همایش راهکارهای آزمون دکتری





ماهان،کارشناسی ارشد،دکتری  فرم مشاوره رایگان دوره آمادگی دکتری با مشاورین تخصصی رشته شما ( تابستان96 )


 

با توجه به اینکه مرحله مصاحبه در موفقیت در پذیرش مقطع دکتری نقش بسزایی دارد، موسسه ماهان اقدام به شبیه سازی جلسه مصاحبه نموده تا دانشجویان با فضای مصاحبه آشنا گردند و درنتیجه با ذهنیت قبلی و آمادگی لازم به این مرحله ورود نمایند، و بدیهی است میتواند گام مهمی در موفقیت آنها محسوب گردد. این جلسه در روز شنبه  مورخ 96/03/06 از ساعت 16 الی 18 برگزار میگردد.

در این همایش اساتید کلیات مصاحبه از قبیل اطلاع نسبی از دانش روز- آگاهی از جهان پیرامون- تهیه توصیه نامه- آماده نمودن پایان نامه- تدوین رزومه- تمرین مکالمه- روش تحقیق و به همراه داشتن نسخه کامل کارهای پژوهشی را برای دانشجویان تشریح خواهند نمود.

نکات مهم مصاحبه دکتری:

ابتدا از شما خواسته می‌شود که راجع به پروژه لیسانس، فوق لیسانس به انگلیسی توضیح دهید.

- خونسردی خود را در جلسه مصاحبه حفظ کنید چون ممکن است هیئت ژوری شما را به سمتی ببرند تا ضعف شما را در قبال مسائلی هویدا سازند. پس بر اعصاب و روان خود مسلط باشید. قبل از حضور در جلسه دفاعیه سعی کنید مسائلی را برای خود تعریف کنید. یعنی فرض کنید در جلسه دفاعیه هستید و حالا هیئت ژوری می‌خواهند از شما پرسش نمایند.
(می توان ازقبل یک متن مشخصی را آماده کرده و چند بار مرور کرد)توجه داشته باشید بعد از این پرسش و پاسخ انگلیسی، سوالات تخصصی از شما پرسیده می‌شود. بهتر است که درسهای مهم لیسانس و فوق لیسانس را مطالعه کرده و پروژه لیسانس و فوق لیسانس خود را نیز مرور کنید.

- احتمالا از شما پرسیده می‌شود که پروژه شماچه کاربرد هایی دارد که می‌توان مسیر را به سمتی سوق دهید که نشانگر آن باشد که پروژه و حوزه مطالعه تحقیق شما کمکی به افزایش دانش و اطلاعات کرده است و یا موضوعی صنعتی را بهبود بخشیده است.

- هرگونه مدرکی اعم از سابقه تدریس، تالیف،مقاله، ترجمه، ثبت اختراع، توصیه اساتید و …… را حتما سر جلسه مصاحبه همراه داشته باشید.

- هنگام پرسش از شما، توجه داشته باشید که ازشما چه چیزی پرسیده می‌شود و شما دقیقا آنچه را که از شما پرسیده شده است جواب دهید نه بیشتر و نه کمتر.

- خانم‌ها حتما لباس‌هایی بپوشند که در شان اجتماعی آنها باشد. از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کرده و همچنین ازآرایش کردن اجتناب نمایید.

- آقایان نیز سعی کنند لباسهایی در شان خودشان بپوشند و از پوشیدن لباسهای اسپورتی (شلوار لی، آستین کوتاه و ..) اجتناب نمایند.

- در جلسه مصاحبه سعی کنید فردی فعال و پرانرژی باشید.

- در جلسه مصاحبه موبایل خود را حتما خاموش کنید.

- حتما قبل از رفتن به مصاحبه از سایت دانشگاه مورد نظر بازدید کنید و ببینید که اساتید گروه شما در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنندو پروژه‌ها و موضوعات مورد علاقه آنها چه می‌باشد.

- حتما اطلاعات کاملی راجع به پروژه فوق لیسانس خود داشته باشید.

- احتمالا از شما بپرسند که در مقطع دکتری علاقه‌مند به تحقیق در چه موضوعی هستید، هیچگاه نگویید که فرقی نمی‌کند.

- اساتید تمایل ندارند که دانشجوی دکتری آنها شاغل باشد.

- اساتید تمایل ندارند که دانشجوی دکتری آنها در میانه راه تحصیل، جهت ادامه تحصیل یا کار به خارج از کشور برود. (یعنی درس خودرا نیمه تمام بگذارد)

- پرسش‌های مصاحبه دکتری جدیدا مقداری تخصصی شده و اساتید از دروس تخصصی مخصوصا کارشناسی ارشد نیز پرسش به عمل می‌آورند. سعی کنید قدرت تحلیل و استنتاج بالایی داشته باشید. معمولا سوالات مفهومی داده می شود.

