شماره آزمون |
فهرست مطالب |
25% |
زبان عمومی و تخصصی: کل مطالب |
اول |
آمار و روش تحقیق: مقیاسهای اندازه گیری، انواع متغیرها، نمودارها، شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی |
(آزمون اول) |
روانشناسی رشد: کلیات روانشناسی رشد، تاریخچه روانشناسی رشد، روش تحقیقی در روانشناسی رشد، مبانی زیستی پیش از تولد و پس از تولید، دوران نوزادی و کودکی، اختلالات کروموزومی، هورمونها و غدد، کردارشناسی: (نظریههای داروین، لورنز، تین برگن، اینزورث)، نظریههای جان لاک، روسو، مونتو سوری |
|
روان شناسی عمومی: ماهیت روانشناسی، مبانی زیستشناختی روانشناسی، رشد روانی، فرآیندهای حسی |
|
روان شناسی تربیتی: روانشناسی پرورشی ، یادگیری آموزش، پژوهش در روانشناسی پرورشی، نظریه های رشد شناختی پیاژه ، ویگوتسکسی و برونر ، نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون و نظریه رشد اخلاقی کلبرگ، نظریه یادگیری رفتاری (پاولف، ثرندایک و اسکینر) |
|
روان شناسی شخصیت: درآمدی بر نظریه شخصیت، مطالعه شخصیت، نظریه شخصیت، مطالعه علمی انسان، نظریههای: روان تحلیلی فروید، روان شناسی تحلیلی یونگ، روانی – اجتماعی اریکسون، بین فردی سالیوان، ارگانیسمی گلدشتاین، سرشتی شلدن و کرچمر |
|
نظریههای مشاوره و روان درمانی: مفاهیم کلی نظریه ها، روانکاوی فروید و نو روانکاوی |
|
کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره: مفاهیم کلی، تاریخچه، ویژگیها و کاربرد آزمونهای روانی، پایایی و روایی آزمونها، هنجارها و نیمرخها، اجرا و نمره گذاری آزمونها، روشهای آماری آزمونها |
|
مبانی مشاوره و راهنمایی: تاریخچه راهنمایی و مشاوره- تعاریف و ضرورت راهنمایی و مشاوره، اصول راهنمایی- تفاوتهای مشاوره با راهنمایی و روان درمانی، فعالیتهای مشاور، ارزیابی فردی، مشاوره فردی، مشاوره و راهنمایی گروهی، راهنمایی گروهی، مشاوره گروهی، کمک رسانی شغلی، جایگزینی و پیگیری، ارجاع، مشورت گری، تحقیق، وظایف راهنمایی: 1- وظایف سازشی 2- وظایف تطبیقی 3- وظایف توزیعی- نقش و عمل مشاور در محیطهای آموزشی- نقش و عمل مشاور در مقطع ابتدایی- نقش و عمل مشاور در مقطع راهنمایی- نقش و عمل مشاور در مقطع دبیرستان- نقش و عمل مشاور در مقطع پیش دانشگاهی- نقش و عمل مشاور در دانشگاه |
|
روشها و فنون مشاوره و راهنمایی: لزوم مشاوره- تعاریف مشاوره- تفاوتهای بین مشاوره و روان درمانگری- تفاوتهای مشاوره و روان شناسی بالینی- تفاوتهای مشاوره و راهنمایی- ویژگی های یک مشاور خوب- ارزش های مشاوران- فضا و مکان مشاوره و روان درمانی- اهداف مشاوره- رابطه یاورانه (رابطه حسنه)- فنون مشاوره که شامل: توجه به مراجع و استفاده از پاسخ های کوتاه- انعکاس محتوا- انعکاس احساس |
|
سنجش و اندازه گیری: تاریخچه-مفاهیم کلی (اندازه گیری- ارزشیابی- سنجش- امتحان) - اقسام آزمون (دقت یا ساخت- موضوع- اجراء)- انواع ارزشیابی (تشخیصی- تکوینی- تراکمی) مدرک (مطلق - نسبی) |
