معرفی رشته و آینده شغلی
گرایش آموزش زبان انگلیسی به بررسی مسائل مربوط به یادگیری زبان میپردازد و مشکلات و موانع یادگیری زبان را بررسی کرده و راه حلهایی را در جهت رفع این مشکلات ارائه میدهد. در گذشته مسائل مربوط به آموزش زبان به عنوان زیرمجموعه ای از رشته زبانشناسی محسوب میشد. با پیدایش نظریه های چامسکی در اواخر دهة ۱۹۵۰ که منجر به انقلابی در زمینه زبانشناسی گردید، مسائل مربوط به زبانشناسی نظری مورد توجه زبانشناسان قرار گرفت. بنابراین مسائل مربوط به آموزش و یادگیری زبان تحت عنوان زبانشناسی کاربردی گسترش یافت. اگرچه زمان دقیق پیدایش زبانشناسی کاربردی مشخص نیست، اما اولین شماره مجلة یادگیری زبان در سال ۱۹۴۸ در دانشگاه میشیگان منتشر شد. در مجموع، زبانشناسی کاربردی در ابتدا بیشتر بر مبنای زبانشناسی بود، اما در اوایل دهه ۱۹۶۰ مسائل مربوط به فراگیری و ارزیابی زبان دوم را دربرگرفت و سپس در دهة هفتاد به تدریج از زبانشناسی نظری جدا شد.
دوره دکتری:
دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی است که در این گرایش به اعطای مدرک می انجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای پژوهشی و علمی است که برنامه آن با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص برای کادر هیات علمی دانشگاهها به منظور تدریس سطوح مختلف رشته های زبان انگلیسی تهیه و تدوین گردیده است.
رشته آموزش زبان در ایران در میان رشتههای مربوط به زبان از نظر ادامه تحصیل دارای شرایط بهتری است این رشته در ایران تا مقطع دکتری تدریس میشود و تا چند سال آینده هم به تعداد دانشگاه هایی که در داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در این رشته مینمایند افزوده خواهد گردید.
فارغالتحصیلان:
فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی باید از سطح بالایی از دانش زبان عمومی برخوردار باشند. علاوه بر دارا بودن دانش زبان عمومی، باید به مسایل مربوط به آموزش، تدریس و یادگیری زبان نیز تسلط یابند.
اشتغال:
بازار کار آموزش زبان انگلیسی نسبتاً مناسب است. فعالیتهای اصلی فارغ التحصیلان به آموزش زبان مربوط میشود که شامل تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی،مؤسسات خصوصی، همکاری با مجلات و روزنامههای خارجی منتشر شده در داخل کشور، همکاری با صدا و سیما در بخش دوبله کردن فیلمهای خارجی و همکاری با شرکتهای تجاری بین المللی است.