منابع و مباحث دکتری روانشناسی | موسسه ماهان



معرفی رشته دکتری روانشناسی و منابع آن


معرفی رشته دکتری روانشناسی و منابع آن  

عوامل متفاوتي ممكن است بر نگاه ما به آينده شغلي تاثير گذار باشد. امروزه تاثيرات تكنولوژي هاي جديد به گونه اي است كه باعث شده روان شناسي بر بسياري از وجوه زندگي بشر اثر گذارد و شايد بتوان گفت كه كاربرد آن در همه جنبه هاي زندگي افراد گسترده شده است. گرچه همه حوزه هاي روان شناسي در كشورمان فعال نيست اما بايد بگوييم كه بازار كار براي رشته هاي موجود نيز به گونه اي است كه شما بخواهيد في نفسه از آن به عنوان يكي از رشته هاي تا مين كننده آينده شغلي نام ببريد.
امروزه حتي در ايران نيز بسياري از كساني كه در روان شناسي درجات علمي پيشرفته دارند در مدارس عالي و دانشگاه ها كار مي كنند. اينان علاوه بر تدريس، ممكن است بخش عمده وقت خود را به پژوهش يا مشاوره اختصاص دهند. عده اي از آنان در آموزشگاه ها، موسسات پژوهشي، سازمان هاي دولتي، يا در مراكز تجاري و صنعتي به كاراشتغال دارند.گروهي نيز سرگرم كار خصوصي مستقل هستند و در مقابل دريافت حق الزحمه، خدمات خود را به مردم عرضه مي كنند.
رشته روانشناسي در مقطع كارشناسي داراي 4 گرايش باليني، آموزش كودكان استثنايي، صنعتي و سازماني و عمومي است. روانشناسي باليني خدمات تشخيص و درماني(روان درماني) را به افرادي كه دچار رفتارهاي نابهنجاري مثل افسردگي، اضطراب، وسواس و غيره هستند، ارائه مي دهد كه اين خدمات در سه زمينه تشخيص، درمان و پيشنهاد روش هايي براي پيشگيري از معضلات و نابهنجاري هاي رفتاري ارائه مي شود. روانشناسي صنعتي و سازماني نيز يافته هاي روانشناسي را در تمام محيط هاي كاري به كار مي برد يعني درباره اين كه محيط كار بايد چگونه باشد تا بهترين بازدهي را داشته باشد و يا چه متغيرهايي در ارتباط بين كارفرما و كارگر موثر است و چه عواملي باعث عدم تفاهم بين كارفرما و كارگر مي شود، مطالعه مي كند. روانشناسي عمومي نيز به مطالعه كليات روانشناسي مي پردازد و روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي كاربرد يافته هاي روانشناسي در رابطه با كودكان استثنايي (تيزهوشان و معلولين جسماني) است.
موقعيت شغلي در ايران
امروزه روانشناسي با همه جنبه هاي زندگي ما ارتباط دارد و هر اندازه كه جامعه پيچيده تر شود، روانشناسي نيز نقش مهمتري در حل مسائل آدمي بر عهده مي گيرد. اين به معناي فرصت هاي شغلي متنوع و گسترده براي فارغ التحصيلان رشته روانشناسي است.
به گفته كارشناسان اين رشته، آينده روانشناسي در كشور ما روشن و اميدبخش است و فارغ التحصيلان اين رشته بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون كشور ما يكي از كشورهاي در حال توسعه است و بدون بهره گيري از شاخه هاي مختلف روانشناسي نمي تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوي ديگر كشور ما، كشور جواني است و امروزه يكي از دغدغه هاي خانواده ها حفظ بهداشت رواني و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان مي باشد كه اين دو مهم نيز به ياري شاخه هاي مختلف روانشناسي از جمله روانشناسي رشد و روانشناسي تربيتي امكان پذير است. اما امروزه نيز فارغ التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي شوند و يا در شركتها و سازمانها به عنوان كارشناس روانشناسي فعاليت مي كنند و عده اي نيز به عنوان دستيار متخصص روانشناسي باليني و يا روانپزشك مشغول به كار هستند.
پيشنهاد پاياني شايسته است شما در انتخاب رشته تحصيلي و به تبع آن شغل آينده خود ابتدا مواردي را كه در انتخاب هر فرد ممكن است تاثير داشته باشد در نظر بگيريد تا در اثر يك انتخاب صحيح هم از نظر اهداف فردي (آرامش و موفقيت) و هم اهداف اجتماعي (بازده مناسب) كه قبلا به آن اشارشد انتخاب درستي داشته باشيد. از سويي ديگر گرچه بايد گفت كه توجه به استعدادها، علايق، شرايط فردي، خانوادگي، اجتماعي و ... در انتخاب رشته روان شناسي بسيار مهم است اما شما را به اين نكته نيز آگاهي مي دهيم كه رشته روان شناسي جزء رشته هايي است كه اگر انسان به هر دليلي بعد از فراغت از تحصيل نتواند شاغل گردد باز در زندگي خانوادگي، تربيت فرزند، تعامل با همسر و اطرافيان كارايي دارد.

