پاسخی به سوال «مدیریت منابع انسانی چیست؟»



پاسخی به سوال «مدیریت منابع انسانی چیست؟»

 

طبق تعریف گری دسلر واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.

درواقع؛ جذب کارمندان جدید، آموزش، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه، ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان از دیگر وظایف مدیر منابع انسانی میباشد.

مدیریت منابع انسانی به معنای توجه به اهمیت سرمایه ها و نیروهای انسانی درون سازمان است، که برای بقای سازمان و رشد و تعالی آن، توجه به مشتری، کارآفرینی، کیفیت و ... ایجاد معنا مینماید. در واقع رشد و بهبود سطح قابلیت ها و توانایی ها و سازماندهی کارکنان جهت حرکت به سمت اهداف اصلی سازمان، بدون مدیریت منابع انسانی قطعا دور از ذهن خواهد بود.

بطور کلی در پاسخ به سؤال «مدیریت منابع انسانی چیست؟»، می بینیم که موضوع مهم، افراد و کارکنان در سازمان‌ها هستند. جای تعجب نیست که برخی از شرکت‌های چندملیتی، مدیران منابع انسانی را  مدیران مردمی، افراد توانمند می‌خوانند. در فضای رقابتی امروز، مدیران این حوزه، به‌عنوان افرادی که دارای فعالیت‌های سنتی هستند، مطرح نمی‌شوند. در واقع، اکثر سازمان‌ها دارای بخش‌های مختلفی هستند که با کارمندان، حقوق و دستمزد، نگهداری و غیره مواجه هستند اما در عوض مدیر منابع انسانی، مسئول مدیریت انتظارات کارکنان نسبت به اهداف مدیریتی و هماهنگ کردن هر دو گروه برای اطمینان از تحقق اهداف جمعی است.

بطور کلی اجزا شاکله آن عبارتست از :جذب / آموزش و بهسازی  / انتخاب و استخدام  /نگهداشت کارکنان، که این فرایندها، فرایندهای اساسی مدیریت منابع انسانی هستند. اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی دستیابی به نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارمندان است که می‌تواند سازمان را به موفقیت برساند.  این اهداف را میتوان در موارد زیر بیان کرد:

  • تأمین نیروی انسانی با کمترین هزینه ممکن
  • رشد و تعالی استعدادها و مهارت‌های کارکنان
  • حفظ و نگهداشت نیروهای توانمند و ایجاد روابط مناسب بین آنان
  • تأمین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل جهت همسویی لازم بین اهداف شخصی آنها، و هدف‌های سازمان.

تمام دستورالعمل‌ها، توصیه‌ها، فرایندها، مکانیزم‌ها، بخش‌نامه‌ها، استخدام، اخراج و اعطای پاداش، ارزیابی؛ زیر چتر مدیریت منابع انسانی مطرح می‌شوند. اما در یک نگاه کلی تر وظایف آن عبارتند از :
* تجزیه و تحلیل شغل    
* طراحی شغل و طبقه بندی مشاغل   
* برنامه ریزی منابع انسانی  
* جذب و استخدام   
  * سیستم اطلاعات منابع انسانی
 * تنظیم روابط کار                
 * اجتماعی سازی     
* ارزیابی عملکرد      
* حقوق و دستمزد   
* ایمنی و بهداشت     
* پاداش

منبع : موسسه آموزش عالی آزاد ماهان 


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!