هدف از دکتری مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی، تربیت سیاستگذاران و کارشناسان کارآفرینی و مشاورین راه اندازی و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط میباشد. دانشجویان این رشته بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی، عمومی و دولتی باشند. دانش آموختگان دکتری مدیریت کارآفرینی به عنوان مدرس، مدیران موسسات، پژوهش گران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی - اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک میکنند. بدون شک در دنيايي که کارآفريني به معرفي افق هاي جديد پيش رو ميپردازد، مديران کارآفرين، نيروي محرک اقتصاد و رمز موفقيت سازمان خواهند بود. دکتری مدیریت کارآفرینی تلفیقی از علوم مهندسی و مدیریت است. هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که دارای قدرت تخیل، پیشبینی و تصمیمگیری صحیح و به موقع در عرصه های خرد و کلان مخصوصا در عرصه علم و فناوری باشند. آیندهپژوهان با شناسایی حالتهای مختلفی که در آینده میتوانند رخ دهند برای دستیابی به آیندهای که نیازهای آنان را تامین و برآورده میکند، برنامه ریزی میکنند. دکتری مدیریت کارآفرینی تخصصی میان رشتهای است که علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و دانش و روشهای مدیریت را یکپارچه میکند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه میشود. سعی دارد با تمرکز بر روی «تکنولوژی» و فرایندهایی همچون تحقیق و توسعه، نوآوری، انتقال تکنولوژی و همکاری تکنولوژی، نحوة بهکارگیری تکنولوژیهای جدید و تعمیق تکنولوژیهای موجود را در بنگاههای مختلف تولیدی و خدماتی، تعیین و مدیریت نماید.
حوزه های کاری دکتری مدیریت کارآفرینی به هم مرتبط و وابسته است که یک کارآفرین، نیازمد تخصص آینده پژوهی است و در کنار آن به استفاده از تکنولوژی و شیوه ها و راه های استفاده از آن نیز نیازمند است و مدیریان نوآوری برای رشد و ارتقاء یک سازمان باید ایده ها را عملی و بالفعل نمایند و در عین حال این امر به توسعه و مدیریت آن سازمان کمک خواهد کرد. فارغ التحصیلان دکتری مدیریت کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی در تمامی گرایشهای آن امکان اشتغال در اکثر سازمانهای دولتی و خصوصی مثل شرکتها و کارخانه های صنعتی و تولیدی، خدماتی و فناوری اطلاعات دارند و وظایفی همچون درک کامل رویکردهای حال و آینده یک شرکت، کشف خلاقیتهای نو و تغییر آنها به کالا و محصولات تجاری، سنجش روشهای جدید فناوری و تکنولوژی در آینده و پیاده سازی آنها و گسترش دائم ظرفیتهای توسعه و پیشرفت را عملی میکنند. در کشور ما با توجه به کارآفرینی و تکنولوژی های کاربردی و توسعه از یک بنگاه کوچک اقتصادی یا تولیدی گرفته تا سطح کلان دولتی و خصوصی رو به افزایش است و با توجه به کمبود متخصصان لازم برای تصاحب عنوان های شغلی ایجاد شده، بازارکار این رشته ها در آینده قابل توجه است و هر چه تخصص و مهارت و دانش فرد بالاتر باشد، امکان تصاحب شغل های بهتر با درآمد بیشتر متغیر خواهد بود. میزان دستمزد و درآمد نیز وابسته به همین معیارها و نیز خصوصی یا دولتی بودن سازمانی که فرد در آن شاغل است، متفاوت خواهد بود. معمولاً پایه حقوق هر رده شغلی بر اساس قانون وزارت کار تعیین می شود و افزایش آن وابسته به میزان ارزش افزودهای است که فرد در محیط کار تولید میکند.
