معرفی منابع رشته کارشناسی ارشد روانشناسی و آینده شغلی
روان شناسی یا علم مطالعه رفتار ، حاصل نیاز اولیه بشر در شناخت خود بوده که ابتدا بعه ساکن با فلسفه در قرون مختلف خودنمایی می کند و شکل جدید شناخته شده آن با ظهور علم روان کاوی و حضور فروید به همراه نظریات خاص و بی بدیل خود در حوزه ناخود آگاه به اوج خود میرسد .
روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به درک، پیشبینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، هیجانی، زیستشناختی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری کمک میکند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد. (رزنیک، ۱۹۹۱). نقشهای ششگانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، 1366).
بیشترین شمار روانشناسان در این رشته کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقب ماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری
روانشناسی بالینی میتواند در بیمارستانهای روانی، دادگاههای کودکان یا سازمانهای نظارت بر بزهکاران، درمانگاههای بهداشت روانی، مدارس، نهادهای ویژه با روانپزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.
منابع و مباحث کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه ماهان
جدول گرایشات
نام درس
|
تعداد تست
|
ضرایب گرایشات
|
بالینی
|
عمومی
|
سنجش و اندازه گیری (روانسنجی )
|
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
|
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
|
روانشناسی اسلامی
|
روانشناسی تربیتی
|
متون روانشناسی به زبان انگلیسی
|
30
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
علم النفس
|
15
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
آمار و روش تحقیق
|
20
|
1
|
1
|
2
|
1
|
2
|
1
|
2
|
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
|
20
|
2
|
2
|
1
|
2
|
3
|
2
|
0
|
روانشناسی رشد
|
20
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
روانشناسی بالینی
|
20
|
3
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
روانشناسی عمومی
|
15
|
0
|
2
|
1
|
0
|
2
|
2
|
2
|
روان سنجی
|
20
|
0
|
0
|
2
|
0
|
2
|
0
|
0
|
آزمون های شناختی هوش و استعداد
|
20
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
روانشناسی فیزیولوژیک ، انگیزش و هیجان
|
15
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
روانشناسی تربیتی
|
20
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
3
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
|
20
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
متون روانشناسی به انگلیسی
منابع
|
زبان تخصصی روانشناسی1 گروه مولفان- انتشارات ماهان
|
سرفصل ها
|
کل مطالب
|
آمار و روش تحقیق
منابع
|
1- آمار و روش تحقیق اعظم مقدم و شیما پرندین- انتشارات ماهان
2- کتاب آمار توصیفی و استنباطی علی دلاور.
3- کتاب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور انتشارات ویرایش
4- روش تحقیق در علوم تربیتی تالیف اسماعیل (سعدی پور)بیابان گرد .جلد 1 و 2
5- روشهای تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمد، حجازی، بازرگان انتشارات آگه.
