مصاحبه با متین آهنگری رتبه 4 دکتری رشته پژوهش هنر99



 

مصاحبه با متین آهنگری رتبه 4 دکتری رشته پژوهش هنر99

 

 به نام خدای بخشنده و مهربان

 متین آهنگری

رتبه  4 دکتری پژوهش هنر سال 99

رشته لیسانس : موسیقی ایرانی

رشته فوق لیسانس : موسیقی ایرانی

 

1-از چه زمانی برای کنکور دکتری شروع به مطالعه کردید ؟

از دوران کارشناسی ارشد درحین مطالعه برروی پایان‌نامه، برروی نظریه‌های هنر از اندیشمندان غرب و مسلمان به جست و جو پرداختم. به دلیل تفاوت رشته ارشدم و رشته‌ی دکتری بیشتر از دیگران باید به مطالعه میپرداختم  به خصوص که رشته‌ی ارشد من تماماً در حوزه‌ی عملی بود و دکتری مقطعی بود که میبایست بیش از دیگران برای تقویت انباشت‌های نظری تلاش کنم. اگرچه دانش چندان عمیقی از رشته‌ی انتخابی دوران دکتری نداشتم اما علاقه‌ی شخصی پیرامون تحلیل هنر از دریچه‌ی نظریات باعث شد رفته رفته به دانشم افزوده شود. به همین سبب اگر بپرسید از چه زمانی شروع به مطالعه مردم باید بگویم از سال 96 در حال مطالعه در این رشته بودم .

2- از کلاس و آزمون های آزمایشی هم استفاده کردید ؟

آزمون‌های آزمایشی را در چهار مرحله شرکت کردم و گمان میکنم این آزمون‌ها ارزیابی خوبی را از من در قیاس با دیگران نشان میداد. این آزمون‌ها سبب می‌شد هر بار برای پاسخ‌گویی به سوالات بیشتر در تلاش باشم و چون حیطه‌ی دانشم محدود به منابع خودم بود، این آزمون‌ها بیشتر به من یاد میدانند که حفره‌های خالی دانشم در این رشته کجاهاست.

3- برای دروس عمومی چه برنامه ای داشتید ؟

در یک سال اخیر که برای کنکور 99 تلاش می‌کردم، متأسفانه سرباز بودم و نمی‌توانستم د‌رکلاس‌های حضوری شرکت کنم اما ماهان با کلاس‌های آنلاین که قابلیت پخش در ساعات غیر درسی را داشت، این امکان را برای من فراهم می‌کرد که در زمان‌های خالی به کلاس‌ها توجه کنم. فکر می‌کنم تنها کسانی که درگیر سربازی باشند می‌فهمند که چه‌قدر دسترسی به منابع و تمرکز بر روی مطالعه سخت خواهد بود در حالی که شما سرباز هستید. تقریبا در این یک‌سال از 6 صبح تا 5 عصر در خدمت بودم و پس از آن در اختیار خودم برای مطالعه، و در حین خدمت مطالعه ممکن نبود. ازآنجا که کلاسها برای دانشجویان آنلاین توسط مؤسسه ضبط می‌شدند و من می‌توانستم در ساعات فراغت از خدمت، فایل کلاس را در پورتال خودم در سایت ماهان مشاهده کنم، گمان می‌کنم این موسسه کمک شایانی در مطالعه‌ی من در میان محدودیت‌ها‌ داشته است.

3- لطفا از روند مصاحبه ها و توصیه هایی که در این زمینه برای داوطلبان سال بعد دارید برای ما مطالبی را عنوان کنید .

برای دوستان خودم که در اندیشه‌ی شرکت در این رشته هستند می‌توانم بگویم که کثرت منابع و سنگینی آنها تنها با میل زیاد قابل هضم است. فکر می‌کنم نه در این رشته بلکه در رشته های دیگر نیز تنها کسانی پیروز میدانند که رشته را آگاهانه و با علاقه‌ی کافی انتخاب کردند. در حین درس برنامه ریزی برای مطالعات پیشرفته در دوران دانشجویی تخیل کنید و جایگاه خود را بر روی بهترین کرسی دانشگاه‌ها یادآور شوید. اینگونه روند درس خواندن نه یک کار فرسایشی و پر استرس بلکه یک عمل انگیزشی و هدفمند خواهد شد.

دومین پیشنهادم در باره‌ی مدل شخصی مطالعه است. من به شخصه دوست داشتم از منابع دست اولی استفاده کنم که مطالعه‌ی آنها معمولا در دوران کنکور پیشنهاد نمی‌شود. زمان معمولا در هنگام مطالعه برای کنکور آنقدر کم است که هیچ گاه نمیتوانیم حداقلی از منابع اصلی را نیز مطالعه کنیم. با توجه به مدل مطالعه‌ی من بهتر بود از تابستان شروع به منابع کنم.

4- حرف آخر :

امسال با توجه به تأخیرهای متعدد در برگزاری کنکور، به جای آنکه ناامید خسته از مطالعه باشم به خواندن مطالب جدید و مرتبت پرداختم. آرام و رها از رتبه و کنکور اما دغدغه‌مند نسبت به فهمیدن بیشتر. به همین سبب تأخیرهای برگزاری و مشکل سربازی برایم کمتر مسئله ساز می‌شد. اینگونه میتوانم جمع‌بندی کنم: 1- مدل مطالعه خود رابشناسید و ازهمان تبعیت کنید نه از مدل دیگران و یا نسخه‌ی از قبل طراحی شده و 2- خودتان را در جایگاه دکتری و جایگاه یک دانشگاه خوب تصور کنید. رسیدن به آن بزرگترین انگیزه است!




نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!