زبان انگلیسی تولیمو
استعداد تحصیلی
آمار و کاربرد آن در مدیریت
منابع
|
آمار در اقتصاد و بازرگانی، محمد نوفرستی، نشر رسا
آمار و کاربرد آن در مدیریت، عادل آذر، منصور مؤمنی و سعید جعفری
آمار و احتمالات، عادل آذر
آمار و کاربرد آن در مدیریت، هادی رنجبران
آمار و کاربرد آن در مدیریت، وحید ناصحی فر
تئوری احتمالات و آمار کاربردی (تحلیل آماری)، اکبر عالم تبریز، بابک حاجی محمدرضا تبریزی
|
سرفصل ها
|
آمار توصیفی: کلیات آمار، پارامترهای مرکزی و پراکندگی داده های پیوسته و گسسته، مبانی احتمال، تابع احتمال گسسته و پیوسته
متغیرهای تصادفی پیوسته و گسسته، امید ریاضی، میانه، کوواریانس، گشتاور، معیارهای تصمیمگیری در شرایط ریسک
توزیعهای احتمال گسسته و پیوسته، حد مرکزی، مارکوف، چی بی شف، توزیع نمونهای واریانس، توزیع نمونه ای نسبت نمونه، توزیع نمونه ای تفاضل نسبت دو نمونه
برآوردهای نقطهای و فاصلهای، فاصله اطمینان برای واریانس، نسبت و مجموع نسبت دو جامعه، خطاهای آماری، آزمون نکویی برازش، آزمون استقلال، خطاهای نوع اول و دوم، فروش مدل رگرسیون، خطای معیار برآورد، ضریب همبستگی اسپیرمن، سریهای زمانی
|
مبانی سازمان و مدیریت
منابع
|
مدیریت عمومی، مهدی الوانی، نشر نی
مبانی سازمان و مدیریت، علی رضاییان، انتشارات سمت
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمان، تالیف استیون رابینز، مهدی الوانی و حسن داناییفرد، انتشارات اشراقی
مبانی سازمان و مدیریت، محمد مقیمی، انتشارات نگاه دانش
مبانی تئوری و طراحی سازمان، تالیف ریچاردال دفت، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی
|
سرفصل ها
|
تئوری ساختار رابینز نشر صفار، مدیریت عمومی الوانی نشرنی
مبانی سازمان و مدیریت مقیمی نشر راه دان، مبانی سازمان و مدیریت، رضائیان نشر سمت
|
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
منابع
|
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، سیدمحمد مقیمی، نشر راه دان
مدیریت در اسلام، علی آقا پیروز، ابوطالب خدمتی، عباس شفیعی و سید محمود بهشتینژاد، زیر نظر مهدی الوانی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مدیریت ما (مدیریت اسلامی در پرتو نهجالبلاغه امام علی علیه السلام)، علیاصغر پورعزت، بنیاد نهج البلاغه
مدیریت اسلامی، محمدحسن نبوی، انتشارات بوستان کتاب قم
مدیریت اسلامی، سید علی اکبر افجهای، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی
مدیریت از منظر کتاب و سنت، سید صمصامالدین قوامی، تهران، دبیرخانه مجلس خبرگان
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، نشر مهربان
مدیریت اسلامی و الگوهای آن، لطفالله فروزنده دهکردی، علی اکبر جوکار، انتشارات دانشگاه پیام نور
مدیریت اسلامی (رویکردها)، علی نقی امیری و حسن عابد جعفری، انتشارات سمت
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن، ولیالله نقی پورفر، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی
|
سرفصل ها
|
کلیه بخش های کتاب ماهان چاپ پنجم
|
نظریه های کارآفرینی
منابع
|
تئوری کارآفرینی (نظام های اقتصادی و کارآفرینی)، محمود احمد پور دارياني، محمد كاظم نصيري
کارآفرینی پیشرفته، محمود احمدپور داریانی، علی ملکی