روان‌شناسی، علم کاربردی مطالعهٔ رفتار و فرایندهای ذهنی بر پایهٔ یافته‌های علمی و تحقیق شده می‌باشد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری می‌باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایندهایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را می‌توان در رفتار و دیگر فرایندها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته‌است و به درجه‌ای از ثبات و استحکام رسیده‌است .
فقط کسانی می توانند در آزمون دكترای روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند که مدرك كارشناسی ارشد آنها روانشناسی بالینی – روانسنجی و رشته های روانشناسی (مشاوره ، تربیتی، عمومی و استثنائی) و یا دكتری عمومی پزشكی باشد. بدیهی است رشته های دیگر حق شرکت در این آزمون را ندارند. البته باید عنوان شود كه در آزمون دكترای روانشناسی بالینی معمولا فارغ التحصیلان گرایش بالینی بخصوص فارغ التحصیلانی كه از وزارت بهداشت مدرك كارشناسی ارشد خود را اخذ نموده اند، در اولویت قرار می گیرند.

 

منابع ومباحث دکتری روانشناسی موسسه ماهان 

 

عناوین درسی

ضریب

1) روانشناسی رشد

4

2) روانشناسی شخصیت

4

3) آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی)

4

4) آسیب­ شناسی روانی

4

5) نوروسایکولوژی

4

6) استعداد تحصیلی

1

7) زبان انگلیسی

1

 

 

زبان انگلیسی

 

استعداد تحصیلی

 

 

روانشناسی رشد 

ردیف

عنوان درس

فهرست مباحث

1

روانشناسی رشد

کلیات: تعریف روانشناسی رشد، تاریخچه روانشناسی رشد، تاریخچه مطالعه درباره کودک در عصر جدید، اصول و قوانین رشد، عوامل موثر در رشد، روانشناسی مطالعه و تحقیق در روانشناسی رشد کودک، موضوعات اساسی در روانشناسی رشد، نظریه جان دیویی، تئوری­های نخستین شامل: محیط­ گرایی لاک و طبیعت­گرایی روسو، تئوری­های اتولوژیک (کردارشناسانه: داروین، لورنتس، تین برگن و بالبی مفهوم دلبستگی) نظریه­های روان تحلیل­گری شامل: نظریه فروید "مراحل رشد روانی-جنسی"، آنا فروید "مکانیزم­های دفاعی"، اریکسون "مراحل رشد روانی-اجتماعی"، اشپیتز، هارتمن "شکل­گیری ساخت روانی"، ملانی کلاین "دو موضع اضطراب: موضع روان گسیخته پارانویاگونه و موضع افسرده وار"

رشد در دوره قبل از تولد، رشد از تولد تا دو سالگی، رشد از سه تا هفت سالگی، رشد از هفت تا یازده سالگی، نوجوانی "هال، نظریه آلبرت بندورا، دیدگاه خبرپردازی، اریکسون: هویت دیدگاه مردم شناسی، نظریه دیوید الکایند، بندیکت، بزرگسالی "جوانی، میانسالی، پیری" شامل نظریات لوینسون، ویلانت، نیوگارتن، بوهلر و شای، پایان زندگی: "مرگ: کولبر راس"، نظریه داغدیدگی

نظریه شناختی پیاژه: مراحل رشد شناختی، مراحل اخلاقی در نظریه پیاژه

نظریه ­های نمویافتگی: نظریه گزل و والن، نظریه بوم­شناختی، برونر، پردازش اطلاعات، ویگوتسکی، تفاوت پیاژه و ویگوتسکی، نظریه رشد اخلاقی گلبرک