|
سرفصل ها
|
کلیات آمار توصیفی(مفاهیم اساسی آمار انواع متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری،...)، توزیع فراوانی و نمودارها، اندازههای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی، نمرات استاندارد، منحنی طبیعی، همبستگی، رگرسیون
مقدمات آمار استنباطی (نمونهگیری و برآورد)، آزمونt، آزمونها معنادار بودن: نسبت، واریانس و همبستگی، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، طرح بلوکی تصادفی
علم و روشهای علمی، تحقیق و مفاهیم اساسی آن، انتخاب مسئله و بیان فرضیه، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق، جامعه و نمونه، تحقیق زمینهیابی
تحقیق آزمایشی، آزمایشات میدانی و طرحهای دورن آزمودنیها، پژوهش تاریخی، پژوهش در عمل، تحقیق پسرویدادی، تحقیق کیفی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، گزارش تحقیق
|
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
منابع
|
1- روانشناسی مرضی دکتر فروزان سلیمی فر و دکتر شیما پرندین- روانشناسی کودکان استثنائی دکتر زهرا اصانلو- انتشارات ماهان
2- آسیب شناسی روانی (DSM-5)، گنجی، جلد 1 و 2، نشر ساوالان
3- آسیب شناسی روانی هالجین (DSM-4 و DSM-5)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، نشر روان
4- آسیب شناسی روانی (DSM-5)، بارلو، ترجمه مهرداد فیروزبخت، نشر رسا
5- خلاصه روانپزشکی کاپلان (DSM-5)، فرزین رضاعی، نشر ارجمند
6- خلاصه روان پزشکی کاپلان (DSM-5)، ترجمه گنجی، نشر سالاوان
7- آسیب شناسی مرضی، پریرخ دادستان، جلد 1 و 2، انتشارات سمت
8- آسیب شناسی روانی سلیگمن، جلد 1 و 2، ترجمه یحیی سیدمحمدی، انتشارات ارسباران
9- روانشناسی کودکان استثنایی، میلانی فر، نشر قومس
10- روانشناسی کودکان استثنایی، سیف نراقی و نادری، نشر ارسباران
11- روانشناسی کودکان استثنایی، دکتر افروز، انتشارات تهران
12- روانشناسی کودکان استثنایی، دکتر گنجی (DSM-5)، نشر ساوالان
13- روانشناسی کودکان استثنایی، هالاهان کافمن، ترجمه علیزاده و همکاران، نشر ویرایش
|
سرفصل ها
|
نابهنجاري(تاريخچه و مفاهيم) - دیدگاههای نظری - ارزیابی، تشخیص و طبقهبندی - اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات روانپریشانه(اسکیزوفرنی فرم اسکیزوفرنی افکتیو اختلالات هذیانی و..) - اختلال دو قطبی -اختلالات افسردگی - کودکان استثنایی(تاریخچه و مفاهیم)-اختلالات اضطرابی- اختلال وسواسی جبری - اختلالات مرتبط با سانحه و عوامل استرس زا - اختلالات عصبی شناختی - کودکان استثنایی(کم توانی ذهنی) -کودکان استثنایی(نابینایان) -اختلالات خواب - بیداری - (اختلالات عملکرد جنسی،-نارضایتی جنسیتی، -اختلالات پارافیلیک - اختلالهاي کنترل تکانه و اختلالهاي سلوک و ایذایی - اختلالات تغذیه و خوردن - اختلال بيش فعالي/كمبود توجه - اختلالهاي دفعي - اختلالهاي تيک و اختلالهاي يادگيري اختصاصی - اختلالهاي ارتباطي و اختلالهای حرکتی حرکتي - طیف اختلال در خودماندگی سایر اختلالات رشدی عصبی
-اختلالات علایم جسمی - اختلالات ساختگی(dsm-IV) - اختلالات تجزیه ای - کودکان استثنايي(تيزهوشان) -اختلالهاي شخصيت - استثنایی(معلولیت های جسمی و حرکتی- ناسازگاری نوروزی - کودکان استثنايي(صرع) - اختلالات اعتیادی و سایر مشکلات روانی- اختلال انطباقي(dsm-IV) کودکان استثنايي (ناشنوايان)