کارآفرینی در سازمان های دولتی، سید محمد مقیمی، نشر فراندیش
نظریه های کارآفرینی، یوسف وکیلی، سیدمحمد مقیمی، مرتضی اکبری، فرشاد رضوان، انتشارات دانشگاه تهران
کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، احمدپور داریانی، نشر جاجرمی
کارآفرینی پیشرفته، احمدپور داریانی و ملکی، انتشارات راه دان
کارآفرینی، رابرت هیسریچ، مایکل پیترز، ترجمه فیاض بخش، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف
نگرشی معاصر بر کارآفرینی (جلد ۱ و۲)، هاچسل ریچارد دام، دانلد اف کوراتکو، ترجمه عامل محرابی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
کارآفرینی، احمدپورداریانی و عزیزی، نشر محراب قلم
|
سرفصل ها
|
موفقیت،برنامه ریزی شغلی و مفاهیم اولیه-فرآیند کارآفرینی،ایده،فرصت-سیر تکاملی و تعاریف کارآفرینی-کارآفرینی در نظریه های اقتصادی و از دیدگاه اقتصاددانان
انواع کسب وکارها، روش های راه اندازی کسب و کار،برنامه کسب و کار
فعالیت های مدیریتی و تولیدی در کسب و کارهای کارآفرینانه،فعالیتهای بازرگانی و مدیریت ریسک در کسب و کارهای کارآفرینانه،فعالیتهای حسابداری و مالی در کسب و کارهای کارآفرینانه
دیده بان جهانی، توسعه کارآفرینی و محیط کسب و کار
کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت،کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری،رهیافت جامعه شناسی،
رهیافت جامعه شناسی،کارآفرینی اقلیتها-مدلهای کارآفرینی و رهیافتهای جایگزین
کارآفرینی سازمانی،مدلهای کارآفرینی،آموزش کارآفرینی، بررسی تحقیقات کارآفرینی ، کارآفرینی دانشگاهی
|
تئوری های نوآوری
منابع
|
مدیریت نوآوری (یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان)، جو تید و جان بسنت، ترجمه محمدرضا آراستی و همکاران، جلد اول و دوم، انتشارات رسا
نوآوری باز (پارادایم نوین آفرینش و تجاریسازی فناوری)، هنری ویلیام چسبرو؛ ترجمه سید کامران باقری و مرضیه شاوردی، انتشارات رسا
|
سرفصل ها
|
اهمیت، مفاهیم و انواع نوآوری (بررسی ابعاد نوآوری)، نسلهای مدلهای نوآوری، یادگیری و موفقیت در نوآوری، ایجاد سازمانهای نوآور و سازماندهی فرآیندهای نوآوری، تدوین راهبرد نوآوری، تدارک منابع نوآوری، شبکه های نوآوری
کارآفرینی و نوآوری در شرایط عدم قطعیت، تدوین طرح نوآوری، نوآوری در خلق محصولات و خدمات جدیدف کسب وکارهای ریسک پذیر، خلق ارزش و ثروت از نوآوری، یادگیری در فرآیند نوآوری، نوآوری باز و بسته، مدل کسب و کار و مدیریت دارایی فکری
|
مدیریت استراتژیک پیشرفته
منابع
|
مبانی مدیریت استراتژیک، هانگر- ویلن، ترجمه محمد اعرابی، حمیدرضا رضوانی
مدیریت استراتژیک، فرد دیوید، ترجمه علي پارسیان و محمد اعرابی
برنامه ريزي و مديريت استراتژيك، پيرس و رابينسون، ترجمه خليلي شوريني، نشر یادواره کتاب
|
سرفصل ها
|
مبانی مدیریت استراتژیک هانگر و ویلن ترجمه اعرابی و رضوانی نشر پژوهش های فرهنگی
مدیریت استراتژیک تامپسون و گمبل ترجمه عبدالوند و نیکومرام نشر مبلغان
مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک تالیف حسینی و عزیزی
نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک علی احمدی نشر تولید دانش
مدیریت استراتژیک پیشرفته رسولی و صالحی نشر پیام نور
