* اصل اجتماعى بودن انسان
ناشى از فطرت اجتماعى است كه قرآن به بهترين صورت از آن خبر داده است. افراد جامعه گرو ه بندى شده اند تا شناخت
مناسب پيدا كنند، از خدمات هم در قالب اجتماعات بهره ببرند و نيازها و خواست ه هايشان را در وابستگى متقابل تأمين كنند. روابط اجتماعى اختلاف انگيز،
زمينه ساز از هم گسيختگى و پراكندگى اجتماعات انسانى است در حاليكه، رهبرى مبتنى بر شريعت الهى، عاملى كليدى در انسجام بخشى و سازمان
يافتگى اجتماعات انسانى است. دعوت به اتحاد و اجتماع براى اولين بار از طرف حضرت نوح (ع) شروع شده است.
* فرآيند شك ل گيرى سازمان مبتنى بر آيات قرآن به صورت زير است:
* اجتماعى بودن انسان
مبتنى بر چند اصل مهم است:
1 ) اصل استئناس (تجانس): زندگى انسان به واسط ه ى انس و هميارى كامل م ى شود و بنيان جامعه بر مبناى همگنى استوار است. مصاديق همگنى
عبارتند از: همشكلى، درك متقابل، احساس همزبانى و تفاهم.
2 ) اصل تضاد: خواس ت هاى گوناگون، موجب به وجود آمدن نزاع هاى اجتماعى مى شود.
3) اصل نيازهاى انسان: مثل گرايش به زندگى جمعى كه باعث ايجاد حرفه ها و علوم مى شود.
و در آيه ى 200 سوره ى آل عمران می خوانيم كه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد
است كه رستگار شويد.
صبر در اين آيه شامل صبر برشدائد، صبر در اطاعت، و صبر بر ترك معصيت است و امر به مصابره يعنى یکدیگر
را سفارش به صبر كردن و اتحاد و پيوستن نيروها در برابر شدائد و قدرت تحمل اذيت آنها، اما مرابطه يعنى پيوستن همه نيروها و همه كارها در جميع
شئون زندگى اجتماعى و دينى چه در حال شدت و چه در حال خوشى، پس مراد از مرابطه آ ناست كه جامعه به سعادت حقيقى دنيوى و اخروى خود
برسد. با فهم اين آيه می توان گفت خداوند براى اجتماعى بودن امر به ارتباط می كند.
نویسنده
|
دکتر احمدرضا مدرسی
|
سر فصل های بخش اول کتاب
|
بخش اول:آشنایی با مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
فصل اول :کلیات
فصل دوم:آموزه های اسلامی برنامه ریزی
فصل سوم:عوامل معنوی و برنامه ریزی
فصل چهارم:کلیات تصمیم گیری
|
منابع دکتری مدیریت
سرفصل های کتاب و دانلود فصل اول کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام دکتری مدیریت
اصول برنامه ريزى در مدیریت اسلام
* در باب اهميت و ضرورت برنامه ريزى از ديدگاه اسلام مى توان به موارد زير اشاره كرد:
1) امام على (ع) م ى فرمايند: عم ل كنند ه ى بدون برنامه، چون روند ه اى است كه در بيراهه م ى رود پس هرچه شتاب كند از هدفش دورتر م ى ماند و
عم ل كنند ه ى از روى برنامه، چون روند ه اى بر راه راست است.
2) براساس آيه 11 سوره رعد م ى فهميم كه: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است و هرگونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى
و بدبختى جوامع در درجه اول به خود آنها بازگشت م ى كند.
3) حضرت على (ع) در باب اهميت برنام ه ريزى فردى- سازمانى م ى گويند: هيچ فرد و جامع ه اى تا اين سه موضوع را در نظر نداشته و كامل ننموده
باشد هرگز حقيقت ايمان را درك نكرده است: الف؛ فهميدن معارف و مسائل دينى ب؛ داشتن صبر و تحمل در فرا راه مشكلات و مصيبت ها. ج؛ تنظيم
نقش ه ى اقتصادى (معاش) صحيح و كامل
4) رسول خدا (ص) به شخصى م ى فرمايند: سفارش م ى كنم هرگاه خواستى كارى انجام دهى به سرانجام آن بينديش اگر مايه رشد بود آن را انجام
بده و اگر مايه فساد و تباهى بود آن را رها كن.
5) حضرت على (ع) م ى فرمايند: استوارى زندگى به برنامه ريزى نيكو و سنجه آن دورانديشى نيكوست.
6) امام على (ع) خطاب به امام حسن (ع) م ى فرمايند: پسرم! بدان آن كس كه مركبش شب و روز آماده است همواره در حركت خواهد بود هرچند خود
را ساكن پندارد و همواره راه مى پيمايد هرچند در جاى خود ايستاده و راحت باشد.
7) امام على (ع) مى فرمايند: دورانديشى، نظر افكندن به عاقبت و سرانجام كارها و مشاوره و رايزنى با خردمندان است.
8) ايشان م ى فرمايند: هنگامى كه عزم و اراده با دورانديشى همراه باشد سعادت و نيك بختى كامل گردد.
* داشتن برنامه و برنام ه ريزى، نوعى عاقبت انديشى برگرفته از حقيقت ايمان است كه از طريق آن، مركب عزيمت به نقطه مطلوب فراهم می
شود و زندگی بر پایه آن استوار می گردد.
* يكى از مفاهيم مهم در برنامه ريزى، مديريت زمان است احاديث زيادى در اين باره وجود دارد از جمله:
-1 بامدادان به كار پرداختن، برك ت آور است و همه نعم ت ها، به ويژه روزى را بيفزايد.
-2 مومن بايد شبان ه روز خود را به سه قسم تقسيم كند: زمانى براى نيايش و عبادت، زمانى براى تأمين زندگى و زمانى براى واداشتن نفس
-3 نماز را در وقت خودش به جاى آر و بدان كه تمام كردار خوبت در گرو نماز است.
-4 كارهاى بزرگ و مهم را خودت انجام بده و كارهاى كوچك را به ديگران بسپار
-5 كسى كه خويشتن را به كارهاى غيرضرورى سرگرم كند با اين عمل، كارهاى ضرورى خود را تباه كرده است.
-6 روزگار دو روز است روزى به سود تو و روزى به زيان تو. پس آنگاه كه به سود تو است به خو ش گذرانى و سركشى روى نياور و آنگاه كه به زيان
تو است شكيبا باش.
-7 آنان كه وقتشان پايان يافته، خواستار مهلتند و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى ورزند.
-8 هي چ گاه خود را فراوان پنهان مدار كه پنهان بودن رهبران، نمون ه اى از تن گ خويى و كم اطلاعى در امور جامعه مى باشد (پس بايد اوقاتى را براى
محافل عمومى و صحبت با مردم خرج كرد تا اطلاعات واقعى به دست آورد)
نمونه کلاس آنلاین اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام دکتری مدیریت
* امام على (ع) همچنين به اصل تقدم مخارج سرمايه گذارى بر مخارج مصرفى تأكيد دارد لذا مى فرمايند:
بايد تلاش تو در آبادانى زمين بيشتر از
جمع آورى خراج باشد كه خراج جز با آبادانى فراهم نمی گردد و آن كسى كه بخواهد خراج را بدون آبادانى مزارع به دست آورد شهرها را خراب و بندگان
خدا را نابود و حكومتش جز اندك مدتى دوام نياورد.
* به اعتقاد ايشان سيستم خراج (ماليات) بايد انعطاف پذير باشد بخصوص در زمان ركود توليد و يا بروز حوادث غيرمترقبه