|
روانشناسی بالینی
منابع
|
1- روانشناسی بالینی دکتر فروزان سلیمی فر- انتشارات ماهان
2- روانشناسی بالینی (مفاهیم، روش ها و حرفه) مولف جری فیرس- ترجمه مهرداد فیروزبخت – ویراست 2002 – انتشارات رشد
3- روانشناسی بالینی – مولف سعید شاملو – انتشارات رشد
4- نظریههای رواندرمانی- تالیف پروچسکار- نورکراس- ترجمه سیدمحمدی
5- نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی تالیف کری- ترجمه سید محمدی
6- راهنمای سنجش روانی، مولف مارنات ترجمه شریفی و نیکخو- ویراست 2003 انتشارات
7- نظریه های مشاوره و روان درمانی، شفیع آبادی، ناصری، انتشارات نشر دانشگاهی
8- روانشناسی بالینی، کرامر، ترجمه مهرداد فیروزبخت، نشر ارسباران
9- منابع درس آسیب شناسی روانی
|
سرفصل ها
|
مبانی روانشناسی بالینی (معرفی، تاریخچه و مباحث فعلی در روانشناسی بالینی)، روشهای تحقیق در روانشناسی بالینی، تشخیص، طبقهبندی و نشانهشناسی مشکلات روانی(شامل کلیه اختلالات روانی)، مصاحبه بالینی
سنجش بالینی(کلیات، سنجش هوش، سنجش شخصیت، سنجشرفتاری، سنجش عصب روانشناختی)، سایر آزمونهای روانی، قضاوت بالینی و تفسیر
کلیات مداخله و رواندرمانی، نظریههای روانکاوانه، رفتار درمانی، شناخت درمانی و تحلیل تبادلی (اریک برن)
دیدگاههای پدیدارشناسی، انسانگرایی، وجودگرایی، گشتالت، واقعیت درمانی (گلاسر)، گروهدرمانی، خانوادهدرمانی، زوج درمانی، تخصصهای روانشناسی بالینی، سایر رویکردهای درمانی
|
روانشناسی رشد
منابع
|
1- روانشناسی رشددکتر سید جمال موسوی- انتشارات ماهان
2- روانشناسی رشد جلد1 و 2 –لورا ای برک ترجمه یحیی سیدمحمدی
3- روانشناسی ژنتیک، جلد 1 و 2 دکتر منصور- دادستان
4- نظریه های روانشناسی رشد، ویلیام کرین ترجمه خویی نژاد و رجایی، نشر رشد
5- روانشناسی رشد(احدی-بنی جمالی)(احدی-جمهری)(احدی- محسنی)
6-نظریه ها در روانشناسی رشد(محسنی)
7- روانشناسی رشد پاپالیا، ترجمه عرب قهستانی، انتشارات رشد
|
سرفصل ها
|
کلیات روانشناسی رشد، تاریخچه روانشناسی رشد، روش تحقیقی در روانشناسی رشد، مبانی زیستی پیش از تولد و پس از تولد، دوران نوزادی و کودکی، اختلالات کروموزومی، هورمونها و غدد، کردارشناسی: (نظریههای داروین، لورنز، تین برگن، اینزورث)، نظریههای جان لاک، روسو، مونتو سوری
نظریههای روان تحلیلی ( فروید، اریکسون، آنافروید، اشپیتز )، مکانیسمهای دفاعی، هوش و نظریههای مربوط به هوش و حافظه، نظریه ارگانیسمی و تطبیقی ورنر، نظریه روابط شیء ملانی کلاین، هارتمن، نظریه ماهلر، نظریههای یادگیری: (رفتارگرایی، یادگیری اجتماعی بندورا)، نظریههای فراگیری زبان: (یادگیری، شناختی، نهادگرایی، اجتماعی)، زبان و اختلالات زبانی
نظریههای رشد شناختی (پیاژه ، برونر، کلبرگ، پردازش اطلاعات) نظریههای گلیگان، نظریه سلمن، طبقهبندی و نظریههای بازی، نظریههای تقلید، نظریه هویت جنسیتی و نقش آموزش جنسیتی، نوجوانی و مسائل مربوط به آن: (نظریههای الکایند، مارسیا، مید، هال)، سیرز، بتلهایم، شاختل، یونگ
نظریههای نمویافتگی: (نظریههای گزل، والن)، نظریههای بافتی: (نظریههای بالبی، ویگوتسکی، برنر، لئون تی یف)، بزرگسالی: (جوانی، میانسالی، پیری)، نظریههای تحولی دوره بزرگسالی و پیری: (نظریههای پری، شای، لابووی، ویف، لوینسون، ویلانت، پک)، مراحل رشد ایمان فولر، نظریه بوهلر، پایان زندگی: (مرگ، مردن، داغدیدگی، تعریف مرگ، رشد مفهوم مرگ، نظریه کوبلر، رأس، مراحل سوگ، امید به زندگی، قتل از روی ترحم)