- اگر از شما سوالی پرسیده شود که بلد نبودید به صورت صریح نگویید که نمی‌دانم. می‌توان گفت تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم، چه موضع جالبی را مطرح کردید.
- در پایان یادآور می‌شود به خود مسلط باشید چون ممکن است شرایط آنگونه که به نظر می‌رسد پیش نرود مثلا ممکن است شما برای ساعت ۹ صبح برای مصاحبه دعوت شده باشید ولی عملا ساعت ۱۱ برای مصاحبه وارد شوید. لذا خونسردی یکی از اصلی‌ترین پارامترهای موفقیت در آزمون است.  ممکن است ۱۲ نفراساتید دور میز باشند و هر کدام مسلسل وار در عرض ۱۰ دقیقه شما را مورد ارزیابی قرار دهند.

۱- سی‌دی حاوی اسلایدها و جزوات درسی رشته مورد نظر که برای امتحان مصاحبه دکتری ضروری است. بعضی از دانشگاه‌ها سؤالاتی از دروس آن رشته در مقطع لیسانس و فوق لیسانس می‌پرسند.
۲- تکنیک‌های میان‌بر قبولی در مصاحبه دکتری, تجربه عملی افراد قبول شده در این آزمون می تواند برای شما موثر باشد
.

 

توصیه های مهم:

1 - مروری بر دروس و مطالب کلیدی : با اینکه سوالات علمی جلسه مصاحبه آزمون دکتری مرتبط با دروس اصلی

رشته و گرایش انتخابی داوطلب می باشند ولی متأسفانه آزمون کتبی برخی رشته ها از چنین دروسی نبوده است و

رتبه خوب آزمون کتبی به معنای آمادگی در این دروس نمی باشد. یکی از بهترین کارهایی که باید تا روز مصاحبه انجام دهید مرور این دروس است.

۲- اطلاع نسبی از دانش روز: سعی کنید خلاصه مقالات ( Abstract ) ماههای اخیر یک نشریه معتبر در زمینه

کاری خود را مطالعه کنید. اگر آشنایی شما با زبان زیاد نیست از منابع فارسی استفاده کنید. به هر حال سعی کنید ازموضوعات جدید مطلع گردید.

۳- آگاهی از جهان پیرامون: اگر داوطلب رشته هایی نظیر مدیریت، اقتصاد و نظایر آنها هستید سعی کنید با مطالعه اخبار واطلاعات مربوط به سایت های خبری تحلیلی در مورد مسائل داخل و خارج کشور آگاهی یابید و با مرور مسائل در ذهن خود برای سوالهای احتمالی پاسخ هایی آماده نمایید.

۴- تهیه توصیه نامه ها : معمولا در مدارک دعوت به مصاحبه دانشگاه ها، دو یا سه توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی ارشد داوطلب خواسته می شود که یکی از آنها باید از استاد راهنمای وی باشد.

۵- سر و سامان دادن به پایان نامه : اگردر ترم آخر کارشناسی ارشد هستید و مقاله ای هم ندارید و البته فاصله تان تا روزمصاحبه قابل توجه است تلاش کنید در زمان باقی مانده پایان نامه خود را به جایی برسانید. همراه داشتن پرینت نهایی کارتان هم تا حدی کمکتان خواهد کرد.

۶- تدوین رزومه : همراه داشتن رزومه درجلسات مصاحبه معمولا اجباری است حتی اگر هم نبود آن را همراه داشته باشید. در منوی سمت راست سایت نمونه رزومه در اختیار شما قرار گرفته است.

۷- تمرین مکالمه: در صورتی که آشنایی تان با زبان انگلیسی در حدی است که ارزش سرمایه گذاری دارد شروع به تمرین مکالمه کنید.همه ما می توانیم با همین میزان آشنایی با زبان انگلیسی مکالمه بهتری داشته باشیم. برای این کار لازم نیست به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ آن قدر تمرین کنید که مطمئن باشید مکالمه تان به اندازه سطح آشنایی تان با زبان انگلیسی ارتقا یافته است.

۸- روش تحقیق : اگر داوطلب رشته هایی هستید که درس روش تحقیق را گذرانیده اید آگاه باشید که آشنایی با روش تحقیق ازمهمترین مباحث در ارزیابی شما است.

۹- جمع و جور کردن کارها : سعی کنید همهکارهای پژوهشی خود را مرتب و منسجم کنید. اگر اصل بعضی مقاله هایتان را ندارید ویا نسخه ای از پایان نامه تان را در دسترس نگاه نداشته اید هر چه زودتر مشکل را حل کنید. همراه داشتن نسخه کامل کارهای تحقیقی تان کاری است که برخی دانشگاه ها از شما خواهند خواست.

 

 

و کلام آخر...
موفق نبودن در آزمون به معنای شکست نیست بلکه تاخیر در رسیدن به هدف است.
موفقیت انرژی زا و نشاط آفرین است.
با ما موفقیت را به خودتان هدیه دهید...

خانواده ماهان

 

محل برگزاری همایش: خیابان ولیعصر- نرسیده به مطهری- روبروی شیرینی سرای هتل بزرگ تهران- پلاک2050

ساختمان ماهان



ماهان،کارشناسی ارشد،دکتری  فرم مشاوره رایگان دوره آمادگی دکتری با مشاورین تخصصی رشته شما ( تابستان96 )


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!