نظریه لئون تیف، نظریه­ های یادگیری شامل: پاولف، اسکینر، واتسون و بندورا، نظریه ­های فراگیری زبان، هوش، بازی شامل: نظریه­های پیاژه و کرا، کارل گروس، پرز و شارلوت بوهلر

مفهوم تقلید و نظریه­ های تقلید: نظریه غریزی، نظریه مکانیزم حرکتی-ادراکی، نظریه برونسازی

2

روانشناسی شخصیت

کلیات (بررسی شخصیت، تعاریف شخصیت، مسائل قومی و نژادی در شخصیت، ارزیابی در نظریه شخصیت، پژوهش در نظریه شخصیت، کلیت ماهیت انسان، مطالعه علمی انسان، نظریه چیست؟، نظریه شخصیت، ارزشیابی نظریه­ ها، پژوهش در نظریه شخصیت)

رویکرد روان­کاوی (حوزه­های عمل ذهن، پویش­های شخصیت، مکانیزم­های دفاعی، مراحل روانی- اجتماعی رشد شخصیت، ماهیت انسان، کاربردهای نظریه روان­کاوی، پژوهش ­های مربوط به روان­کاوی، ارزیابی نظریه فروید)

روانشناسی تحلیلی (سطوح روان، پویش­های شخصیت، تیپ های روانشناختی، رشد شخصیت، روش­های تحقیق یونگ، پژوهش­های مربوط به روان­شناسی تحلیلی، ارزیابی نظریه یونگ)

روان­شناسی خود و نظریه های روابط شیء (آنا فروید، نظریه­های روابط شیء، هینز کوهات، ملانی کلین مارگات ماهلر)

نظریه روان­کاوی اجتماعی (کارن هورنای: نیاز به امنیت، اضطراب بنیادی و خصومت بنیادی، سایق­های وسواسی، نیازها و گرایش­های روان رنجور، خودانگاره آرمانی، روانشناسی زنانه، ماهیت انسان، پژوهش و ارزیابی در نظریه هورنای)

روانشناسی سازه­ های شخصی (کلی: موضع فلسفی، سازه های شخصی، کاربرد نظریه سازه­ های شخصی، پژوهش در نظریه سازه ­های شخصی، ارزیابی در نظریه سازه­ های شخصی)

رویکرد انسان­ گرایی (آبراهام مزلو: سلسله مراتب نیازها، بررسی افراد خودشکوفا، ماهیت انسان، ارزیابی نظریه مزلو، پژوهش در نظریه مزلو؛ کارل راجرز: خود و گرایش به سمت شکوفایی، دنیای تجربی، رشد خود در کودکی، ماهیت انسان، ارزیابی نظریه راجرز، پژوهش در نظریه راجرز)

روانشناسی فردنگر (آلفرد آدلر: تلاش برای موفقیت و برتری، برداشت­های ذهنی، وحدت و انسجام شخصیت، علاقه اجتماعی، سبک زندگی، نیروی خلاق، رشد نابهنجار، کاربردهای روان­شناسی فردنگر، پژوهش­های مربوط به نظریه روان­شناسی فردنگر، ارزیابی در نظریه روان­شناسی فردنگر

رویکرد عمر (اریک اریکسون: مراحل روانی- اجتماعی رشد شخصیت، ضعف­های بنیادی، ماهیت انسان، پژوهش های مربوط به نظریه اریکسون، ارزیابی در نظریه اریکسون)

رویکرد صفات (گوردون آلپورت: ماهیت شخصیت، صفات، حالات و فعالیت­ها، انگیزش، خودمختاری کنشی، رشد شخصیت در کودکی، شخصیت سالم در بزرگسالی، ماهیت انسان، پژوهش­های مربوط به نظریه آلپورت، ارزیابی در نظریه آلپورت؛ ریموند کتل: نظر در مورد علم، نظر در مورد شخصیت، ارزیابی نظریه کتل؛ هانس آیزنگ: اندازه گیری صفت، تحلیل عاملی، ابعاد اساسی شخصیت، ارزیابی نظریه آیزنگ)

مدل پنج عاملی (رابرت مک کری و پل کاستا)

نظریه خلق و خو (آرنولد باس و رابرت پلامین)

روانشناسی وجودی (رولومی: اضطراب، گناه، قصدمندی، مراقبت، عشق و خواست، آزادی و سرنوشت، قدرت اساطیر، آسیب روانی پژوهش­های مرتبط، ارزیابی نظریه رولومی)