|
علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
منابع
|
1- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی دکتر زینب شیخی- انتشارات ماهان
2- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی- دکتر احدی- دکتر بنی جمالی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
3- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی- احمد هاشمیان- انتشارات دانشگاه پیام نور
4- روان شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی دکتر اصغر احدی انتشارات امیرکبیر
5- علم االنفس، عثمان نجاتی و دکتر بهشتی، انتشارات رشد
6- علم النفس دکتر کجباف، نشر روان
7-روانشناسی از دیدگاه غزالی و دیگر دانشمندان مسلمان(محمد باقر حجتی)
|
سرفصل ها
|
مفهوم نفس از دیدگاه قرآن و حضرت علی، قلب و روح از دیدگاه قرآن، ، دیدگاه سقراط، افلاطون و ارسطو
دیدگاه کندی، دیدگاه فارابی، دیدگاه ابن سینا، دیدگاه ابن رشد
دیدگاه غزالی ، دیدگاه ملاصدرا، دیدگاه سهروردی، دیدگاه شهید مطهری، خواجه نصیر ، مولانا و علامه طباطبایی
نظریات جدید راجع به رابطه نفس و بدن، چگونگی کسب معرفت در روانشناسی جدید، شکل گیری شخصیت، غریزه و فطرت، سازمان روانی، سازماندهی ویژگیهای کلی حیات، هوش و عقل عقل از دیدگاه قرآن خود اگاه و نا خود اگاه و سالم سازی و درمان، بیماری و سلامت
|
روانشناسی عمومی
منابع
|
1- روانشناسی عمومی دکتراسدالله اکبری و دکتر صدیقه ناقل- انتشارات ماهان
2- زمینه روانشناسی هیلگارد- ترجمه براهنی و همکاران- انتشارات رشد
3- زمینه روانشناسی سانتراک- ترجمه فیروزبخت – انتشارات رسا
4- روانشناسی عمومی- مؤلف گنجی- انتشارات ساوالان
5- روانشناسی عمومی کرول وید، ترجمه محمدرضا دهقانی و همکاران، انتشارات رشد
|
سرفصل ها
|
ماهیت روانشناسی، مبانی زیستشناختی روانشناسی، رشد روانی، روشهای درمان
فرآیندهای حسی، ادراک، هشیاری، شناخت اجتماعی و احساسات اجتماعی
یادگیری و شرطی سازی، انگیزه های بنیادی، هیجان، تفاوت های فردی، تعامل اجتماعی و نفوذ اجتماعی
حافظه، زبان و اندیشه، شخصیت، فشار روانی، روانشناسی نابهنجاری
|
آزمونهای شناختی هوش و استعداد
منابع
|
1- آزمون های شناختی هوش و استعداد دکتر شیما پرندین و دکتر سید علی سجادی- انتشارات ماهان
2- راهنمای سنجش روانی، (جلد 1 و 2)، تألیف گری گراث، مارنات، ترجمه شریفی و نیکخو، ویرایش 2003، انتشارات سخن
3- آزمونهای روانی (مبانی نظری و علمی)، تألیف گنجی، انتشارات ساوالان
4- آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی، تألیف کرمی، انتشارات روانسنجی
5- روانسنجی، حمزه گنجی، انتشارات ساوالان
|
سرفصل ها
|
مفاهیم کلی، تاریخچه، ویژگیها و کاربرد آزمونهای روانی،انواع آزمون از نظر موضوع ، انواع سوالات آزمونها (تشریحی، پاسخ کوتاه و....) طرز تهیه سوالات و ویژگی آنها ، تجزیه تحلیل سوالات آزمونها (ضرایب دشواری ، تمییز، تحلیل عاملی و...)
روشهای آماری آزمونها (انواع متغیرها، واحدهای اندازهگیری، گرایش مرکزی و پراکندگی ضرایب همبستگی و...) و پایایی و روایی آزمونها (تقسیم بندی و انواع آنها).