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی: تاریخچه |
|
روان شناسی کودکان استثنایی: عقب ماندگی ذهنی: تعریف، علل، طبقه بندی ، کودکان استثنائی: تعریف، طبقه بندی، علل و . . . . |
25% |
زبان عمومی و تخصصی: کل مطالب |
دوم |
آمار و روش تحقيق: پیش داورهای پیرامون میانگین- کجی- کشیدگی- نمرات استاندارد- سطح زیرمنحنی- چارکها- رتبه درصدی- احتمالات |
(آزمون دوم) |
روانشناسی رشد: نظریه های روان تحلیلی ( فروید ، اریکسون ، آنافروید ، اشپیتز )، مکانیستمهای دفاعی، هوش و نظریههای مربوط به هوش و حافظه، نظریه ارگانیسمی و تطبیقی ورنر، نظریه روابط شیء ملانی کلاین، نظریه ماهلر، نظریههای یادگیری: (رفتارگرایی، یادگیریر اجتماعی بندورا)، نظریههای فراگیری زبان: (یادگیری، شناختی، نهادگرایی، اجتماعی)، زبان و اختلالات زبانی |
|
روان شناسی عمومی: ادراک، هشیاری، یادگیری و شرطیسازی، حافظه |
|
روان شناسی تربیتی: آموزش به کمک روشهای تغییر رفتار، نظریههای یادگیری شناختی گشتالت- آزوبل- بندورا، نظریههای یادگیری شناختی خبرپردازی، نظریه یادگیری سازندهگرایی |
|
روانشناسی شخصیت : نظریه های : روان کاوی انسان گرای فروم ، روان کاوی اجتماعی هورنای ، شخص شناسی موری ، نظریه های روابط شی ( هارتمن ، کلاین ، ماهلر، کاهوت ، کرنبرگ ، بالبی ) |
|
نظریههای مشاوره و روان درمانی: روانشناسی فردی آدلر، عقلانی- عاطفی- رفتاری الیس، مراجع محوری راجرز |
|
کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره: نظریه های هوشی، آزمونهای هوشی (بینه، وکسلر، بندر-گشتالت، مکعبهای کهس، ریون، لایتر، آدمک گودیناف، آندره- ری، موزائیک ژیل، آزمونهای چند سطحی، آزمونهای تفکر مفهومی، کتل و ...) |
|
مبانی مشاوره و راهنمایی: انواع مشاوره: 1- مشاوره فردی- نظریه های مشاوره- نظریه روان کاوی- نظریه روان شناسی فردی- نظریه مراجع – محوری- نظریه رفتاری- نظریه رفتار درمانی منطقی- عاطفی- نظریه واقعیت درمانی- نظریه تحلیل ارتباط متقابل- نظریه گشتالت- فرآیند مشاوره 2- مشاوره گروهی: 1- مرحله آشنایی (مکاشفه) 2- مرحله انتقال 3- عمل 4- مرحله پایان دهی- تعاریف- استانداردهای حرفهای برای تربیت رهبر گروه- رهبری گروه- انواع گروهها- ویژگی های گروهها- تشکیل مشاوره گروهی- انتخاب اعضاء- اندازه گروه- طول جلسات- نقشهای اعضا در مشاوره گروهی- مبتکر- بررسی کننده- هماهنگ کننده- ارزیاب- پیرو- مهاجم- مانع پیشرفت- توجه طلب- مسلط- متظاهر- روشهای مشاوره گروهی |
|
روشها و فنون مشاوره و راهنمایی: انعکاس معنا (احساس و محتوا)- شیوههای دیداری، شنیداری و احساس- طرح سوالات- خلاصه کردن- قاب گیری یا شکل دهی مجدد- مواجهه- مبارزه با عقاید خود- تخریب- بررسی راه حلها- اقدام تسهیلی- پایان دادن به جلسه مشاوره- عوامل مرتبط با پایان موفق و ناموفق- سازمان دادن- رهبری جلسه مشاوره- تشویق- سکوت- مقاومت- همدلی- قصد متناقض- گوش دادن فعال- فرایند یک جلسه مشاوره- تدارک- مقدمه- شروع کار- گوش دادن فعال |
