مصاحبه با ستاره ثابت رتبه 6 دكتري ادبيات فارسي ٩٨



 مصاحبه با رتبه 6 دكتري ادبيات فارسي ٩٨ 

❇️نام و نام خانوادگي:  ستاره ثابت❇️
 
رتبه :  6️⃣ دكتري ادبيات فارسي كنكور ٩٨ 
 
رشته ليسانس: ادبیات ایتالیایی
رشته فوق ليسانس:  زبان و ادبیات فارسی
 
◀️⏰از چه زمانی برای کنکور دکتری شروع به مطالعه کردید ؟
 
به دلیل تفاوت رشته ی لیسانسم با فوق لیسانس، فکر می کردم بهتر است زمان بیشتری بگذارم.بنابراین از بهمن ۹۶ کم کم شروع به مطالعه کردم و تقریبا یک سال زمان گذاشتم.
 
◀️از كلاس و آزمون آزمايشي هم استفاده مي كرديد؟
بله دروس استعداد تحصيلي استاد مروج و زبان دكتر رحيمي و همچنين برای دو درس از دروس تخصصی از کلاس هاي موسسه ماهان استفاده كردم
 
◀️📈برای دروس عمومی ( استعداد تحصيلي و زبان ) چه برنامه ایی داشتید ؟
 برای زبان در کلاسهای تولیموی دکتر رحیمی و برای استعداد تحصیلی در کلاسهای استاد مروج ، در ترم تابستان، شرکت کردم و از زمانبندی و برنامه ریزی این اساتید در ارائه ی مطالب بسیار سود بردم. از آنجایی که این دروس بسیار در تراز و نمره موثرند، من تقریبا یک روز در میان این دو درس را مطالعه می کردم.در درس استعداد تحصيلي  از داوطلبین ادبیات فارسی می خواهم که از بخش ریاضی نترسند.من با کلاسهای ✔️استاد مروج✔️، به دليل نحوه ی تدريس و ارائه ی مطالب توسط ایشان و  تمرین کردن زیاد در این قسمت با وجود اینکه مطالب اصلی ریاضی را از یاد برده بودم، بسیار  پیشرفت کردم.در درس زبان هم حل مجدد تمرینها و تکرار مطالب درسی، در کنار برنامه ریزی و نوع تدریس ✔️دکتر رحیمی✔️، بسیار کمکم کردند. 
 
 
◀️🎤🎤لطفاً از روند مصاحبه ها و توصیه هایی که در این زمینه برای داوطلبان سال بعد دارید برای ما مطالبی را عنوان کنید؟
در مصاحبه ها پیش از هر چیز حفظ روحیه و اعتماد به نفس مهم است.روز مصاحبه تحت تاثیر نام و شهرت دانشگاه ها و اساتید مطرح قرار نگرفتن، به افزایش تمرکز بسیار کمک می کند. 
آماده کردن یک طرح پژوهشی و حتی پروپوزال در زمینه ای که قصد پژوهش در دوره ی دکتری را دارند، بسیار بسیار مهم است. همچنین داشتن مدرک زبان هم که اغلب دانشجویان از آن غافل می شوند،می تواند تاثیرگذار باشد.
بهتر است داوطلبین رشته ی " ادبیات فارسی"،  مطالعه ی نقد و نظریه های ادبی را در کنار سایر دروس، بسیار جدی بگیرند،زیرا بسیاری از دانشگاه ها سوالات بیشتری را در این زمینه مطرح می کنند. همچنین آمادگی بیشتر در دروس عربی و زبان انگلیسی می تواند تفاوت امتیاز بیشتری را سبب شود.دانستن نام و موضوع کلی چند مرجع اصلی در موضوعات مختلف مثل تاریخ، فرهنگ تلمیحات، نجوم، کتابهای مرجع در زمینه ی داستان،عرفان، ادبیات کودک، ادبیات عامیانه، ادبیات ملل و... و داشتن اطلاعات از ادبیات معاصر بسیار مهم است. دانشگاه های  تهران، خوارزمی( در یک درس) و پژوهشگاه علوم انسانی ، پیش از مصاحبه، آزمون کتبی هم برگزار می کنند.مطالعه ی مکاتب ادبی در آرمون کتبی پژوهشگاه علوم انسانی بسیار مهم است.
 
همچنین در پایان  به داوطلبین رشته زبان و ادبیات فارسی، پیشنهاد می کنم که اگر زمان کافی دارند به دلیل تعداد زیاد و حجم بالای کتابها در درسهای نظم و نثر، چندان به گزیده ها اکتفا نکنند.مخصوصا در مورد کتابهای اصلی سعی کنند خود منابع را مطالعه نمایند.همچنین درس عربی بسیار بسیار مهم و تاثیرگذار است.به راحتی این درس را نادیده نگیرند!من،شخصا با شرکت در کلاس عربی ✔️دکتر فراهانی ✔️ بسیار سود بردم.
 
و در کل برنامه ریزی و نظم را جدی بگریند.مثلا 
من می دانستم پایان هر ماه چه کتابی را تا چه صفحه ای قرار است بخوانم. من حدود چهار عنوان درسی را در روز مطالعه می کردم که برای رشته هایی که تعداد کتاب زیاد است، فکر می کنم راه مناسبی باشد.
 
پیش از شروع مطالعه از خودتان بپرسید چه دانشگاهی را می خواهید، بر اساس رتبه ی مناسب آن دانشگاه تلاش و برنامه ریزی کنید‌. همه ی ما در طول دوران مطالعه دچار افت و خیز و نوسان می شویم و این طبیعی است؛ ولی مهم برگشتن به مسیر و احیای روحیه ی از دست رفته است، همانطور که خود من بارها دچار ناامیدی شدم.
از بلندپروازی هم نه بترسید نه شرمنده باشید، چون فقط با تلاش کردن است که می توان نتیجه گرفت و یادمان باشد که " برای به دست آوردن چیزی که تا کنون نداشته ایم، باید کاری را انجام دهیم که تا کنون انجام نداده ایم".
  باور داشته باشید،خود و زمان و شرایط زندگیتان را بشناسید و بر این اساس برنامه ریزی کنید.با تلاش و نظم، حتما به هدفتان خواهید رسید‌. و بدانید هیچ تفاوتی میان شما با دیگرانی که موفق شده اند نیست مگر در " میزان تلاش".
 
💯 خانم نيره ثابت عزيز، کسب رتبه 6️⃣ دكتري ادبيات رو به شما تبریک میگیم و برای شما موفقیت روزافزون آرزو داریم



نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!