تالیف علی شریعتمداری (کل کتاب) (انقلاب فرهنگی و آموزش و ویژگی انسانـ نظام تربیتی اسلام و آموزش در اسلام ـ هدفهای تربیتی اسلام ـ روشهای تربیتی اسلام ـ محتوای تربیتی اسلام)
کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ـ خسرو باقری جلد 1 انتشارات مدرسه فصل 2 و 3 ـ کتاب اخلاق و تربیت اسلامی تالیف میرمحمود ساعی بخش4 و 10
کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ـ خسرو باقری جلد 1 ، انتشارات مدرسه فصل 4 و 5 مطالب گذشته کتاب اخلاق و تربیت اسلامی تالیف میرمحمود ساعی بخش 6 و 7 و 8 و 11
کتاب اخلاق و تربیت اسلامی، تالیف میر محمود ساعی بخش6،7،8،11. (تاکید بیشتر روی مطالب روشهای تربیت اسلامی از دیدگاه دانشمندان اسلامی) کتاب مبانی تربیت اسلامی، تالیف عباس چشم چراغ فصل 2 / دانشجویان گرامی می توانند با توجه به ضریب 3 بودن این درس برای گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از این منبع نیز استفاده کنند. مباني تعليم و تربيت اسلامي دكتر سيد علياكبر حسيني نشر فرهنگ اسلامي
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کتاب تعلیم و تربیت اسلامی، تالیف علی شریعتمداری، کتاب اخلاق و تربیت اسلامی تالیف میرمحمود ساعی، کتاب مبانی تربیت اسلامی تالیف عباس چشمچراغ
3- کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی- خسرو باقری جلد 1 انتشارات مدرسه
|
آموزش و پرورش تطبیقی
سرفصل ها
|
کل کتاب آموزش و پرورش تطبیقی نوشته لوتان کوی ترجمه دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی
کل کتابآموزش و پرورش تطبیقی، احمد آقازاده
کل کتابآموزش و پرورش تطبیقی، بهرام محسن پور
کل کتاب آموزش و پرورش تطبیقی ،محمد مشایخی
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کوی، لوتان، آموزش و پرورش تطبیقی، ترجمهِ محمد یمنی، تهران: انتشارات سمت
3- آقازاده، احمد، آموزش و پرورش تطبیقی، تهران: انتشارات،سمت
4- مشایخی، محمد، آموزش و پرورش تطبیقی، تهران: دانش سرای عالی
5-محسن پور ،بهرام ،آموزش و پرورش تطبیقی.تهران . سمت
|
روانشناسی رشد
سرفصل ها
|
کلیات روانشناسی رشد، تاریخچه روانشناسی رشد، روش تحقیقی در روانشناسی رشد، مبانی زیستی پیش از تولد و پس از تولد، دوران نوزادی و کودکی، اختلالات کروموزومی، هورمونها و غدد، کردارشناسی: (نظریههای داروین، لورنز، تین برگن، اینزورث)، نظریههای جان لاک، روسو، مونتو سوری
فصلهای 1-6-18-19 کتاب ماهان
نظریههای روان تحلیلی ( فروید، اریکسون، آنافروید، اشپیتز )، مکانیسمهای دفاعی، هوش و نظریههای مربوط به هوش و حافظه، نظریه ارگانیسمی و تطبیقی ورنر، نظریه روابط شیء ملانی کلاین، هارتمن، نظریه ماهلر، نظریههای یادگیری: (رفتارگرایی، یادگیری اجتماعی بندورا)، نظریههای فراگیری زبان: (یادگیری، شناختی، نهادگرایی، اجتماعی)، زبان و اختلالات زبانی
فصلهای 2-3-11-12-14-17 کتاب ماهان
نظریههای رشد شناختی (پیاژه ، برونر، کلبرگ، پردازش اطلاعات) نظریههای گلیگان، نظریه سلمن، طبقهبندی و نظریههای بازی، نظریههای تقلید، نظریه هویت جنسیتی و نقش آموزش جنسیتی، نوجوانی و مسائل مربوط به آن: (نظریههای الکایند، مارسیا، مید، هال)، سیرز، بتلهایم، شاختل، یونگ
فصلهای 4-5-15-16-19 کتاب ماهان
نظریههای نمویافتگی: (نظریههای گزل، والن)، نظریههای بافتی: (نظریههای بالبی، ویگوتسکی، برنر، لئون تی یف)، بزرگسالی: (جوانی، میانسالی، پیری)، نظریههای تحولی دوره بزرگسالی و پیری: (نظریههای پری، شای، لابووی، ویف، لوینسون، ویلانت، پک)، مراحل رشد ایمان فولر، نظریه بوهلر، پایان زندگی: (مرگ، مردن، داغدیدگی، تعریف مرگ، رشد مفهوم مرگ، نظریه کوبلر، رأس، مراحل سوگ، امید به زندگی، قتل از روی ترحم)
فصلهای 7-8-9-10-13-19 کتاب ماهان
|
منابع
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- روانشناسی رشد جلد1 و 2 –لورا ای برک ترجمه یحیی سیدمحمدی
3- روانشناسی ژنتیک، جلد 1 و 2 دکتر منصور- دادستان
4- نظریه های روانشناسی رشد، ویلیام کرین ترجمه خویی نژاد و رجایی، نشر رشد
5- روانشناسی رشد(احدی-بنی جمالی)(احدی-جمهری)(احدی- محسنی)
6-نظریه ها در روانشناسی رشد(محسنی)
7- روانشناسی رشد پاپالیا، ترجمه عرب قهستانی، انتشارات رشد
|