|
سنجش و اندازه گیری: انواع سوالات (انشایی- عینی) – نظریه شناختی بلوم |
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی: ناتوانایی یادگیری |
|
روان شناسی کودکان استثنایی: اختلالات مربوط به سوخت و ساز کروموزومی، غدد مترشحه داخلی و عامل Rh ، کودکان نابینا و علل . . . . . |
50٪ اول |
مباحث دوره 25٪ اول و 25٪ دوم |
(آزمون سوم) |
|
25% |
زبان عمومی و تخصصی: کل مطالب |
سوم |
آمار و روش تحقيق: همبستگی- رگرسیون- آمار استنباطی- فرض t، z، |
(آزمون چهارم) |
|
|
روانشناسی رشد: نظریه های رشد شناختی ( پیاژه ، برونر ، کلبرگ ، پردازش اطلاعات ) نظریههای گلیگان، نظریه سلمن، طبقه بندی و نظریه های بازی ، نظریه های تقلید ، نظریه هویت جنسیتی و نقش آموزش جنسیتی، نوجوانی و مسائل مربوط به آن: (نظریههای الکایند، مارسیا، مید، هال) |
|
روان شناسی عمومی: زبان و اندیشه، انگیزههای بنیادی، هیجان، تفاوتهای فردی، شخصیت |
|
روان شناسی تربیتی: انگیزش در یادگیری، سبکهای یادگیری و تفکر، هوش- تفکر- مفهومسازی و قاعده، حل مساله- تفکر انتقادی و آفرینندگی |
|
روان شناسی شخصیت: نظریه های: روان شناسی فردی آدلر، گروهی مورینو، التقاطی مورفی، رویکردهای صفات (آلپورت، کتل، آیزنک و مک کری – کاستا) |
|
نظریههای مشاوره و روان درمانی: گشتالت درمانی پرز، تحلیل ارتباط محاوره ای برن، واقعیت درمانی گلاسر |
|
کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره: آزمونهای تشخیصی (بندر-گشتالت، آزمون روانی زبانی ایلیونویز) سنجش رغبتها، ارزشها و نگرشها (هالند، آنا رو، سوپر، استرانگ، استرانگ کمپبل، کودر، نگرش سنج لیکرتی، آزگود و ...) |
|
مبانی مشاوره و راهنمایی: روش مراجع- محوری- روش رفتار درمانی- روش تحلیل ارتباط محاورهای- روش اسلاوسون- روش ماراتن- روش نمایش روانی- روش آموزش حساسیت- مشاوره گروهی با کودکان، نوجوانان، جوانان 3- راهنمایی و مشاوره شغلی: تعاریف راهنمایی شغلی- کاربرد اطلاعات شغلی و حرفهای- هدف های ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای- روش های ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای- کار کردن و علل آن. راهنمایی شغلی در مقاطع: 1- ابتدایی 2- راهنمایی 3- دبیرستان. روش های گروهی راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای در مدارس: 1- ارائه واحد شناسایی مشاغل 2- بازدید از موسسات 3- برنامه معرفی مشاغل. روشهای انفرادی راهنمایی شغلی در مدارس- مطالب خواندنی- نوشتن مقاله- اشتغال در ایام فراغت. طرح ریزی حرفه ای: 1- توانایی ذهنی 2- استعداد 3- رغبت 4- شخصیت 