هنجارها و نیمرخها (انواع نرم و هنجار و توصیف و ویژگی های آنها )، اجرا و نمره گذاری آزمونها و شرایط اجرا ، نظریه های هوش(هب ،جنسن و... انواع هوش: سیال و متبلور و...). آزمونهای هوش)بینه، وکسلر، مکعبهای کهاس، ریون، لایتر، آدمک گودیناف، آندره- ری، موزائیک ژیل، الینویز ، آزمونهای چند سطحی، آزمونهای تفکر مفهومی، کتل و ...)
آزمونهای تشخیصی شخصیت MMPI، آزمون میلون، SCL90و آزمونهای فرافکن(ررشاخ وTAT) آزمونهای عزت نفس، رجحان های شخص جملات ناتمام و داستانهای ناتمام و...،سنجش رغبتها، ارزشها و نگرشها (هالند، آنا رو، سوپر، استرانگ، استرانگ کمپبل، کودر، نگرش سنج لیکرتی، مقیاس آزگود و ...(آزمونهای تشخیصی (آزمون بندر گشتالت)
|
روانسنجی
منابع
|
1- روانسنجی دکتر شیما پرندین و دکتر سید علی سجادی- انتشارات ماهان
2- اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علیاکبر سیف
3- اصول روانسنجی و روانآزمایی - نگارش و ترجمه دکتر حسن پاشاشریفی
4- سنجش و اندازهگیری در روانشناختی و علوم تربیتی – تالیف دکتر حسین لطفآبادی
5- سنجش و اندازهگیری دکتر (سیف، پاشا شریف، گنجی، دلاور)
|
سرفصل ها
|
کتاب سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت. مولف دکتر علی اکبرسیف: تاریخچه- مفاهیم کلی (اندازهگیری- ارزشیابی- سنجش- امتحان) – انواع مقیاسها - اقسام آزمون (دقت یا ساخت- موضوع- اجراء)- انواع ارزشیابی (تشخیصی- تکوینی- تراکمی) مدرک (مطلق - نسبی).
روشهای سنجش فرایند و فرآوردههای یادگیری غیر شناختی. انواع سوالات (انشایی- عینی) – نظریه شناختی بلوم- روشهای سنجش فرایند وفرآورده های یادگیری غیر شناختی. ازکتاب سنجش و اندازهگیری - انواع نُرم - انواع ضریب همبستگی- ضریب (دشواری - تمیز)- نظریه (کلاسیک- سوال پاسخ). ازکتاب سنجش و اندازهگیری دکتر سیف. کاربرد آزمونهای آماری. انواع روایی- انواع اعتبار یا انواع (اعتبار – پایایی)، ارزشیابی از کار معلم.
|
روانشناسی فیزیولوژیک ، انگیزش و هیجان
منابع
|
1- روانشناسی فیزیولوژیک.انگیزش و هیجان دکتر فروزان سلیمی فر- انتشارات ماهان
2- روانشناسی فیزیولوژیک، کارلسون، ترجمه مهرداد پژهان، نشر ارکان دانش
3- فیزیولوژیک اعصاب و غدد، حائری روحانی، انتشارات سمت
4- انگیزش و هیجان، خداپناهی، انتشارات سمت
|
سرفصل ها
|
فیزیولوژیک: 1-مبانی روانشناسی فیزیولوژیک، -ساختار و کنش سلول های دستگاه عصبی- نورونها و پتانسیل عمل - سیناپسها - انتقال دهندههای عصبی و مهمترین نقشهای هر انتقال دهنده - سلولهای نور و گلیا، -الکتروآنسفالوگرافی و روشهای تصویربرداری
- ساخت دستگاه عصبی - بررسی نقش بخشهای مختلف دستگاه عصبی مرکزی ( نخاع، ساقه مغز، تالاموس، هیپوتالاموس، .....) - قشر مخ و نواحی مختلف - جانبی شدن نیمکرهها و دوپاره مغزها
بینایی - شنوایی - حسهای چشایی و بویایی -دستگاه حرکتی، -مکانیزم بیداری و هشیاری -چرخه زیستی و مکانیزم خواب - تاثیر کمبود ویتامینها بر عملکرد مغز، -هورمونها و غدد درونریز - اعصاب مغزی