مدیریت استراتژیک دیوید ترجمه اعرابی و پارسائیان نشر پژوهشهای فرهنگی
|
عناوين دروس امتحاني:
1- مجموعه دروس تخصصي در سطح كارشناسي شامل:
(آمار و كاربرد آن در مديريت مباني سازمان و مديريت اصول و مباني مديريت از ديدگاه اسلا م ) و
كارشناسي ارشد شامل:
(نظريه هاي كارآفريني تئوري هاي نوآوري مديريت استراتژيك پيشرفته)،
2- استعداد تحصيلي و
3- زبان انگليسي
جدول گرایشات
ردیف
|
رشته
|
گرایش های اصلی
|
زیر مجموعه های مرتبط
|
1
|
مدیریت کارآفرینی
|
مدیریت کارافرینی
|
-
|
مدیریت تکنولوژی
|
مدیریت نوآوری
|
مدیریت تحقیق و توسعه
|
مدیریت انتقال تکنولوژی و مالکیت معنوی
|
آینده پژوهی
|
-
|
سیاست گذاری علم و فناوری
|
-
|
دانشگاه های پذیرنده دکتری مدیریت کارآفرینی ، تکنولوژی و آینده پژوهی
شبانه
|
روزانه
|
کارآفرینی , آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی
|
3
|
5
|
دانشگاه تهران
|
1
|
1
|
دانشگاه علم وصنعت
|
-
|
4
|
دانشگاه تربیت مدرس
|
-
|
5
|
دانشگاه علامه طباطبایی
|
2
|
2
|
دانشگاه تهران(فارابی قم)
|
پدرام فضلي نژاد
١. از چه زمانی برای کنکور دکتری شروع به مطالعه کردید ؟
از مرداد ماه به صورت جدي شروع كردم.
٢. از كلاس های حضوری و انلاین دکتری بازرگانی و آزمون آزمايشي هم استفاده مي كرديد؟
بله، در هر 4 مرحله آزمون آزمایشی موسسه ماهان رتبه های تک رقمی ( 2مرتبه رتبه 1 و در دو آزمون هم رتبه 2 و 5 ) کسب کردم .
٣. برای دروس عمومی ( استعداد تحصيلي و زبان ) چه برنامه ایی داشتید ؟
به دليل اينكه رشته ارشد بنده MBA بود قبلا در كنكور ارشد دو درس GMAT و زبان را خوانده بودم و آشنايي داشتم. براي آمادگي مجدد در اين دو درس و
دستيابي به درصد مطلوب از راهنمايي هاي استاد مروج و استاد رحيمي استفاده كردم. در درس استعداد با راهنمايي هاي استاد مروج مطالب را مرور و با
تست زني ذهنم را آماده كردم . در كلاس نكته و تست استعداد تحصیلی استاد مروج نيز بر مطالب مهم و نكاتي كه فرمودند تمركز كردم و با توجه به نقاط
قوتم در اين درس استراتژي پاسخگويي به سوالات را در استعداد تحصيلي يافتم. استاد مروج در مباحث استعداد تحصيلي و روش هاي پاسخگويي به سوالات،
متد بسيار عالي دارند.
در درس زبان نيز براي آزمون هاي MSRT و توليمو از كلاس دكتر رحيمي استفاده كردم كه بسيار مفيد بود. از اين دو استاد عزيز كمال تشكر را دارم.
٤. توصيه تون به داوطلبان سال آينده چيست؟
هدف مدار در اين مسير قدم بردارند و سعي كنند از مسير لذت ببرند. پيوسته درس بخوانند و سعي كنند نيروهاي انگيزاننده خود را زنده نگاه دارند و تا آخرين لحظه
براي هدف و موفقيتشان بجنگند.
5 .لطفا از روند مصاحبه ها و توصیه هایی که در این زمینه برای داوطلبان سال بعد دارید برای ما مطالبی را عنوان کنید؟
پيشنهاد مي كنم در صورتي كه داوطلبان در بخش رزومه علمي و پژوهشي ضعف دارند از حالا به فكر باشند و زودتر تا آبان ماه مقالات خود را تدوين و ارسال كنند.
مطمئنا داوطلباني كه براي كنكور مطالعه مناسب داشته باشند و مفهومي مطالعه كنند در مصاحبه نيز مشكلي نخواهند داشت.
**جناب آقای فضلی نژاد امیدواریم در همه مراحل زندگی در اوج باشید **
این موفقیت بزرگ را خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک می گوید