آزمون وکالت و قضاوت

 آزمون وکالت و قضاوت

 

مصاحبه با استاد هوشمند

همه چیز درباره آمادگی آزمون وکالت و آزمون قضاوت

از زبان زبده ترین اساتید عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

 

در آذرماه هر سال، آزمون وکالت توسط سازمان سنجش آموزش کشور براساس نيازسنجی كانون هاي وكلای استان ها برگزار می شود. این آزمون به قدری در سرنوشت فارغ التحصیلان گرایشات حقوق حائز اهمیت است که تقریبا تمام فارغ التحصیلان علاقمند به شرکت در آن هستند. در ادامه به بیان تمام موارد تاثیرگزار در این آزمون از زبان استاد هوشمند می پردازیم.

 

کلیات آزمون وکالت :

این آزمون یک بار در سال و در آذرماه هر سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور براساس نيازسنجی كانون هاي وكلای استان ها برگزار می شود. معمولا محل برگزاری آزمونها در دانشگاه های مراکز استانها است که آدرس آنها قبلا از طریق وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می گردد. در چند سال گذشته، زمزمه هایی برای حذف این آزمون مطرح شده اما به نظر نمی رسد که این موضوع عملی شود زیرا کانون وکلای مراکز با حذف این آزمون مخالف بوده و دلیل آنرا کاهش قابل توجه تخصص وکلا و پایین آمدن کیفیت خدمات می دانند. آزمون وکالت در 135 دقیقه برگزار می شود که شامل 120 تست است که بوجه بندی و ضرایب آزمون وکالت به شرح زیر است:

 

مواد آزمون

تعداد سوال

ضریب

حقوق مدنی

20

3

آیین دادرسی مدنی

20

3

حقوق جزا

20

2

آیین دادرسی کیفری

20

2

حقوق تجارت

20

2

اصول فقه

20

1

 

 

در آزمون قضاوت درس استعداد شغلی جایگزین اصول فقه می گردد که تعداد سوالات و زمان آزمون افزایش می یابد. همچنین میزان سوالات و بودجه بندی آن نیز تغییراتی دارد. این آزمون ابتدا بصورت تستی و پس از قبولی در آن بصورت تشریحی برگزار می شود. در نهایت از قبول شدگان مصاحبه بعمل می آید.

 

شرایط عمومی داوطلبین و پیش نیازهای آزمون وکالت و قضاوت چیست؟

 

داوطلبین آزمون وکالت و قضاوت باید حداقل مدرک کارشناسی حقوق را در یکی از دانشگاه های مورد تایید سازمان سنجش آموزش کشور کسب کرده باشند لیکن داشتن مدارک سطح 2 حوزوی نیز قابل قبول است. همچنین برای داوطلبین ذکور، داشتن کارت پایان خدمت جهت شرکت در آزمون وکالت لازم است اما در آزمون قضاوت، داوطلبین می توانند تعهد خدمت به مدت پنج سال را اعلام نمایند. معمولا هزینه تامین دفترچه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور عرضه می گردد حدود هفتصد هزار ریال بوده است.

 

ظرفیت پذیرش آزمون وکالت و قضاوت چقدر است؟

ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت توسط کانون وکلای استانها اعلام می شود و معمولا بیشترین ظرفیت مختص کانون وکلای مرکز است. در سال 96 حدود 73000 نفر در آزمون وکالت شرکت کردند که 23 الی 25000 نفر در تهران رقابت کردند اما ظرفیت پذیرش در کل کشور حدود 2460 نفر بود که همین موضوع باعث رقابت بسیار شدید می شد. جالب است بدانید که درصد بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون وکالت 96 بدون آمادگی قبلی در این آزمون شرکت کردند و رقابت عملا بین تعداد کمی از داوطلبین بود. همچنین پیشبینی می شود که کل پذیرش در استان تهران 500 الی 900 نفر باشد که باعث ایجاد رقابت بسیار خواهد شد و این رقابت با توجه به میزان پذیرش در کانون وکلای استانها که بسیار کمتر از مرکز است، شدیدتر هم خواهد بود. توجه به آمار سالهای گذشته می تواند موضوع را کمی روشنتر کند مثلا کل میزان قبولی در آزمون وکالت سال 96 در استان البرز که یکی از متراکم ترین استانها است حدود 100 نفر بود. در آزمون قضاوت نیز جامعه فوق شرکت می کنند که در طی مراحل آزمون تستی، تشریحی و مصاحبه کاهش می یابند.