-مفاهیم اساسی انگیزش،- پسیکوفیزیولوژی هیجان -حافظه و یادگیری- فرایند شناختی تفکر و انواع ناگویی
انگیزش: -تعریف و جایگاه انگیزش- اساس فیزیولوژیک انگیزش - نظریه روان تحلیل گری فروید
- نظریه هال - نظریههای انتظار ارزش ( لوین، اتکینسون )
- نظریه یادگیری اجتماعی - نظریه اسنادی - نظریه انساننگری - مبانی فیزیولوژیک هیجان
-نظریههای شناختی هیجان - هیجانهای مجزای ایزارد- نظریه های اختصاصی هیجان- نظریه های تحولی هیجان- نظریه های اجتماعی و نقش فرهنگ در هیجان -نظریه های بالینی هیجان
|
روانشناسی تربیتی
منابع
|
1- روانشناسی تربیتی دکتر دعابازگیر- انتشارات ماهان
2- روان شناسی پرورشی نوین- دکتر علی اکبر سیف - ویرایش ششم ، انتشارات دوران 1387
3- روانشناسی پرورشی –پروین کدیور-انتشارات سمت
4- منابع تکمیلی: نارسائیهای ویژه یادگیری سیف نراقی- نادری. اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان و روشهای اصلاح آن- سیف نراقی- نادری
|
سرفصل ها
|
کتاب روانشناسی پرورشی نوین. دکتر علی اکبر سیف ( نشردوران) شامل: روانشناسی پرورشی ، یادگیری آموزش، پژوهش در روانشناسی تربیتی، رشد و تحول شناختی، نظریههای رشد شناختی و نظریههای یادگیری رفتاری، نظریههای یادگیری شناختی گشتالت- آزوبل- بندورا، نظریههای یادگیری شناختی خبرپردازی، نظریه یادگیری سازندهگرایی، انگیزش در یادگیری و سبک های یادگیری و تفکر. راهبردهای یادگیری و مطالعه، هوش و تفکر، مفهومسازی و قاعدهآموزی، حل مساله، تفکر انتقادی و آفرینندگی، طراحی آموزشی، طبقه بندی هدفهای آموزشی - آموزش معلم محور (آموزش به کمک سخنرانی)، آموزش مستقیم، آموزش یادگیرنده محور، ادارهی کلاس درس، سنجش و یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.
اضافه بر آن دو فصل 4 و 5 از کتاب روانشناسی تربیتی پروین کدیور (انتشارات سمت) شامل ویژگیهای عاطفی فراگیران و نظریهها و رویکردهای رفتاری از کتاب ماهان چهار
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
منابع
|
1- روانشناسی کودکان استثنائی دکتر زهرا اصانلو – انتشارات ماهان
2- مبانی روانشناختی آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و تربیت پذیر، دکتر پرویز شریفی درآمدی
3- روانشناسی کودکان استثنائی خانم دکتر سیف نراقی
4- کودک عقب مانده ذهنی، ترجمه دکتر فرهاد ماهر
5- کودکان استثنائی مقدمه ای بر آموزشهای ویژه، ترجمه دکتر مجتبی جوادیان
6- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، دکتر بهروز میلانی فر
7- کتاب مقدمه بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی دکتر غلامعلی افروز، انتشارات دانشگاه تهران
|
سرفصل ها
|
تاریخچه - ناتوانایی یادگیری - گروه کم توان ذهنی، ناشنوایی و نابینایی - آسیب های حرکتی یا فلج مغزی، گروه کم توجه و بیش فعالی، گروه اوتیسم(درخودماندگی)، تیزهوشان، ارزیابی راهبردها در حوزه استثنائی
|