5- توجه به واقعیت 6- عوامل محیطی. انتخاب شغل و مشکلات آن- انواع تقسیم بندی های مشکلات انتخاب شغل- اشتغال موفقیت آمیز به کار: 1- سازش شغلی 2- انگیزش شغلی 3- موفقیت شغلی 4- رضایت شغلی- نظریه های انتخاب شغل و حرفه: 1- مفاهیم بنیادی نظریه گینزبرگ 2- مفاهیم بنیادی نظریه سوپر 3- مفاهیم بنیادی نظریه آنارو 4- نظریه هالند و مفاهیم بنیادی آن 5- نظریه روش عوامل اجتماعی6- نظریه های تصمیمگیری: 1- نظریه جلات 2- نظریه تیومن و اوهارا 7- نظریه روان کاوی 8- نظریه روانشناسی فردی 4- راهنمایی تحصیلی: تعاریف راهنمایی و مشاوره تحصیلی- اهداف راهنمایی تحصیلی- فعالیت های مشاور مدرسه- آموزش مهارتهای تحصیلی- روشهای مطالعه. الگوهای راهنمایی: 1- الگوی پارسونی 2- الگوی راهنمایی مشابه آموزش و پرورش 3- الگوی راهنمایی به عنوان توزیع و سازگاری 4- الگوی راهنمایی به عنوان جریان بالینی 5- الگوی راهنمایی به عنوان تصمیم گیری 6- الگوی راهنمایی به عنوان یک نظام تصمیم گیری 7- الگوی مجموعه خدمات 8- الگوی مبتنی بر رشد 9- الگوی راهنمایی دانش عمل هدفدار 10- الگوی راهنمایی به عنوان بازسازی اجتماعی 11- الگوی راهنمایی به عنوان رشد شخصی |
|
روشها و فنون مشاوره و راهنمایی: تشخیص و توضیح مشکل- تسهیل تغییر در نگرش- ختم جلسه- مشاوره با جمعیت های ویژه- افراد دارای فرهنگهای متفاوت- زنان- مشاوره با افراد معلول یا ناتوان- بزرگسالان مسن- مشاوره با مراجع عصبانی- مشاوره فقدان و سوگ- مشاوره با مراجع خودکشی گرا- موضوعات عملی در مشاوره- آرایش اتاق مشاوره- نگهداری سوابق جلسات مشاوره- رازداری و اصول اخلاقی حرفه مشاوره- قرارداد درمانی- بازی درمانی- کاربرد آزمون در مشاوره |
|
سنجش و اندازه گیری: انواع نُرم – انواع ضریب همبستگی- ضریب (دشواری – تمیز)- نظریه (کلاسیک- سوال پاسخ) |
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی: گروه کم توان ذهنی-ناشنوایی و نابینایی |
|
روان شناسی کودکان استثنایی: کودکان ناشنوا، تیزهوش، اختلالات تکلم |
25% |
زبان عمومی و تخصصی: کل مطالب |
چهارم |
آمار و روش تحقيق: روش تحقیق |
(آزمون پنجم) |
روانشناسی رشد: نظریههای نمویافتگی: (نظریههای گزل، والن)، نظریههای بافتی: (نظریهةای بالبی، ویگوتسکی، برنر، لئون تی یف)، بزرگسالی: (جوانی، میانسالی، پیری)، نظریههای تحولی دوره بزرگسالی و پیری: (نظریههای پری، شای، لابووی، ویف، لوینسون، ویلانت، پک)، مراحل رشد ایمان فولر، نظریه بوهلر، پایان زندگی: (مرگ، مردن، داغدیدگی، تعریف مرگ، رشد مفهوم مرگ، نظریه کوبلر، رأس، مراحل سوگ، امید به زندگی، قتل از روی ترحم) |
|
روان شناسی عمومی: فشار روانی – سلامت- مقابله با فشار، روانشناسی نابهنجاری، روشهای درمان، شناخت اجتماعی و احساسات اجتماعی، تعامل اجتماعی و نفوذ اجتماعی |
|