بنیادهای زیستی شخصیت (خلق و خو، سرشت و خلق­و­خو، توارث در شخصیت، تعامل­ های ژن و محیط، عصب­شناسی و شخصیت، طبقه ­بندی مکانی کارکردهای مغز، سه بعد عمده خلق­و­خو)

نظریه ­های یادگیری (اسکینر: رفتارگرایی علمی، شرطی­سازی، ارگانیزم انسان، شخصیت ناسالم، روان درمانی، ارزیابی نظریه اسکینر)

نظریه شناختی- اجتماعی (بندورا: اساس یادگیری مشاهده­ای، فرآیندهای یادگیری مشاهده­ای، تقویت خود و احساس کارآیی، مراحل رشد سرمشق­گیری و احساس کارآیی، ماهیت انسان، ارزیابی در نظریه یادگیری اجتماعی، پژوهش در نظریه یادگیری اجتماعی؛ راتر و میشل: نظریه یادگیری اجتماعی راتر، پیش­بینی رفتارهای خاص، پیش­بینی رفتارهای کلی، رفتار ناسازگارانه، روان­درمانی، پیشینه سیستم شخصیت شناختی-عاطفی، سیستم شخصیت شناختی-عاطفی، پژوهش­های مرتبط، ارزیابی نظریه یادگیری شناختی-اجتماعی)

3

آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی)

آمار:

علم آمار، توزیع فراوانی، جدول فراوانی، نمودارهای فراوانی، کاربرد نمودارها و منحنی ها، مُد (نما)، میانه، میانگین، مقایسه نما، دامنه تغییرات، انحراف چارکی و متوسط، واریانس، انحراف استاندارد، گشتاورها، رتبه درصدی، نقاط درصدی

سطح زیر منحنی، منحنی طبیعی، همبستگی، رگرسیون، کوواریانس، نمره Z، نمره T، نمره های نه گانه، ضریب همبستگی، و تفسیر آن، عوامل موثر بر ضریب همبستگی، پیشبینی نمره­های استاندارد، رگرسیون چندگانه، روش محاسبه ضرایب a و b، خطای معیار برآورد و ...

مفاهیم و اصطلاحات احتمال، پیشامدهای چندگانه، محاسبه احتمال، خطای نمونه گیری و انحراف استاندارد میانگین، خطای استاندارد نسبت، خطای استاندارد درصد، خطای استاندارد فراوانی برآورد، آزمون فرضیه، خطاهای آزمون، آزمون های یک دامنه و دو دامنه، برآورد حجم نمونه، آزمون t، محاسبه نسبت t، آزمون واریانس ها، آزمون معنادار بودن ضریب همبستگی

تجزیه و تحلیل واریانس، انواع واریانس، مجموع مجذورات، محاسبه نسبت F، آزمون های تعقیبی، تجزیه و تحلیل واریانس دومتغیری، طرح عاملی و کنش متقابل، اثرات اصلی و کنش متقابل، محاسبه درجات آزادی، آزمون های تک نمونه­ای، آزمون­های همسویی دو نمونه وابسته و چند نمونه مستقل، خی دو، انواع آزمون خی دو، محدودیت های، محاسبه ضریب همبستگی از طریق خی دو، آزمون دقیق فیشر و ...

روش تحقیق:

روش تحقیق اقدام پژوهی، بررسی موردی، روش علّی- مقایسه­ای (پس رویدادی)

روش تحقیق تاریخی و منابع آن، اعتبار و یا نقد منابع تاریخی، تحقیق قوم­نگاری

روش تحقیق آزمایشی و مراحل آن، کنترل در روش آزمایشی، اعتبار آزمایش، انواع طرح­های آزمایشی

روش تحقیق تحلیل محتوا و انواع آن، مراحل تحلیل محتوا، پایایی تحلیل محتوا، روایی

روش تحقیق فراتحلیلی و مراحل آن، منابع خطا در روش فراتحلیلی، مزایا و معایب این روش، کارکردهای روش فراتحلیل

روایی (اعتبار)، استاندارد بودن، پایایی (ثبات)، عملی بودن

کلیات روش تحقیق، مراحل روش علمی، نظریه و فرآیند علمی، ویژگی­های نظریه، ویژگی­های علوم انسانی، ویژگی­های تحقیق علمی و مراحل آن

مسأله و فرضیه پژوهش، اهداف و منابع تحقیق، سوالات تحقیق، انواع فرضیه، فرضیه، رابطه، قانون، اصل، ملاحظات اخلاقی

