مصاحبه با رتبه 54 دکتری روانشناسی تربیتی 97



سمیه اسماعیلی 
✨درصدها در كنكور✨ 
استعداد تحصيلي: 49 درصد
زبان: صفر درصد
دروس تخصصي: 34 
 
🎖🎖رتبه دکتری :  ٥٤🎖🎖🎖🎖
 
 
🎆قبولي نهايي : روان شناسی تربیتی – دانشکاه الزهرا (روزانه)
 
 
⏰ از چه زمانی برای کنکور دکتری شروع به مطالعه کردید ؟
تنها زمانی که برای مطالعه کنکور اختصاص دادم، مربوط به استعداد تحصیلی بود. 
بنده با توجه به فعالیت کاری ام، به مباحث آمار، روش تحقیق و سنجش و اندازه گیری تسلط نسبی دارم و فقط در حد چند ساعت فرمولهای سنجش را مرور کردم.
 
📚📝از كلاس و ازمون آزمايشي هم استفاده مي كرديد
از کلاس استعداد تحصیلی استاد مروج در موسسه ماهان استفاده کردم
 
✅برای درس استعداد تحصيلي چه برنامه ایی داشتید ؟
در کلاس استاد مروج شرکت کردم و هر بار نیز، قبل از کلاس در حد 2 ساعت مباحث قبلی را مرور کرده و تمرین حل می کردم.
در تمام طول کلاس کاملا دقیق بودم و یادگیری هیچ بخشی را به زمان بعد موکول نمی کردم و در همان زمان ارائه مباحث، هدفم این بود که صد درصد مطلب را در کلاس بیاموزم. 
 
◀️ 🤔توصيه تون به داوطلبان امسال چيست؟
همانطور که از پاسخ سوالات قبل مشخص هست، عامل قبولی من تسلط بر آمار و روش تحقیق و جبران درصد صفر زبان با درس استعداد تحصیلی بود. برخلاف برخی داوطلبین که دروس آمار و روش تحقیق را کنار می گذارند، این دروس از اصلی ترین موضوعات در دوره دکتری است. 
توصیه مهم من، تاکید روی دروس آمار و روش تحقیق برای داوطلبان گروه روان شناسی است. در جلسات مصاحبه تمامی دانشگاهها، قطعا از رویکردهای پژوهشی شما و آگاهی شما از روشهای آماری سوال خواهد شد. 
نکته دیگر اینکه: استعداد تحصیلی قطعا قطعا قطعا با تمرین زیاد، این قابلیت را دارد که درصد بالایی در آن کسب کنید.
 
◀️⏭اگر به گذشته برگرديد چه كاري رو اضافه تر انجام مي داديد و چه كارهايي رو انجام نمي داديد؟
قطعا از حجم کاری خود کم می کردم و کمی دروس تخصصی را مطالعه می کردم تا دانشگاه بهتری پذیرفته شوم. 
 
 
 💥چه چيزي يا چه كسي بهتون انگيزه ميداد؟
کار و حرفه ام. من پژوهشگر و تحلیل گر آمار در حوزه علوم انسانی هستم. نیاز داشتم بیشتر بدانم و مدرک تحصیلی بالاتری را برای فعالیتهایِ جدیتر داشته باشم. 
در طول سالهای گذشته، تخصص من دیده می شد و مورد توجه بود اما متاسفانه به دلیل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، سمت مجری بودن در طرحهایی که کل فرایند آن به عهده خودم بود را از دست می دادم. 
 
🎯🎯🎯در مورد ماه پاياني كنكور چه توصيه اي داريد؟
اغلب داوطلبان آزمون دکترا، مشغله های کاری زیادی دارند. من توصیه می کنم ماه آخر را فقط به مطالعه برای کنکور اختصاص دهند. در واقع همان کاری که خودم موفق به انجام آن نشدم. 
یک نکته مهم درباره دروس آمار و روش تحقیق: سوالات این دروس صرفا جنبه کاربردی دارد. نیازی به حفظ کردن فرمولها و ... نیست و لازم است کاربردها و پیش فرضهای آزمونهای آماری و روشهای پژوهش کمی و کیفی را بدانید. 
 
🎤🎤 لطفاً از روند مصاحبه ها و توصیه هایی که در این زمینه برای داوطلبان سال بعد دارید برای ما مطالبی را عنوان کنید؟🎤🎤
در مصاحبه سال گذشته چند نکته در تمامی دانشگاههای تهران و شهرستانها مشترک بود:
1-  داشتن پیش پروپزال تز دکتری: درواقع همه دانشگاههای از شما این سوال را خواهند پرسید که "برای چه هدفی می خواهید وارد این مقطع بشوید؟" و عمدتا جواب دلخواه آنها در پاسخ به این سوال، توجه شما به امور پژوهشی با نگاهی کاربردی و منطبق بر نیازهای جامعه است. طبیعتا پاسخ های شما باید مبتنی بر متون علمی باشد.
2-  سوالات مربوط به درس آمار و روش تحقیق: تقریبا در تمامی گرایشهای روان شناسی، در جلسه مصاحبه سوالات مربوط به این دروس پرسیده می شود. تنها تفاوت دانشگاههای مختلف این است که برخی سوالات را از قبل طراحی کرده اند ولی برخی بر اساس روزمه پژوهشی و یا پایان نامه شما سوال می کنند. 
3-  مدرک مربوط به قبولی در یکی از آزمونهای زبان: این مورد امتیاز ویژه دارد اما عدم داشتن مدرک زبان به معنی عدم قبولی در مصاحبه نیست. 
نکته خیلی مهم در مصاحبه این است که نباید به مصاحبه کننده ها بگویید چه چیزی بلد هستید 😐😐😐😐 چون از اون بخش از شما سوالی نخواهند پرسید. یا طوری سوال خواهند کرد که از جواب عاجزید. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ 
 
 
🎖سركار خانم سميه اسماعيلي امیدواریم در همه مراحل زندگی در اوج باشید🎖
🏵 این موفقیت بزرگ را خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک می گوید

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!