آیا از پراکندگی و وسعت منابع کنکور دکتری در هراس هستید؟
آیا با سلایق طراحان سؤال آشنا نیستید و نمی دانید از چه سرفصل ها و چه محتوایی مورد سنجش قرار می گیرید؟
آیا نیاز به خلاصه و چکیده ی سر فصل های مهم و پرتکرار کنکور دکتری را در خود احساس می کنید؟
آیا از انگیزه ی کافی برای درس خواندن و طی مسیر رقابت کنکور دکتری برخوردار نیستید؟
موسسه آموزش عالی ماهان با سیزده سال تجربه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون دکتری ، با تاسیس دپارتمان رشته برنامه ریزی درسی در مقطع دکتری اولین و قوی ترین مرکز آموزشی جهت ورود به دکتری می باشد.
در جستجوی برترین ها نیستیم ، به ساختن برترین ها می اندیشیم
رشته برنامه ریزی درسی
از بدو تأسیس دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی در دانشگاههای ایران حدود بیست سال میگذرد. در این مدت تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل شده و اکنون اغلب دردانشگاههای کشور به عنوان عضو هیئت علمی فعالیت میکنند. با توجه به این مهم،هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود برنامههای درسی این رشته در مقایسه باهمین برنامهها دربرخی دانشگاههای معروف جهان وارائه راهکارهای بهبود برنامه های درسی رشته برنامه درسی در ایران است.برای رسیدن به این هدف، پژوهش حاضر بهشیوه تطبیقی و با استفاده از روش معروف جرج اف بردی انجام شده است.بدین ترتیب ابتدا وضعیت موجود برنامههای درسی دوره دکتری رشته برنامهریزی درسی در ایران بررسی شده، آنگاه بابرنامههای درسیاین رشته در برخی دانشگاههای معروف جهان دراین رشته،یعنی فلوریدا،میامی،مینه سوتا و تگزاس مقایسه شده است. سپس بر اساس این مقایسه، راهکارهایی برای بهبود وضعیت برنامههای درسی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی در ایران ارائه شده است.
براساس شواهد موجود رشته برنامهریزی درسی مولود قرن بیستم بوده و بسیاری زمان آغاز آن را سال 1918،یعنی زمان انتشار کتاب فرانکلین بوبیت به عنوان برنامه درسی میدانند. همچنین تاریخ شروع این رشته را بهعنوان رشتهای با منزلت دانشگاهی، سال 1937 باتأسیس گروهبرنامه درسی در دانشکده تربیت معلم دانشگاهکلمبیا قلمداد میکنند.
در ایران، برنامه درسی دوره دکتری رشته برنامهریزی درسی با گرایش تعلیموتربیت اسلامی درسال 1366 تصویب و براساس آن دوره مذکوربه دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم شده است. دانشجو موظف است تا در دوره آموزشی 30 واحد درسی(15 درس 2 واحدی) را بگذراند،سپس درآزمون جامع شرکت کند و پس از موفقیت در این آزمون وارد دوره پژوهشیگردد.
مجموعهای از دروس اختیاری در برنامه درسی گنجانده شود که برخی از آنها عبارتاند از:
1- تاریخ برنامهریزی درسی، برنامهریزی درسی تطبیقی، نظریههای برنامه درسی، کامپیوتر
2- رشته های فرعی به این دوره اضافه گردد که عبارتاند از: آموزش متوسطه، پژوهش، طراحی و راهنمایی وارزشیابی
3- برخی دروس از این دوره حذف شوند مانندمدیریت آموزشی،اقتصاد آموزش و پرورش و تاریخ اندیشههای تربیتی در غرب.
4- آزمون جامع به شیوهبررسی فعالیتهای پژوهشی یا شیوه بازبرگزار گردد
آزاد/سراسری | نام دروس |
مشترک |
آمار و روش تحقیق |
نظریه های برنامه ریزی درسی |
سراسری |
نظریه های یادگیری |
الگوهای تدریس |
آزاد |
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
تعلیم و تربیت اسلامی |
متون تخصصی |
روانشناسی تربیتی |
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 8506-021 تماس بگیرید
.