تعریف جامعه و نمونه، نمونه­ گیری، خطای اندازه­گیری، نمونه­گیری احتمالی و غیراحتمالی، اندازه و حجم نمونه

روش­های تحقیق و انواع آن، تحقیق کیفی، تفاوت بین تحقیق کمی و کیفی، تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیق کمی و کیفی، تحقیق برآوردی، اشتباهات متداول در تحقیق

روش تحقیق توصیفی، روش تحقیق کیفی، ابزارهای جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه و تنظیم آن، مصاحبه، مشاهده، گروه سنجی، تحقیق طولی، و انواع آن، تحقیق میدانی و انواع آن

تحقیق همبستگی و انواع و کاربردهای آن، تفسیر ضریب همبستگی، شاخص های همبستگی، تعدیل همبستگی، اشتباهات متداول، مزایا و معایب روش همبستگی

4

آسیب ­شناسی روانی

تعریف، ماهیت و طبقه بندی اختلال­های روانی، رفتار غیرعادی، دیدگاه­های مختلف درباره رفتار بهنجار و نابهنجار، مساله بهنجار و مرضی در کودک، زمینه تاریخی روانشناسی مرضی نوین، دیدگاه های نظری و رفتار غیرانطباقی، طبقه بندی و ارزیابی شامل: آسیب­پذیری، فشار روانی و مقابله

اختلالات اضطرابی شامل: هراس و گذر هراسی، فوبی خاص و فوبی اجتماعی، اختلال وسواس- جبری، اختلال استرس پس از سانحهPTSD ، اختلال اضطراب منتشر، اختلالات شبه جسمی طبق DSM-5: جسمانی­سازی (سندرم بریکه)، تبدیلی، خودبیمارانگاری (هیپوگندریا)، اختلالات بد ریخت انگاری بدن

اسکیزوفرنی، انواع اسکیزوفرنی، درمان­های سایکوز، سایر اختلالات پسیکوتیک، اختلالات اسکیزوفرنیفرم، اسکیزوافکتیو، اختلالات خلقی بر اساسDSM-5 ، اختلال دو قطبی یک و دو، انواع اختلالات خلقی، دیدگاه­های شناختی، رفتاری، روانکاوی، انسان­گرایی و هستی­گرایی درباره افسردگی، اختلالات وابستگی به موادروانگردان، اختلالات جنسی، کودکان کم بینا و نابینا، کم شنوا و ناشنوا

اختلالات شخصیت، انواع اختلالات شخصیت، اختلالات خواب، اختلالات تغذیه، اختلالات ساختگی و اختلالات تجزیه­ای: فراموشی تجزیه­اي، اختلال مسخ شخصیت، فراموشی روانزاد و اختلال هویت تجزیه­ای (اختلال شخصیت چندگانه)

کم توانی ذهنی، دسته­بندی انواع عقب­ماندگی­ها شامل: اختلالات مربوط به کروموزوم­های معمولی، جنسی، اختلالات ارثی مربوط به سوخت و ساز و متابولیسم بدن، اختلالات ناشی از غدد مترشحه داخلی، اختلالات مربوط به کروموزوم­های معمولی با ژن غالب

اختلالات مغز و تغییرات وابسته به سن، اختلالات مهارت­های حرکتی: اختلال رشد هماهنگی، اختلال کم توجهی، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتار ایذایی شامل: سلوک، نافرمانی مواجه ه­جویانه، اختلالات تیک شامل: اختلال توره، اختلال تیک صوتی و حرکتی، اختلالات دفعی، انواع درمان و ارزیابی آنها شامل: روانکاوی، رفتاردرمانی، درمان­های انسانگرایی و هستی­گرایی، گشتالت­درمانی، گروه درمانی و ...

5

نوروسایکولوژی

مبانی نوروپسیکولوژی، عصب روانشناسی چیست، روش ­های مطالعه و بررسی در نوروپسیکولوژی، اصول سازمان کارکردی مغز، جانبی شدن مغز، ارزیابی عصب روانشناسی، ساختمان و کارکرد بیوشیمی سلول­های عصبی، ساختار و کنش و سبب­شناسی سلول­های دستگاه عصبی، قطعه پیشانی، آهیانه­ای و پس سری و گیجگاهی

دستگاه کناری و هیپوتالاموس، تالاموس، هسته­ های قاعده­ای مغز مخچه، ساقه مغز، نخاع، دستگاه عصبی (ساخت دستگاه عصبی مرکزی، چگونگی ساخت و اثر دستگاه عصبی خود مختار)، دستگاه حرکتی