روان شناسی تربیتی: طراحی آموزشی ، هدفهای آموزشی، طبقهبندی هدفهای آموزشی، آموزش معلم محور (آموزش به کمک سخنرانی) – آموزش مستقیم، آموزش یادگیرنده محور، سنجش و یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی |
|
روانشناسی شخصیت : رویکردهای شناختی – اجتماعی (راتر ، بندورا ، میشل ) رویکرد های شناختی و یادگیری ( کلی ، مارکوس ، لوین ، رفتارگرایی ، دالارد و میلر) رویکرد های انسان گرایی ( مزلو ، راجرز ) رویکرد های حیطه محدود ( مک کللند ، زاکرمن ، باس و پلامین ) بنیادهای زیستی شخصیت ، رویکرد اصالت وجودی (رولومی) |
|
نظریه های مشاوره و روان درمانی: رفتار درمانی، شناخت درمانی بک، وجود گرایی، درمانهای سیستمی و استنباط گرا |
|
کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره: آزمونهای عینی شخصیت (وودورث، برن رویتر، آیزنک، بل، کتل، واینلند، SCL90، بک(BDI)، MMPI، پرسشنامه روانی کالیفرنیا CPI، کوپر اسمیت، راتر، جونز، کومری، گیلفورد، اضطراب زانک، ادواردز، فرم پژوهشی شخصیت (PRF)، MCMI میلون، NEO-5، استرس هولمز و راهه، هیجان خواهی زاکرمن، هوش هیجانی بار-آن، جامعه سنجی، تیپ AوB، سنخ نمای مایزر بریگز(MBTI) ) |
|
آزمونهای فرافکنی شخصیت (انواع فرافکنی، رورشاخ، اندریافت موضوع[TAT] و وابسته های آن،فرافکنی ترسیمی، روزنزوایگ، جملات ناتمام و داستانهای ناتمام) |
|
آموزش و پرورش کودکان استثنائی: آسیب های حرکتی یا فلج مغزی- گروه کم توجه و پیش فعالی-گروه اتوتیسم(درخودماندگی)-تیزهوشان-ارزیابی راهبردها در حوزه استثنائی |
|
مبانی مشاوره و راهنمایی: مسئولیت های کارکنان برنامه راهنمایی و مشاوره در مدرسه- مسئولیت معلم- مسئولیت مدیر- مسئولیت روان شناس مدرسه- مسئولیت مددکار اجتماعی- مسئولیت روان سنج. فنون راهنمایی روش شناخت: عینی: آزمونها و انواع آن- ذهنی: 1- مشاهده 2- مصاحبه 3- پرسشنامه 4- مقیاس درجه بندی 5- شرح حال نویسی 6- گروه سنجی 7- پرونده راهنمایی. فنون مشاوره: فنون مشاورهای که در درس فنون مشاوره مطرح می باشند در این درس نیز لازم است مورد مطالعه قرار گیرند. نظریه های مشاوره: 1- نظریه مراجع- محوری، مفاهیم بنیادی 2- نظریه عقلانی- عاطفی 3- نظریه واقعیت درمانی 4- نظریه رفتار درمانی |
|
روشها و فنون مشاوره و راهنمایی: رویکردهای مشاوره و روان درمانی: رویکرد روان تحلیل گری- فروید- آدلر- هورنای- سالیوان- رویکردهای عاطفی به مشاوره- مراجع محوری راجرز- گشتالت درمانگری-رویکردهای رفتاری- شناختی- نظریه الیس (REBT)- مشاوره رفتاری- واقعیت درمانگری- تحلیل ارتباط متقابل |
|
سنجش و اندازه گیری: انواع روایی- انواع اعتبار یا انواع (اعتبار – پایایی) |
|
روان شناسی کودکان استثنایی: اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری، کودکان ناسازگار |
100% |
جامع |
(آزمون ششم) |
|
100% |
جامع |
(آزمون هفتم) |
|
100% |
جامع |
(آزمون هشتم) |
|