 

بعد از قبولی در آزمون قضاوت و وکالت چه اتفاقی رخ می دهد؟

 

معمولا نتایج آزمون وکالت و آزمون قضاوت مدتی بعد از برگزاری آزمون اعلام می شود. داوطلبینی که در این آزمون قبول شده باشند، پروانه کارآموزی را دریافت و به مدت 18 ماه در کانون وکلای استان خودشان کارآموز خواهند بود. پس از گذشت این مدت، از ایشان آزمون اختبار که بصورت شفاهی و کتبی است گرفته می شود و درصورت قبولی، برای تبدیل پروانه کارآموزی به پروانه وکالت پایه یک بعمل می آید. پروانه وکالت پایه یک توسط کانون وکلای استانها صادر می شود. همچنین افرادی که برای ایشان پروانه وکالت پایه یک صادر شده است می توانند با طی دوره های دو ساله در کشورهای دیگر مانند انگستان، آنرا به مدرک بین المللی تبدیل کنند که البته برای وکالت در جمهوری اسلامی ایران به آن نیاز ندارند. در مورد آزمون قضاوت نیز باید گفت با توجه به اعلام ظرفیت این آزمون توسط قوه قضائیه، دوره کارآموزی نیز به مدت دو سال خواهد بود که پس از قبولی در آزمون اختبار، حکم تصدی قضا اعطا می گردد.

 

منابع آزمون وکالت و قضاوت چیست؟

 

متاسفانه برای آزمون وکالت و آزمون قضاوت هیچگونه منبعی از طرف سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمی شود و داوطلبین باید صرفا بوسیله اطلاعات خودشان به سوالاتی که تماما تستی هستند پاسخ دهند که همین موضوع باعث سردرگمی اکثر داوطلبین می شود. در اینجا لازم است که به یکی از بهترین راهکارهای قبولی در آزمون وکالت نیز اشاره شود. موسسه آموزش عالی ماهان "با شعار کافیست ماهانی شوید" بعنوان موسسه پیشرو در عرصه آموزش کشور و دارای تاییده های مختلف جهت برگزاری کلاسهای حضوری و آنلاین اقدام به برگزاری کلاسهای آمادگی آزمون وکالت و آزمون قضاوت می نماید و با همکاری استاد هوشمند و تیم ایشان که از زبده ترین اساتید عضو کانون وکلای دادگستری مرکز می باشند، بستری را فراهم نموده تا داوطلبین آزمون وکالت و آزمون قضاوت بتوانند قبولی خود در آزمونهای فوق را محقق شده بپندارند. این موسسه بعنوان تنها برگزارکننده کلاس حضوری و آنلاین وکالت تبعیض آموزشی بین داوطلبین شهرستان و تهران را رفع نموده تا ایشان نیز بتوانند از کلاسهای بهترین اساتید کشور بهره ببرند. همچنین این کلاسها با وجود ساعات بسیار زیاد و هزینه بسیار کم و حتی اقساط شهریه و تخفیفات ویژه، امکان سهولت در قبولی عادلانه را برای همه ی داوطلبین فراهم نموده است.

 

منبع: سایت موسسه ماهان     

خبر: هادی امیری فلاح

 

 

 

 

داوطلبین گرامی جهت بهره مندی از مشاوره رایگان با تیم تخصصی استاد هوشمند فرم زیر را تکمیل نمایید.