دستگاه حسی، حافظه و یادگیری و یادزدودگی، خواب و بیداری، ادراک و هشیاری و توجه، زبان و تفکر (بخش گفتاری مغز و اختلالات آن)

نوروپسیکولوژی انگیزش و هیجان، چرخه­ های روانشناسی زیست­ شناسی نگر، نوروترنسمیترهای عصبی و تاثیرات آن بر خلق، نوروپسیکولوژی درد و سیستم شبه­مورفینی مغز، برخی بیماری­های نورولوژیک، توانبخشی عصب­شناختی آسیب­های مغزی (علل آسیب­های مغزی-روش­های کمک تشخیصی- متغیرهای موثر بر عملکرد فرد در آزمون­های عصب روانی)

 

منابع مطالعاتی پیشنهادی:

ردیف

عنوان درس

مشخصات منابع

1

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد، لورا برک، ترجمه سیدمحمدی، جلد 1 و2، انتشارات ارسباران

نظریه های رشد، مفاهیم و کاربردها، کرین، ترجمه خویی­نژاد و رجایی، انتشارات رشد

روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری، محمود منصور، انتشارات سمت

روانشناسی ژنتیک 2: از روان تحلیل گری تا رفتارشناسی، محمود منصور، پریرخ دادستان، انتشارات رشد

پیشگامان روانشناسی رشد، ویلیام سی کرین، ترجمه فربد فدایی، انتشارات اطلاعات

روان شناسی رشد و تحول انسان، تالیف دایان ای. پاپالیا، سالی وندکاس الدز، روت داسکین فلدمن، ترجمه داوود عرب قهستانی، هامایک آوادیسیانس، حمیدرضا سهرابی، فروزنده داورپناه، افسانه حیات روشنایی، سیامک نقشبندی، انتشارات رشد

رشد انسان: روان شناسی رشد از تولد تا مرگ، تالیف فلیپ رایس، ترجمه مهشید فروغان، انتشارات ارجمند

روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی، انتشارات بنیاد

روانشناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری)، حسن احدی، فرهاد جمهری، انتشارات پردیس

روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی، حسن احدی، نیک چهر محسنی، انتشارات پردیس

روانشناسی رشد، سوسن سیف، پروین کدیور، رضا کرمی نوری، حسین لطف آبادی، انتشارات سمت

2

روانشناسی شخصیت

نظریه­ های شخصیت، فیست و فیست، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان

نظریه­ های شخصیت، دوآن شولتز و سیدنی الن شولتز، ترجمه سیدمحمدی، نشر ویرایش

نظریه­ های شخصیت، تالیف جان پروین، ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، نشر آییژ

نظریه­ های شخصیت، حمزه گنجی، مهدی گنج، نشر ساوالان

3

آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی)

احتمالات و آمار كاربردي، علی دلاور، نشر رشد

روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، علی دلاور، نشر ويرايش

مباني نظري و علمي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي، دكتر دلاور

روش­هاي تحقيق در علوم رفتاري، سرمد و بازرگان، نشر سمت

روش­هاي تحقيق کمی کیفی آمیخته، سرمد و بازرگان، نشر سمت

روش­های تحقیق کمی و کیفی آمیخته، بورگ و گال، نشر دانشگاه شهید بهشتی

تحليل آماري در روانشناسي و علوم تربيتي، ترجمه دلاور و نقش بندي

4

آسیب­ شناسی روانی

خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی، بنجامین جیمز سادوک، ویرجینیا ای. سادوک، ترجمه نصرت الله پورافکاری، انتشارات شهرآب

آسیب­ شناسی روانی بر اساس DSM-5، مترجم و مولف: مهدی گنجی، نشر ساوالان، جلد یک و دو

کتاب راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری DSM-5، نویسنده و مترجم مهدی گنجی، نشر ساوالان

آسیب­شناسی روانی بر اساس DSM 5، هالجین- ویتبورن، ترجمه سیدمحمدی، جلد 1و2، نشر روان / ارسباران

آسیب­ شناسی روانی، دیوید روزنهان و مارتین سلیگمن، ترجمه یحیی سید محمدی، جلد 1 و 2، نشر روان / ارسباران

روانشناسی مرضی (مشکل رفتار غیرانطباقی)، ایروین جی ساراسون، ترجمه بهمن نجاریان، محمد علی اصغری مقدم، محسن دهقانی، انتشارات رشد

روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی، پریرخ دادستان، انتشارات سمت

5

نوروسایکولوژی

مقدمات نوروسایکولوژی، معظمی، انتشارات سمت

روانشناسی فیزیولوژیک، خداپناهی، انتشارات سمت

فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز، حائری روحانی، انتشارات سمت

نوروسایکولوژی جانبی شدن، تالیف برایان کولب، ایان کیو ویشاو، ترجمه احمد علی پور، مژگان آگاه هریس، انتشارات ارجمند

پسیکولوژی، ابراهیم مقدم، نشر ساوالان

مبانی روانشناسی فیزیولوژیک، کارلسون، ترجمه مهرداد پژمان، نشر ارکان دانش

 

گرایش های رشته دکتری روانشناسی 


جدول گرایشات

رشته

گرایش

زیر گرایش مربوطه

روانشناسی

روانشناسی

-

روانشناسی بالینی

روانشناسی سلامت

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه های پذیرنده دکتری روانشناسی 


 

(روانشناسی)دانشگاه

روزانه

شبانه

تهران

2

2

تربیت مدرس

3

-

شهید بهشتی

6

3

علامه طباطبایی

6

-

خوارزمی

9

-

الزهرا

7

1

شاهدتهران

6

-


 


 

مصاحبه با رتبه های برتر دکتری روانشناسی


مصاحبه با امیر حسین قطره سامانی رتبه یک دکتری روانشناسی 

 

 

 


پرسش های پاسخ داده شده
  • مریم

    [ 1396/09/25 19:37:4 ]

    باسلام وخسته نباشید ببخشید کتاب تست رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد داریداگه دارید هزینه اش چقدمیباشد


    سلام زنده باشید

    با توجه به ادغام کنکور سراسری و آزاد ماهان هم کتابهای خودش رو چون دقیقا منطبق با آخرین تغییرات سازمان سنجش تدارک می بیبنه یک کتاب برای هر درس و یک پکیج برای هر رشته داره
    فقط تست خالی هم نیست
    شرح درس نکته و تست

    برای تهیه کتاب درتلگرام پیام بدین
    09109019035 

    روز خوش موفق باشید

  • زهره زارع

    [ 1396/02/31 13:25:35 ]

    سلام من کارشناس ارشد رشته ی رانشناسی بالینی هستم . در کرج،کلینیک تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان دارم. می خوام جزوه های ماهان (دکتری)رو خریداری کنم اما موندم که عمومی بخونم یا بالینی.خودم فکر می کنم شانس قبولی تو عمومی بیشتره و برای شهرستان ها ،دستم بازتره .هم به بالینی و هم به عمومی علاقه دارم .لطفاً راهنمایی بفرمایید.متشکرم


    با درود 

    سپاس از ارسال پیام شما در سایتماهان

    جهت مشاوره تخصصی با مشاورانماهان منتظر تماس ما باشید

    با ارزوی موفقیت...

  • بشیر

    [ 1395/03/26 23:2:51 ]

    سلام من ارشد روانشناسی عمومی دارم ولی مقاله و....آمادگی برای مصاحبه ندارم میتونیید کمک کنید هر دومرحله آزمون دکتری بالینی رو با موفقیت پشت سر بزارم.(ی جورایی کامل گیج شدم)ممنون


    با درود 

    سپاس از ارسال پیام شما در سایت ماهان

    جهت مشاوره تخصصی با مشاورانماهان منتظر تماس ما باشید

    با ارزوی موفقیت...

  • حامد

    [ 1395/03/25 11:9:48 ]

    باسلام و احترام بنده دارای مدرک کارشناسی روان شناسی عمومی و کارشناسی ارشد مدیریت می باشم. آیا می توانم دکتری روان شناسی شرکت کنم؟ باتشکر


    با درود 

    سپاس از ارسال پیام شما در سایت ماهان

    جهت مشاوره تخصصی با مشاورانماهان منتظر تماس ما باشید

    با ارزوی موفقیت...



سوال خود را بپرسید
در صورتیکه علاقه مند به دسته بندی سوالات خود به نام خودتان هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس سوال خود را مطرح نمایید تا پس از پاسخ در بخش سوالات من قابل مشاهده باشد.
در صورت تمایل وارد شوید
  •  
  •    
  •  
  •